Ga naar hoofdinhoud

Gasveren en olieremmen voor praktische snelheidsregulering in wintersport

Ad Aarts tijdens een training op de Weißensee op zijn ijshandbike. (Foto: Ad Aarts)

Een topprestatie leveren in de wintersport? Dat kan vaak alleen met behulp van constructieonderdelen die de snelheid reguleren. Zoals bijvoorbeeld bij het schansspringen. En ook icehandbiker Ad Aarts vertrouwt voor zijn slee op onderdelen van ACE Stoßdämpfer.

De Nederlandse ijshandbiker Ad Aarts is een opvallende persoonlijkheid. Zo was hij in 2020 de enige atleet met een zware lichamelijke beperking die met zijn zelfgebouwde slee deelnam aan de 200 km lange alternatieve Elfstedentocht op de Oostenrijkse Weißensee. Voor Aarts is deze wedstrijd het hoogtepunt van zijn sportkalender, want momenteel maken alleen een ijshockeyvariant en curling deel uit van de Paralympische Spelen op het ijs. Para ijshockey wordt gespeeld op een speciaal ijssleetje waarmee niet zulke snelle bochten kunnen worden gemaakt. Dat vormde aan het begin van zijn ijshandbikecarrière een probleem voor Ad Aarts. Zolang hij rechtuit reed, kon hij op het ijs een constant hoge snelheid aanhouden, maar zodra hij een bocht maakte, daalde deze tot 13 à 14 km/u. Ging hij harder, dan vloog de zelfgebouwde ijshandbike uit de bocht. Hij verloor echter niet alleen in de bochten kostbare tijd, maar ook het accelereren daarna ging moeizaam: het duurde niet alleen een tijdje voordat hij op zijn slee weer goed op snelheid was, maar hij verspilde intussen ook kostbare kracht en energie.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Ad Aarts heeft zijn handbike gestabiliseerd met olieremmen van ACE, zodat hij in de bochten 50 procent meer snelheid kan maken dan voorheen. (Foto: Ad Aarts)

Industriële gasveren

Ad Aarts vertrouwde aanvankelijk op industriële gasveren om zijn slee te stabiliseren. Zonder de gasveren was zelfs zijn snelheid van maximaal 14 km/u in de bochten niet mogelijk geweest. Maar hij wilde meer. Daarom nam hij contact op met ACE en bestelde, na overleg met de technische binnendienst, twee olieremmen. Normaal gesproken worden deze remmen gebruikt om een constante verplaatsingssnelheid gedurende de hele slag te garanderen.

Olieremmen gevuld met gas

Het in Nederland gebruikte type was een speciale versie van een gasgevulde olierem van ACE. Dit speciale type kan een hellend vlak zover compenseren dat het weer horizontaal wordt. Want in bochten kantelt het zitje op de slee van Aarts circa 10 tot 15 graden. De olieremmen van ACE, gevuld met gas, brengen het zitje weer terug in zijn oorspronkelijke, horizontale positie. De olieremmen zorgen tijdens het inschuiven voor demping en duwen de zuigerstang vervolgens met een kracht van 200 N weer naar buiten, tot zijn uitgangspositie. Uit een eerste test is reeds gebleken hoe goed deze nieuwe combinatie-oplossing als stabilisator werkt. Aarts slaagde er meteen in de bochten op een ijsbaan met 21 km per uur probleemloos te nemen. Bij wedstrijden kan hij zelfs nog meer snelheid maken, omdat kunstijs harder en gladder is dan natuurijs en de bochten bij de alternatieve Elfstedentocht ruimer zijn.

Schansspringen: sneller van start dankzij gasveren van ACE

Wanneer de wind tijdens het schansspringen van voren komt, kunnen de atleten hem als het ware als luchtkussen gebruiken om op die manier zo ver mogelijk te springen; komt hij van achteren, dan worden de springers als het ware in de helling naar beneden gedrukt. Omdat de windrichting tijdens een wedstrijd kan veranderen, krijgen de atleten positieve of negatieve bonuspunten, afhankelijk van de heersende weersomstandigheden. Wanneer de windomstandigheden te sterk veranderen, kan bovendien de lengte van de aanloop worden aangepast. Daartoe zijn er op de skischansen van het Duitse landelijke trainingscentrum van de Duitse Skibond in Hinterzarten verschillende startbalken aangebracht. Deze balken worden tijdens de training aan verschillende startpoorten bevestigd. In de beginpositie staat de arm van de balk naar boven. Om aan hun aanloop te beginnen, duwen de springers de arm naar beneden in de houder, gaan erop zitten en bevinden zich zo direct boven het aanloopspoor, wachtend op het startsignaal. Wanneer de springers vertrekken, brengen de gasveren de onbelaste balk weer terug in de uitgangspositie. Nu is de weg vrij voor de volgende springers, die bijvoorbeeld van een hogergeplaatste startbalk willen starten. Trainen is zo gemakkelijker omdat het niet langer nodig is om de balken met de hand op te tillen of te verplaatsen. Industriële gasveren van ACE maken het eenvoudiger om de startbalken tijdens de trainingen te openen en te sluiten.

(tekst gaat verder onder afbeelding)

Per startbalk zijn twee industriële gasveren van het type GS-22-200-EE-200N gemonteerd. (Foto: ACE en Skiclub Hinterzarten)

Gasveren ondersteunen spierkracht

Industriële gasveren zijn ideaal als extra ondersteuning van de spierkracht bij het bedienen van luiken, deksels, motorkappen of zelfs horizontaal en verticaal uitgelijnde zitbalken. Als in zichzelf gesloten systemen worden zij gevuld met een stikstofgas onder druk. Ze zijn verkrijgbaar met een buitendiameter van 8 tot 70 mm en krachten van 10 tot 13.000 N. De onderdelen van het type GS-22-200-EE-200N, die op de springschans worden gebruikt, hebben een diameter van 22 mm en een slaglengte van 200 mm. De geschatte levensduur van ongeveer 10.000 m bij een slaglengte van 0,2 m komt overeen met ongeveer 25.000 open- en sluitbewegingen. Dit zijn waarden die zelfs voor een drukbezochte training meer dan voldoende zijn. Met een eigen gewicht van 420 g en een totale lengte van 464 mm in uitgeschoven toestand, hebben de inbouwklare, onderhoudsvrije machineonderdelen een maximale uitschuifkracht van 1.300 N. In dit geval werden zij geleverd en geïnstalleerd met een uitschuifkracht van 200 N. Daardoor is er bij het sluiten van de startbalken nauwelijks spierkracht vereist. Zo kunnen de atleten hun energie bewaren voor hun sprong.

Ook interessant:

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven