Algemeen
Schaeffler snijdt fors in productielocaties en personeel, investeert in verdere transformatie (foto's: Schaeffler)

Schaeffler, een grote toeleverancier voor de automobielsector en industrie, gaat fors snijden in productielocaties en personeel. Tegelijkertijd komen er aanvullende structurele maatregelen om de Schaeffler Groep verder te transformeren en het concurrentievermogen te versterken. Zo wordt er geïnvesteerd in waterstoftechnologie, elektromotoren en Industrie 4.0 technologie. In totaal worden 4.400 personen ontslagen op meerdere productielocaties in Duitsland en Europa.

De Schaeffler Groep neemt het pakket maatregelen met twee brede doelstellingen: Enerzijds capaciteitsvermindering en consolidatie van locaties en anderzijds versterking van het concurrentievermogen en uitbreiding van lokale capaciteiten.

De plannen omvatten een netto-inkrimping van het personeelsbestand met 4.400 personen in Duitsland en Europa tegen eind 2022, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar twaalf locaties in Duitsland en twee elders in Europa.

Structurele overcapaciteit

Hoewel de vraag in de afgelopen maanden in alle drie divisies en vier regio’s van Schaeffler is toegenomen, blijft de onzekerheid over de pandemische vooruitzichten en de daaruit voortvloeiende economische terugval groot.

De Schaeffler Groep neemt het pakket maatregelen met twee brede doelstellingen

Bovendien wijzen de markt- en omzetprognoses voor de periode van vijf jaar tot 2025 op een langzaam herstel, wat leidt tot structurele overcapaciteit in de productievestigingen van de onderneming.

Ook daling bij industrie

De automobielindustrie, die al een structurele transformatie onderging te midden van de overgang naar elektrificatie, is hard getroffen door de coronacrisis. De wereldwijde voertuigproductie zal in 2020 naar verwachting met 20 procent dalen ten opzichte van het jaar ervoor, en een terugkeer naar het niveau van voor de crisis wordt op zijn vroegst in 2024 verwacht.

De wereldwijde industriële productie is ook aanzienlijk beïnvloed, waarbij de schattingen voor 2020 wijzen op een daling van 8 tot 12 procent.

Verouderde productportefeuilles

Terwijl de capaciteitsvermindering gevolgen zal hebben voor de grotere locaties van Schaeffler in Herzogenaurach, Bühl, Schweinfurt, Höchstadt en Homburg, zullen de gevolgen vooral merkbaar zijn op locaties met technologisch verouderde productportefeuilles of sterk gefragmenteerde fabrieksstructuren.

Tot deze laatste behoren de fabrieken in Wuppertal, Luckenwalde en Eltmann, de engineering locatie van het bedrijf in Clausthal-Zellerfeld en de Automotive Aftermarket-operaties in Hamburg en Keulen.

Clusteren en consolideren

Het tweede deel van het pakket maatregelen bestaat uit het clusteren en consolideren van de technologie en productiecapaciteiten in de vestigingen van de Schaeffler Groep in Herzogenaurach, Höchstadt, Bühl en Schweinfurt. Dit zal het concurrentievermogen van de onderneming als geheel versterken.

Waterstoftechnologie en elektromotoren

De plannen voor Herzogenaurach, de wereldwijde hoofdvestiging van de Schaeffler Groep, zijn gericht op de oprichting van een ultramodern centraal laboratorium en de vestiging van een competence center voor waterstoftechnologie.

De locatie in Bühl, waar de Automotive OEM-divisie van het bedrijf gevestigd is, zal worden ontwikkeld tot een competence center voor e-mobility oplossingen en de massaproductie van elektromotoren. Als onderdeel van dit proces zal Bühl 500 extra banen krijgen die, volgens de oorspronkelijke plannen van het bedrijf, in eerste instantie waren gereserveerd voor de Szombathely-locatie in Hongarije.

Innovatiecentrum Industrie 4.0

Er komt een speciaal innovatiecentrum voor Industrie 4.0 technologieën

In Schweinfurt, de hoofdzetel van de industriële divisie van de groep, is Schaeffler van plan om de productieprocessen voor conventionele lagerproducten met een middelgrote en grote diameter te consolideren en te clusteren, waardoor de capaciteit van deze locatie aanzienlijk wordt versterkt.

De maatregelen zullen ook de belangrijkste ontwikkelingsactiviteiten van de Industrial Division op belangrijke gebieden van de toekomstige technologie, zoals robotica, versterken. Het bedrijf is ook van plan om een innovatiecentrum voor industrie 4.0-technologieën voor de hele groep op te richten en zijn activiteiten op het gebied van gespecialiseerde luchtvaartproducten uit te breiden.

Kosten reorganisatie 700 miljoen

Schaeffler hoopt met deze operatie een jaarlijkse besparingen van 250-300 miljoen euro te halen totdat 90 procent hiervan gerealiseerd is in 2023. De totale transformatiekosten schat het Duitse bedrijf op zo’n 700 miljoen euro. Sinds 2018 is Schaeffler al aan het reorganiseren. Zo zijn er al ruim 8.000 personen ontslagen of met een vertrekregeling vrijwillig bij het bedrijf weggegaan.

Eerste publicatie Paul Quaedvlieg 10-09-2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven