Toyota Motor Corporation en Hino Motors, Ltd. hebben een nieuwe bus ontwikkeld, die is uitgerust met het nieuwe Toyota brandstofcel systeem. De bus is ingepland voor de Toyota Oiden bus route in Toyota City. De brandstofcelbus is voorzien van acht hogedruk waterstoftanks, twee brandstofcelstacks en twee motoren voor de aandrijving. De bus kan tijdens noodsituaties ook elektrische energie leveren aan gebouwen of andere faciliteiten.
Het Toyota brandstofcelsysteem, waarbij brandstofcellen en hybride voertuigtechnologie zijn samengevoegd, werd ontwikkeld voor het Mirai fuel cell voertuig. Toyota en Hino zullen de haalbaarheid en efficiëntie van de brandstofcelbus onderzoeken tijdens commerciële inzet op vaste routes op de openbare weg.
De hier verkregen resultaten worden teruggekoppeld naar het R&D-team. De waterstof voor de bus zal worden verkregen vanuit de Toyota Ecoful Town in het kader van het project New Energy and Industrial Technology Development Organization. Verificatie van de testen zal worden uitgevoerd in de samenwerking met Toyota stad als onderdeel van de testen op de openbare weg. Ook zal het functioneren als noodstroomvoorziening verder worden getest.
Ontwikkeling van brandstofcelbus
De brandstofcel bus werd ontwikkeld in samenwerking tussen Toyota en Hino, gebaseerd op een Hino hybride lijnbus. Beide bedrijven brachten hun specialistische technologie en expertise in, waarbij Toyota verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het Toyota brandstofcelsysteem en Hino de ontwikkeling van de bus inclusief het chassis. Voor zijn rekening nam.
De bus heeft een capaciteit van 26 zitplaatsen en 50 staanplaatsen. Het maximale vermogen van de brandstofcel bedraagt 114 kW voor elk van de twee units. De twee synchrone draaistroommotoren hebben elk een maximum vermogen van 110 kW (150 pk) en leveren een maximum koppel van 335 Nm. De vuldruk van de hogedruktanks bedraagt maximaal 70 MPa. De totale tankinhoud bedraagt 408 dm3.