Algemeen
Schaeffler e-motor
Dit jaar start de massaproductie van hybride modules, hybride aandrijfunits en volledig elektrische aandrijvingen (foto's: Schaeffler)

Schaeffler plukt de vruchten van haar beslissing om drie jaar geleden, begin 2018, een specifieke bedrijfsdivisie voor elektrische mobiliteit op te richten. De start van massaproductie voor meerdere producten in alle elektrificatieniveaus getuigt van een succesvol commitment op het gebied van elektrische mobiliteit. Tevens is deze ontwikkeling in lijn met de plannen zoals ze in september 2020 werden gepubliceerd.

“Wij hebben ons met succes omgevormd tot een leverancier van aandrijfsystemen voor duurzame elektrische mobiliteitsoplossingen en hebben ons gevestigd als betrouwbare partner voor onze klanten”, aldus Matthias Zink, CEO Automotive Technologies bij Schaeffler AG. Schaeffler onderscheidt zich met name door haar knowhow op componenten- en systeemniveau.

“Wij houden ons al meer dan 20 jaar bezig met elektrische mobiliteit en begrijpen de eisen aan de aandrijflijn. Ons innovatievermogen als toeleverancier voor de automobielindustrie en onze sterke industriële vaardigheden maken ons tot voorkeurspartner voor onze klanten.

Uitbreiding expertise door overnames

In de afgelopen jaren heeft Schaeffler haar expertise op het gebied van elektrische mobiliteit geleidelijk aan versterkt door middel van een reeks gerichte overnames. De aankoop van Elmotec Statomat eind 2018 voegde nieuwe expertise toe op het gebied van wikkeltechnologie, waardoor Schaeffler beschikt over een uitgebreide dekking van alle aspecten van de industrialisatie van elektromotoren.

Een andere zeer succesvolle overname terug in 2016 was de overname van Compact Dynamics, een specialist in de ontwikkeling van innovatieve elektrische aandrijfconcepten. Ondertussen ontwikkelt de joint venture Schaeffler Paravan Technologie het Space Drive steer-by-wire systeem, een sleuteltechnologie voor autonoom rijden.

Elektrische as-transmissies

Schaeffler levert technologieën voor alle geëlektrificeerde aandrijflijnen. De massaproductie van de elektrische as-transmissie, een belangrijk onderdeel van elektrische aandrijvingen, loopt sinds 2017.

as-transmissie Schaeffler

Deze as-transmissie zorgt voor optimale overbrengingsverhoudingen en krachtoverbrenging van de elektromotor naar de wielen. Dit is een zeer veelzijdig component met een breed scala aan toepassingen.

Audi en Porsche

In de Audi e-tron bijvoorbeeld worden de elektrische as-transmissies, met verschillende ontwerpen, gebruikt op beide assen voor ‘all-wheel’ drive mogelijkheden. En de elektrische Porsche Taycan is uitgerust met een efficiënte Schaeffler coaxiale elektrische as-overbrenging met de vereiste overbrengingsverhouding op de vooras.

De coaxiale elektrische asoverbrenging leverde Schaeffler in 2020 de prestigieuze PACE Award op, die door de industrie wereldwijd als keurmerk voor succesvolle autoprojecten wordt beschouwd. Schaeffler heeft ook meerdere orders binnengehaald voor haar complete ‘3-in-1 elektrische aandrijvingen’, die de elektromotor, transmissie en vermogenselektronica in één systeem combineren. Het gaat hierbij om high-performance elektrische assen met een hoge vermogensdichtheid.

Yaycan driveline
De elektrische aandrijving van de Porsche Taycan (foto: Porsche)

Start van massaproductie

Dit jaar start de massaproductie van hybride modules, hybride aandrijfeenheden en volledig elektrische as-aandrijvingen. De basis van de Schaeffler elektromotorenproductie is een modulair, sterk geïntegreerd technologieplatform.

De expertise van het bedrijf op het gebied van productie en technologie van alle componenten van elektrische aandrijfsystemen is de sleutel tot de succesvolle industrialisatie van producten die zowel technologisch geavanceerd als winstgevend zijn.

Heavy-duty elektromotoren

Naast een reeks serie serieproductieorders voor elektromotoren in de personenautosector, heeft Schaeffler onlangs een nieuwe mijlpaal bereikt door haar intrede in het segment van toepassingen voor bedrijfsvoertuigen.

Schaeffler heeft een order aangekondigd voor de serieproductie van elektromotoren met wave winding technologie, een technologie die een hoge vermogensdichtheid en voordelen bij de assemblage biedt.

Dedicated hybride aandrijvingen

Zoals vorig jaar gemeld, heeft Schaeffler een recordorder voor dedicated hybride aandrijvingen binnengehaald. Vanaf 2024 zal Schaeffler een complete aandrijving leveren bestaande uit twee elektromotoren en transmissie met geïntegreerde vermogenselektronica. Een systeemvermogen van 120 kW biedt sportwagenachtige prestaties bij een laag brandstofverbruik.

Scaeffler hybridegetriebe
Een Schaeffler hybride aandrijving

“We boeken uitstekende vooruitgang”, aldus Dr. Jochen Schröder, president van de business unit E-Mobility. “Ons modulaire productportfolio stelt ons in staat om op maat gemaakte serieproductieoplossingen aan te bieden die voldoen aan alle eisen van de klant.

Eerste vertaalde publicatie 25-1-2021 door Paul Quaedvlieg

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven