Algemeen
Schaeffler koppelbewaking
Het nieuwe systeem met TorqueSense en SmartCheck biedt een automatische, voor frequenties selectieve trillingsanalyse plus temperatuur-, toerental- en draaimomentwaarden voor de toestands- en installatiebewaking (foto's: Schaeffler).

Schaeffler en Bonfiglioli hebben een compact pakket voor Industrie 4.0 oplossingen ontwikkeld. Schaeffler combineert de SmartCheck en TorqueSense meetsystemen voor een nieuw systeem voor
bedrijfstoestand-, draaimoment- en koppelbewaking. Bonfiglioli heeft op de toepassing gebaseerde algoritmes ontwikkeld, die over de totale levensduur van een windturbine de verwerking van deze en andere informatie mogelijk maken.

De trillingsdiagnose van SmartCheck detecteert beginnende schades vroegtijdig. Met het draaimomentsignaal kunnen onder meer piekbelastingen en hun frequentie worden gedetecteerd en begrensd. De informatie uit het Bonfiglioli-systeem wordt als rapporten over relevante kengetallen on-line ter beschikking gesteld, bijvoorbeeld over de actuele gezondheidstoestand van motorreductoren, potentieel kritische bedrijfstoestanden of ongewoon gedrag van het windvolgsysteem.

Bij elkaar opgeteld moeten klanten kunnen profiteren van minder ongeplande stilstand door overbelasting en door van de belasting afhankelijke (in de regel langere) onderhoudsintervallen door predictieve bewaking.

Conditie- en koppelbewaking

De SmartCheck bewaakt de toestanden van lagers, tandwielkasten, elektromotoren, pompen, ventilatoren en aggregaten op basis van uitgestraalde trillingen en selectief voor frequenties. Met slechts één eenheid kunnen opvallende frequenties van beschadigde componenten automatisch worden toegewezen. Bovendien is in het apparaat een temperatuursensor geïntegreerd.

Het draaimoment- en het toerentalsignaal van de TorqueSense worden naar de SmartCheck gestuurd, voorbewerkt en met de eveneens geanalyseerde trillingssignalen klaargezet voor de machinebesturing en/of de onderhoudsdienst.

De aanvulling van het SmartCheck conditiebewakingssysteem met data over draaimoment en toerental opent meerdere scenario’s. In het eenvoudigste geval kunnen piekmomenten en hun frequentie worden bewaakt en daarmee het rendement geëvalueerd en kunnen bij de belasting passende onderhoudsmaatregelen worden afgeleid. De signalen kunnen echter ook in de bedrijfsstrategie van aandrijvingen worden geïntegreerd en aldus draaimomentbegrenzingen of afschakelingen initiëren.

Het nieuwe systeem is met name geschikt voor verstel- en draaiaandrijvingen in de windenergie en scheepvaart, grote kranen, bouw- en mijnbouwmachines met draaiende toeren en lieren. Het draaimomentsignaal kan hier niet alleen voor de bewaking, maar ook voor een soepele en exacte besturing voor het draaimoment respectievelijk het regelen van de trekband worden gebruikt.

Proefproject voor windenergie

Momenteel ontwikkelt Schaeffler een eerste proefproject voor windkracht-azimut-motorreductoren van Bonfiglioli (in Nederland vertegenwoordigd door Elsto). Bij deze toepassingen worden de via de SmartCheck gecomprimeerde belastingdata vergeleken met voorgedefinieerde grenswaarden en de resultaten via een gateway draadloos naar Bonfiglioli gestuurd. Het bewakingssysteem voor de motorreductoren van het Italiaanse merk is autark en niet verbonden met de besturing van de installatie. Het is daardoor bij vervanging van de motorreductoren gemakkelijk achteraf in te bouwen.

koppelbewaking Schaeffler
Schaffler heeft samen met Bonfiglioli een eerste proefproject voor windkracht-azimut-motorreductoren ontwikkeld. Bij deze toepassing worden via SmartCheck gecomprimeerde belastingdata vergeleken met voorgedefinieerde grenswaarden en de resultaten draadloos naar Bonfiglioli gestuurd.

Het doel van Bonfiglioli is om met het nieuwe systeem overbelasting van de azimut-aandrijvingen te bewaken, aanlooptijden voor onderhoudswerkzaamheden te vergroten en deze werkzaamheden niet tijdafhankelijk maar belastingafhankelijk vast te kunnen stellen. Voor de integratie van de TorqueSense module in de krachtstroom van de motorreductor wordt deze tussen motor en reductor geplaatst. Het meetsysteem is echter ook werkzaam in smeerolie en biedt daarmee voordelen voor integratie in de aandrijflijn, zoals

  • hoge meetnauwkeurigheid (circa 1% van het meetbereik) tegen een aantrekkelijke prijs
  • contactloos meetprincipe
  • geen verandering aan de belastbaarheid en torsiestijfheid door een sensoras
  • geringe invloed van de temperatuur op levensduur en meetnauwkeurigheid
  • geïntegreerde toerentalmeting.

Gemakkelijk te integreren draaimomentsensor

Schaeffler TorqueSense bestaat uit een magnetisch geconditioneerd asstuk en een sensorbehuizing. Deze hoeft de as niet volledig te omsluiten. Afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid en ongevoeligheid voor storingen zijn ook eenzijdig gemonteerde of U-vormige uitvoeringen mogelijk. Omdat het meetprincipe contactloos is, kan het draaimoment ook van buitenaf door een niet-magnetische behuizing worden gemeten. De sensormodule kan dan aan de buitenzijde worden gemonteerd.

Met de TorqueSense zijn klant- en toepassingsspecifiek asdiameters tot circa 100 mm mogelijk. Bij de sensoreenheden zijn verschillende standaarddiameters beschikbaar. Het meetbereik gaat van 100 Nm tot 20 kNm. Afhankelijk van het principe beschikken de sensoren over een hoge lineariteit en een kleine hysterese.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven