Ga naar hoofdinhoud

Pleister op de wond?

De stijgende energieprijzen is een tendens die al een aantal maanden geleden in gang was gezet, maar dat ze zo snel zouden stijgen had niemand verwacht. Ook niet dat Poetin Oekraïne zou binnenvallen met een oorlog die ten tijde van dit schrijven nog in volle gang is. Oorlog kent alleen maar verliezers en ik begrijp ook niet dat de mensheid altijd weer hierin verstrikt raakt. We zouden beter moeten weten, na alle oorlogen die er gestreden zijn. De inval in de Oekraïne maakt veel los. Diverse Europese landen verhogen hun defensiebudgetten. Duitsland stelt zelfs het astronomische bedrag van 100 miljard euro ter beschikking, en ook Nederland geeft aan meer geld aan defensie te willen besteden. Nu zijn wapens, van mitrailleur tot nucleaire intercontinentale raket natuurlijk verschrikkelijke dingen, maar er zit wel veel techniek in. De defensiebudgetten gaan straks eerst naar wapenfabrikanten, maar komen ook deels terecht bij de toeleveringsindustrie, waar de meeste onderdelen vandaan komen.

Zo was mijn allereerste baan na mijn technische opleiding midden jaren tachtig, het controleren van vliegtuigmotoronderdelen. Deze ‘2nd stage’ turbineschoepen kwamen vanuit Fabrique National in België, een in die tijd bekende wapenfabrikant. Het bedrijf in Noord-Limburg waar ik destijds werkte was een specialist in EDM- en ECM-bewerkingen. Voor de niet-techneut: EDM staat voor Electric Discharge Machining oftewel vonkverspanen. ECM betekent Electric Chemical Drilling, een combinatie van vonkverspanen en chemische vloeistoffen. Op die afdeling hing ook altijd een zuur luchtje. De 2nd stage titanium turbineschoepen van FN waren bedoeld voor de motoren van F16 straaljagers en bij de ECM afdeling werden de Pegasus-schoepen voor de Britse Harrier geproduceerd. Voor de niet-kenners, een straaljager die verticaal kon opstijgen en landen. Prachtige, maar lawaaierige toestellen, waar tevens een supertanker achteraan moest vliegen om brandstof bij te vullen. Mijn werkzaamheden bestonden uit het controleren van de diameter van de door EDM gemaakte koelgaatjes. Per F-16 schoep waren er dat best veel en ze waren erg klein. Dat controleren deden we in twee-ploegendienst met ploegen van zo’n vijf personen. Er zijn dus heel wat schoepjes van F16’s door mijn handen gegaan. Op den duur werd je er wel tureluurs van. Gelukkig kon ik binnen dat bedrijf als snel een kleine carrièresprong maken naar algemeen ‘quality inspector’ en me bezig houden met andere meetprojecten. In ieder geval zorgde het in die tijd voor aardig wat werk en banen. Nu Europa weer flink gaat investeren in defensie is dat hopelijk ook nu het geval. Dat is dan misschien een kleine pleister op de oorlogswond, die momenteel Europa en Rusland in tweeën splijt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven