Ga naar hoofdinhoud

Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk voor ten minste 21% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het is dan ook niet gek dat zowel consumenten als overheden druk zetten op de industrie om deze doelstellingen te halen. Veel industriële ondernemingen willen de doelstellingen behalen met hulp van digitale transformatie.

Sander van Dasselaar Schneider Electric
Sander van Dasselaar is Vice President Industry Nederland & België bij Schneider Electric. Hij is sinds oktober 2008 werkzaam bij het bedrijf in verschillende rollen en sinds 2016 als VP.

Waarom digitale transformatie en duurzaamheid hand in hand gaan
Bij Schneider Electric is duurzaamheid al lange tijd verankerd in de bedrijfsstrategie. Sinds 2005 hebben we onze relaties naar schatting 120 miljoen ton CO2-uitstoot bespaard. Wij werken samen met partners in de supply chain om te kijken waar energie bespaard kan worden en kansen liggen voor duurzaamheid gedurende de gehele levenscyclus. Dat Corporate Knight ons uitriep tot het meest duurzame bedrijf ter wereld is mede te danken aan de digitalisering van onze activiteiten. 70% van onze omzet komt uit de verkoop van duurzame oplossingen, terwijl 73% van onze investeringen is gericht op het ontwikkelen van nog duurzamere oplossingen.

We krijgen vaak de vraag van onze industriële klanten om gezamenlijk tot oplossingen te komen voor de uitdagingen op het gebied van CO2-uitstoot en bedrijfstransformatie. Samen met de bedrijven implementeren we pilots voor digitale transformatie en een langetermijnstrategie voor het versnellen en opschalen van deze transformaties.

Welke tactiek en strategie zet je in voor je duurzame transitie?

De overgang naar meer gedigitaliseerde en duurzame activiteiten worden makkelijker wanneer ambities vastgesteld worden, een benchmark van de huidige digitale situatie maakt,  duurzaamheidsvoorspellingsmodellen ontwikkelt en een focus op klantervaring legt. Hierdoor krijg je antwoorden op belangrijke vragen over de status van de duurzaamheid van je onderneming, hoe je je ROI verhoogt en hoe wendbaar je nu bent. Zorg in ieder geval dat je ‘duurzaamheid en bedrijfstransformatie’ toevoegt aan je belangrijke strategische pijlers als onderneming. Belangrijk is om het doel vast te houden en wanneer nodig het plan aan te passen.

Schneider Blog

Gebruik data om je belangrijkste uitdagingen aan te gaan!

Het implementeren van een duurzaamheidsstrategie bereik je door te concentreren op drie uitdagingen. Ook is het van belang dat bedrijven kijken naar de manier waarop dataverzameling, dataconsolidatie en data-analyse kunnen helpen zakelijke obstakels te overwinnen:

  • Combineer duurzaamheid met Industrie 4.0/5.0 – End-to-end productieprocessen creëren de data die stakeholders nodig hebben om verbeteringen aan te brengen. De extractie en analyse van deze slimme data via digitale technologieën helpt de uitstoot te verminderen door niet alleen procesinefficiënties aan te pakken, maar ook door duurzaamheidskansen aan het licht te brengen. In de meeste ondernemingen zien we dat het gebrek aan data zorgt voor productievertragingen, producttransport die onder de maat is, inefficiënte verwerking, onnodige voorraad en productbewegingen, productdefecten en over-/onderproductie. Toekomstgerichte ondernemingen hebben manieren gevonden om digitalisatie en data te gebruiken om zich te concentreren op duurzaamheidsverbeteringen.
  • Versnel emissiereducties – Over 9 jaar is het al 2030. Veel industriële ondernemingen hebben al berekend of ze tegen die tijd de door de overheid opgelegde duurzame doelen kunnen halen. Elk tekort resulteert in ofwel aanzienlijke boetes, ofwel in substantiële aankopen van CO2-credits om die boetes te vermijden. Industriële organisaties die al een zeer duurzame bedrijfsvoering hebben, hebben een aanzienlijke voorsprong. Tesla genereert al miljarden extra inkomsten door de verkoop van credits (Tesla heeft de afgelopen drie jaar $3,3 miljard binnengehaald uit wettelijke credits, met $1,6 miljard  alleen al in 2020 ). Ondernemingen richten zich op duurzaamheidsprojecten met een korte terugverdientijd. Het is tijd om gedurfde stappen te zetten en te kijken naar zakelijke projecten met een rendement op de investering op middellange tot lange termijn.
  • Zet in op digitale transformatie – De voordelen van duurzaamheid en digitale transformatie gaan hand in hand. Voor het bereiken van een CO2-neutrale industrie hebben ondernemingen digitale transformatie nodig. Met de data die gegenereerd worden door digitale transformatie kunnen ondernemingen nieuwe processen creëren die leiden tot hogere efficiëntie, wendbaarheid en duurzaamheid. Digitale transformatie stimuleert zakelijke groei, zoals realtime zichtbaarheid, voorspellende analyses, machine learning, gedetailleerde prestatie-analyse, IT/OT-convergentie en synergie, en de inzet van data-enabled IoT-platforms. De voordelen van verbeterde datakwantiteit en -kwaliteit geven bedrijven toegang tot de precisiebeheertechnieken die zeer duurzame operaties mogelijk maken.

Uiteindelijk gaat dit helpen om de CO2-uitstoot te verminderen in de industrie. Start dus nu met het implementeren van de duurzaamheidsstrategie binnen jouw industriële onderneming. En laten we ervoor zorgen dat die 21% binnen aanzienlijke tijd een stuk lager is!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven