Ga naar hoofdinhoud

Transitiefase

De tweede Speciale Editie van Aandrijftechniek gaat wederom over de Elektromotor. Mensen zonder verstand van techniek vragen wel eens of daar zo veel over te vertellen is. Deze editie is het bewijs dat, anderhalf jaar na de eerste Speciale Editie, er wel degelijk veel nieuws is te melden. Zeker in de huidige wereld met de diverse uitdagingen op het gebied van energie, milieu en leefbaarheid blijkt maar weer de kracht van elektrificatie en het zuiniger en efficiënter omgaan met de beschikbare energie. De wereld moet af van zijn fossiele verslaving en wij moeten mee. De transitiefase die we momenteel meemaken is dan ook ongekend en dát merken de fabrikanten die elektromotoren en aanverwante artikelen leveren.

De afgelopen maanden heb ik diverse bedrijven bezocht en applicaties gezien. Bij een aantal bedrijven was het ook daadwerkelijk feest. Delta Electronics nam een nieuw bedrijfspand op de Automotive Campus in Helmond in gebruik. Lenze bestond 75 jaar en opende een nieuwe mechatronica-productielocatie. WEG Nederland nodigde klanten en relaties uit op vliegveld Teuge voor het 20-jarig bestaan. En het liet de aanwezigen terloops drie elektrisch aangedreven vliegtuigen zien.

Ook kon ik de afgelopen tijd een aantal interessante applicaties bekijken waarbij de elektromotor de hoofdrol speelt. Dat betekende vaak de bergschoenen aan en de blubber in. Denk aan de elektrificatie van een mobiele pompunit bij grondboringen of aan het vervangen van twee oude Stork diesels door moderne IE4 motoren. Prachtig om op zo’n bouwplaats rond te lopen en te zien dat we in Nederland op veel vlakken bezig zijn met de broodnodige transitie naar elektrisch. Over bouwplaatsen gesproken, eind oktober was ik op de Bauma in München. Waar voorheen de stands volstonden met dieselmotoren, lag de nadruk nu echt op elektrisch. Ook het aantal fabrikanten van hydraulische aandrijftechniek dat elektromotoren gaat aanbieden, is de afgelopen tijd flink toegenomen. Sommigen hebben zelfs complete bedrijven overgenomen om de elektrificatiekennis in huis te halen. Dus ook de hydrauliek zit in een transitiefase. Bobcat toonde zelfs een skid-loader waarin geen hydrauliek meer zit. De lineaire bewegingen zijn vervangen door compacte elektrospindels. Breekbaar, zullen sommige denken. Maar nee hoor, deze skid-loader werd flink mishandeld door de machinist en het ding gaf geen krimp. Elektrisch? Het kan en het moet. Lees deze fraaie Speciale Editie maar eens door. Voldoende interessante artikelen om uw kennis van de elektromotor, zijn toepassingen en aanverwante componenten weer up-to-date te brengen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven