Algemeen
Freudenberg Flixbus brandstofcel
In eerste instantie zal een representatieve busvloot van 30 voertuigen worden uitgerust met een hybride aandrijflijn om de prestaties van het systeem te valideren (foto's: Freudenberg)

FlixBus en Freudenberg Sealing Technologies werken samen om brandstofcel-aangedreven touringcars op de weg te brengen. In de toekomst zal ook een busfabrikant bij de samenwerking betrokken worden. FlixBus en Freudenberg voeren momenteel gesprekken om de projectparameters verder te definiëren en af te ronden.

Tegen de achtergrond van steeds strengere CO2-emissies helpt Freudenberg Sealing Technologies autofabrikanten al tientallen jaren met innovatieve afdichtingsoplossingen om het brandstofverbruik en emissie-eisen aan te pakken. Tegelijkertijd begon de Freudenberg Groep al in het midden van de jaren negentig onderzoek te doen naar alternatieve aandrijfconcepten, waarbij technisch geavanceerde componenten voor brandstofcellen en accu’s werden ontwikkeld.

Partner Flixbus

“De technische eisen voor prestaties en betrouwbaarheid op lange termijn zijn bijzonder hoog in de industrie. Dit is in lijn met onze technologische en innovatieve expertise”, zegt Claus Möhlenkamp, CEO van Freudenberg Sealing Technologies. “Wij zien de brandstofcel in combinatie met elektrische batterijen als een integraal onderdeel van de mobiliteit van de toekomst. Met FlixBus hebben we een partner gevonden voor deze emissievrije toepassing en we kijken ernaar uit om samen te werken aan dit baanbrekende project”.

Tenminste 500 km ononderbroken

FlixBus heeft het eisenprofiel voor haar voertuigen duidelijk gedefinieerd. Prestatie-eigenschappen zoals acceleratie moeten overeenkomen met die van de huidige langeafstandsbussen met dieselmotor die voldoen aan de Euro IV-norm. Deze brandstofcelvoertuigen moeten ten minste 500 kilometer ononderbroken gebruik zonder tanken afleggen. Het tanken van waterstof zou zelf binnen 20 minuten of minder mogelijk moeten zijn – een tijd die vergelijkbaar is met de tijd die nodig is om een dieselbrandstoftank bij te vullen.

Freudenberg Flixbus aandrijving
Freudenberg ziet de brandstofcel in combinatie met elektrische batterijen als een integraal onderdeel van de mobiliteit van de toekomst

Testvloot van 30 voertuigen

Het hybride systeem, dat op intelligente wijze batterij- en brandstofcellen combineert, kan worden gebruikt in het langeafstandsvervoer per bus en in zware bedrijfsvoertuigen. In eerste instantie zal een representatieve busvloot van 30 voertuigen worden uitgerust met een hybride aandrijflijn om de prestaties van het systeem te valideren. Beide bedrijven streven ook naar overheidsfinanciering in het kader van het Duitse ‘National Innovation Program Hydrogen and Fuel Cell Technology’ (NIP). Het doel is ervoor te zorgen dat deze technologie snel de marktrijpheid bereikt en zo een belangrijke bijdrage levert aan de vermindering van de CO2-uitstoot in de atmosfeer.

“De elektrificatie van de aandrijftechniek maakt grote vooruitgang. We zijn daarom blij dat we met FlixBus weer een bekende klant hebben die vertrouwt op onze innovatieve kracht en kwaliteit”, besluit Möhlenkamp.

Strategische overnames

Begin 2018 heeft Freudenberg Sealing Technologies haar expertise op het gebied van brandstofcellen verder versterkt door de overname van een fabrikant van brandstofcellen. In dezelfde periode breidde het bedrijf ook zijn technologische expertise in batterijtechnologie uit door een minderheidsbelang te verwerven in de Amerikaanse batterijproducent XALT Energy. Freudenberg Sealing Technologies heeft nu een meerderheidsbelang in het bedrijf. 

Freudenberg levert inmiddels veel componenten, modules en subsystemen voor brandstofcel- en elektrische aandrijflijnen

Truck, bus, maritiem en railvervoer

Deze strategische overnames hebben de positie van Freudenberg als een leverancier van brandstofcel- en elektrische oplossingen voor de aandrijflijn bevestigd. Het bedrijf streeft naar geïntegreerde batterij-brandstofcelsystemen in een reeks van zware toepassingen, waaronder truck-, bus-, scheeps- en spoorwegvervoer. Door verticale integratie wordt Freudenberg één leverancier van complete batterij-, brandstofcel- en hybride energiesystemen die alle componenten, modules en subsystemen bevatten die nodig zijn voor hun werking.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven