Als u deze blog leest, ben ik alweer even terug van de Hannover Messe en de Automatica. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weer zin in had. In ieder geval zijn er diverse fabrikanten die beloofden om met nieuws te komen in Hannover en München en dat was ook zo. De nodige innovaties hebben we de afgelopen weken al op onze website getoond. Kijkend naar de beursplattegrond van Hannover dan zagen we dat de fysieke beurs gehalveerd was qua hallen en dus qua oppervlakte. Scheelde weer lopen en de – voor journalisten only – speciale taxibusjes waren ook niet meer nodig, dachten we. Toch waren die er wel en nog elektrisch ook! Op zich wel ideaal als je van de ene afspraak in hal 2 binnen enkele minuten naar hal 13 moest voor je volgende afspraak. Maar een halvering van een grote internationale industriebeurs is nogal wat. Naast het ontbreken van Aziatische exposanten en bezoekers waren er nog andere oorzaken. Er zijn momenteel zoveel andere internationale beurzen, dat fabrikanten keuzes moeten maken. Niet elk bedrijf kan drie stands tegelijkertijd bemannen op drie verschillende locaties wereldwijd. Bovendien is iedereen druk en daarbij komt het tekort aan personeel en materieel. En een oorlog in het oosten van Europa….
Eind juni ben ik naar de Automatica in München geweest. Laatste keer was in 2018 en wat een feest was dat. Robots, cobots en veel industriële automatisering. Volle gangpaden tot laat in de middag. En een Weizen smaakt in een zomers München net wat lekkerder. Ook nu weer. Weliswaar was deze Automatica ook wat compacter, er was genoeg nieuws te zien. Dan is er in september de belangrijke maritieme beurs SMM in Hamburg en de vakbeurs voor mobiele machines BAUMA in München vindt dit keer in oktober plaats. Ik heb er in ieder geval wel zin in. Ik weet niet of ik alles ga bezoeken, want tussendoor moet er gewoon gewerkt worden.
Over werk gesproken; weet u bijvoorbeeld dat onze website helemaal is vernieuwd? En dat we ook weer plannen hebben voor de Nationale Aandrijftechniekdag? Niet digitaal, maar fysiek. Die hebben we gepland op donderdag 15 september in Doesburg. Zet het maar vast in uw agenda, want het wordt een dag vol technische sessies op het gebied van de mobiele én de maritieme aandrijftechniek. In die sectoren gebeurt momenteel heel veel. We hebben een keur aan technische sprekers voor een technisch publiek. Van engineers voor engineers! Jawel, kan best wel tussen alle beurzen in. Bovendien is Doesburg filevrij te bereiken, is er volop gratis parkeerruimte en is een (alcoholvrije) Weizen ook hier best lekker!
