De industriële automatiseringsspecialist Turck uit Mülheim verwacht voor het jaar 2018 een wereldwijde omzetstijging van 10 procent tot ongeveer 660 miljoen euro. De Nederlandse vestiging in Zwolle deed het extreem goed met meer dan 20 procent groei. Er is veel vraag naar complete systemen in plaats van alleen maar sensoren.
De Turck Group verwacht opnieuw een tweecijferige omzetgroei voor het boekjaar 2018. Zoals Turck CEO Christian Wolf tijdens de jaarlijkse persconferentie op het hoofdkantoor vorige week in Mülheim an der Ruhr aankondigde, wordt verwacht dat de geconsolideerde groepsomzet in het boekjaar 2018 het niveau van 660 miljoen euro zal overschrijden. Na 600 miljoen euro in het voorgaande jaar zou dit overeenkomen met een groeipercentage van 10 procent. In de rapportageperiode is het aantal werknemers op alle Turck-locaties wereldwijd toegenomen van 4.500 naar ruim 4.800, een toename van 7 procent. Op de vier Duitse locaties in Mülheim a/d Ruhr, Halver, Beierfeld en Detmold stelt Turck vandaag ongeveer 2150 mensen te werk, 100 meer dan in het jaar ervoor.
Grote markt in Noord-Amerika

“Nadat de Turck Group in 2017 het meest succesvolle bedrijfsjaar in haar geschiedenis had, is ook dit fiscale jaar heel goed”, aldus Wolf. “Wederom konden we vrijwel overal een groei van dubbele cijfers realiseren, met bijna 20 procent in de regio Azië-Stille Oceaan, maar ook in Europa en het Midden-Oosten met ongeveer 15 procent. Gelukkig kon onze grootste markt in Noord-Amerika de groei van het voorgaande jaar handhaven.” Ter info, zo’n 40 procent van de totale omzet komt uit de VS en Canada. Wolf: “We zijn sterk de VS en Azië, omdat we daar ook lokaal produceren. Deze markten eisen ook extreem korte levertijden, dus is lokaal bouwen de enige oplossing.”
Nederlandse vestiging plust bovengemiddeld
Wolf noemt vooral Nederland en Italië als grootste groeiers. “Nederland is één van de top-performers in Europa. Ik zeg wel meer dan 20 procent, maar de omzetstijging zit tegen de 30 procent aan. Er zit daar een heel goed team onder leiding van Frans Brouwer.” Daarna gaat Wolf in op omzetontwikkeling per productgroep: “Onze business unit Automatiseringsproducten groeit met 5 procent, maar de meeste groei zit in de systemen, meer dan 14 procent. Vooral de fabrieksautomatisering, RFID-technologie en procesautomatisering doen het goed.
Enorm IoT en Cloud potentieel Azië
Nadat Turck en haar strategische partner Banner Engineering in 2017 de eerste joint venture in de ASEAN-regio oprichtten, zetten beide bedrijven hun internationaliseringsinspanningen dit jaar voort met een verkoopkantoor in Maleisië en Thailand. “Vooral in Azië zien we een enorm potentieel voor de directe introductie van Industry 4.0 en IoT-applicaties. We zijn al in gesprek met tal van klanten in de regio over hoe we aan deze vraag kunnen voldoen met onze Turck Cloud Solutions, “verklaarde Wolf over de ASEAN-focus. “Over het thema Cloud wordt in Azië veel gepraat met klanten. In tegenstelling tot Europa staan klanten in Azië daar wel voor open. Europese bedrijven vinden cloud-technologie nog wel wat eng.”
De visie van Turck op het gebied van Industrie 4.0; het bedrijf wordt een global digital automation company (bron: Turck)
Geen erfenis oude technieken
Verder kreeg Turck ook in Afrika meer voet aan vaste grond. Er werd een distributiekantoor opgericht in Zuid-Afrika door de overname van de langdurige verkooppartner RET Automation. “In 2017 werd daar een omzet gehaald van 5 miljoen US-dollar, en in 2018 zijn ze met 5 procent gegroeid. We zien in die markt grote automatiseringsmogelijkheden,” aldus Wolf. “Er zijn veel bedrijven die daar investeren. Er is geen erfenis van oude technieken dus is IoT direct te implementeren.”
Uitdagingen in 2019
Tot slot de vooruitzichten voor 2019, Wolf geeft de aanwezige pers daar altijd een heldere kijk. “De vooruitzichten voor de wereldwijde economie tot 2022 zijn goed. De grootste groei 5,9 procent verwacht men in Zuid-Azië, zeg maar India en omringende landen. Oost-Azië (China, Maleisië, Singapore en Indonesië) iets minder met 4,1 procent, Afrika zo’n 4,5 procent. Wel zien we dat Noord-Amerika, Europa, Australië en Japan, de minste groei vertonen, tussen de 1,6 en 2 procent. Bedreigingen of uitdagingen zien we ook, hoe gaat het in Europa verder na de Brexit, wat gaat de VS doen en ook Turkije kan voor problemen gaan zorgen.” Toch blijft Wolf vooral positief: “In 2019 willen we de 700 miljoen omzetgrens ‘knacken’. Dat betekent 7 procent groei, wij gaan ervoor!”