Ga naar hoofdinhoud

De toekomst van aandrijftechniek!

Ons thema richting de aankomende WoTS 2018 is de toekomst van aandrijftechniek. Niemand kan in de toekomst kijken. Maar de keuzes die wij vandaag de dag met elkaar maken bepalen wel grotendeels hoe de toekomst eruit gaat zien. Als ik aan de toekomst denk, denk ik niet alleen aan de toekomst van mijn eigen bedrijf, maar ook aan de markt. Bijvoorbeeld aan de veranderende rol van de WoTS-beurs voor onze markt of het enthousiasmeren van studenten voor technische studies en banen. Als bedrijf kozen wij als Apex Dynamics jaren geleden al voor productiecapaciteit en levering uit voorraad. Dat betekent dat wij zelfs nu, in tijden van schaarste op de markt voor tandwielkasten, binnen 2 tot 3 weken nagenoeg al onze producten leveren. Een strategische keuze waar wij de vruchten nu graag van plukken en die mede bepalend is voor onze toekomst.

Als het gaat om de toekomst van beurzen is het maken van de juiste keuze bepalend. In de eerste week van oktober vindt de WoTS 2018 plaats in Utrecht. Voor de aandrijftechniek een belangrijke beurs, ook voor de toekomst. Er is alleen veel veranderd in de wereld, qua techniek maar ook hoe onze klanten aan informatie komen. Helaas heb ik de indruk dat niet iedereen deze verandering ziet of wil zien, en daarom blijven sommigen te veel in de oude ‘modus’ hangen. Een beurs blijft belangrijk, maar is niet meer zo dominant als in het verleden. Maar hoe gaan wij hier mee om?

De rol van de WoTS in de markt van aandrijftechniek?

In het verleden was de beurs Aandrijftechniek (wat onderdeel van de WoTS) in Nederland het platform om nieuwe producten en technologieën op het gebied van aandrijftechniek te laten zien én om nieuwe contacten op te doen. In Duitsland is dat met de SPS/IPC/Drives en de Hannover Messe misschien nog steeds zo, hoewel we daar ook veranderingen zien. In Nederland is er duidelijk een ontwikkeling dat met name het netwerken tijdens de beurs belangrijker is geworden. Het onderhouden van bestaande relaties dus. Dit geldt zeker voor ons bedrijf dat maar een relatief klein component in de hele aandrijfketen levert.

Apex Dynamics heeft daarom besloten om dit jaar niet met een compleet eigen stand deel te nemen aan de WoTS, maar staan wij op het FEDA Paviljoen. Wij kunnen daar onze relaties ontvangen en in een prettige atmosfeer bijpraten over onze nieuwste innovaties en laatste producten (we hebben er zelfs een bij). Dat is volgens mij de belangrijkste rol en functie voor bedrijven op een beurs tegenwoordig, dus ook voor ons. Het medium beurs, voor ons specifiek de WoTS, met alle promotie en commotie er om heen is daarvoor natuurlijk een ideaal medium. De omvang van een stand is daarbij niet meer belangrijk, het is de boodschap die er toe doet!

Werk aan de toekomst van de aandrijftechniek

Als metafoor voor dit alles zet Apex Dynamics tijdens de WoTS letterlijk de toekomst van aandrijftechniek in de spotlight. Dit doen we door middel van twee studententeams die mede door Apex Dynamics worden gesponsord: University Racing Eindhoven (URE) en Team Rembrandts. Deze studenten zijn natuurlijk onze toekomstige collega’s maar hebben daarnaast een enthousiasme en innovatiedrang die ons als markt hopelijk gaat inspireren.

Zo demonstreert University Racing Eindhoven tijdens de WoTS de URE13. Met deze racewagen heeft URE dit jaar deelgenomen aan de Formula Student competitie met een aantal aansprekende resultaten. Dit innovatieve team staat ook centraal tijdens het WoTS project, connecting mechanical drives. Het andere studententeam, Team Rembrandts, is een team van HBO en VWO studenten en doet mee aan de FIRST robotics competitie. Daarin krijgen ze de opdracht om in zes weken van nagenoeg ‘scrap’ een robot te bouwen die vervolgens deelneemt aan deze competitie in de USA. Dit jaar heeft team Rembrandts enkele prestigieuze prijzen in de wacht weten te slepen. Uiteraard is ook team Rembrandts aanwezig op de WoTS.

Onze markt is aan het veranderen en dat merken we aan het feit dat het niet alleen moeilijker wordt om mensen naar een beurs als de WoTS te krijgen, maar ook om het juiste technische personeel te vinden. Als markt is het onze verantwoordelijkheid om wat met deze signalen te doen, dat gebeurt naar mijn mening nog veel te weinig. Iedereen lijkt te wachten tot een ander het oplost. Ik hoop dat wij met alles wat Apex Dynamics doet op en rond de WoTS in ieder geval een kleine bijdrage leveren aan een mooie toekomst in aandrijftechniek!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven