Algemeen
Bosch Rexroth hydrostaat hydrauliek hydraulic
De Giant machines worden aangedreven op vier wielen. Een dieselmotor drijft een hydraulische pomp aan die op zijn beurt een hydraulische motor aandrijft. Deze hydraulische pomp en motor worden samen ook wel hydrostaat genoemd (foto's: Paul Quaedvlieg)

Tobroco-Giant is fabrikant van skid steer laders, wielladers, telescoopladers, verreikers en aanbouwdelen voor deze machines. Dit bedrijf is zo succesvol dat het in 2016 de Koning Willem I prijs won in de categorie mkb en ook Koningin Maxima het bedrijf bezocht. Maar succes komt niet vanzelf, Tobroco toonde durf, daadkracht, duurzaamheid en doorzettingsvermogen. Het bedrijf eist dat ook van haar toeleveranciers. Zo komt de hydrostatische aandrijflijn inmiddels van Bosch Rexroth. Ook daar staan de ontwikkelingen niet stil.

Volgens Willem Kanters, Branche Manager Mobile Applications bij Bosch Rexroth, moeten we de hydraulische pomp en de hydraulische motor als een set zien. “Onze gedachte bij een aandrijflijn is, wat willen we gaan bewegen, hoe moet het bewegen, hoe dynamisch moet het zijn en wat hebben we daarvoor nodig. We denken vanuit de aandrijflijn. Daarom zien we hydraulische pomp en motor als een set. Dat hoort bij elkaar en bepaalt het gedrag van de machine.

Flexibiliteit applicatieniveau verandert

De laatste jaren is de trend dat we flexibiliteit bereiken door gebruik te maken van software. Vroeger was dat mechanisch/hydraulisch geregeld en brachten we op die manier klant specifieke eigenschappen in de machine. Die flexibiliteit op applicatieniveau zie je veranderen. Een bulldozer heeft andere componenten dan een shovel, en een hijskraan weer andere dan een graafmachine. Daar maken wij dan applicatiegericht én klantspecifiek de juiste componenten voor.”

Kennis van zaken

Dat betekent dat zowel Bosch Rexroth Nederland als Tobroco-Giant, regelmatig rechtstreeks contact hebben met de systeemontwikkeling. Paul Pullens, Lead System Engineering R&D bij Tobroco-Giant, kent inmiddels de nodige mensen bij de fabriek in Elchingen (D) waardoor hij op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen. In deze fabriek worden de axiale hydraulische pompen en motoren ontwikkeld en geproduceerd inclusief de bijbehorende mobiele elektronica.

Tobroco Giant production
De productie bij Tobroco-Giant in Oisterwijk wordt flink uitgebreid de komende tijd

Planning wordt steeds strakker

“Wij ervaren dat direct fabriekscontact als heel prettig. Het zijn engineers met kennis van zaken die de daar ontwikkelde producten door en door kennen. In principe kopen we standaard producten in. Maar als we bijvoorbeeld een druksensor op een andere positie willen hebben, of een aansluiting aan een andere kant, dan kan dat, binnen een bepaald kader, wel geleverd worden.

Met de fabriek kunnen we daar afspraken over maken, zeker nu de productieaantallen steeds groter worden. Ook onze planning wordt steeds strakker. We willen zo klein mogelijke voorraden houden, dus we gaan meer richting de automotive sector. Just-in-time levering van componenten. Inmiddels heeft zo’n 80% van onze machines de aandrijvingen van Rexroth. Zij zijn dus gegroeid naar een preferred supplier voor Tobroco.”

Tobroco Giant G4500 bosch rexroth hydraulics
Met de compleet nieuwe G4500 is Tobroco-Giant voorbereid op de laatste, EU Stage V, normen voor schone motoren

Optimalisatie hydrostaat

De Giant machines worden aangedreven op alle vier de wielen. Belangrijk is het gevoel van de machine, zowel bij het rijden als bij het gebruik van de werkhydrauliek. Een wiellader moet aan de ene kant dynamisch zijn, maar aan de andere kant moet hij ook veel kracht kunnen zetten tijdens het duwen om de bak vol te laden.

Snelheid inleveren voor koppel

“Hier leent een automotive hydrostatische aandrijving zich heel mooi voor in vergelijking tot een proportioneel hydrostatische aandrijving” legt Kanters uit. “Een DA hydrostatische aandrijving heeft het gedrag dat als je een hoop zand inrijdt, hij terug wilt zwenken. Het debiet van de pomp wordt dan teruggenomen waardoor snelheid wordt ingeleverd ten gunste van het koppel. Tobroco is sterk bezig om dit te optimaliseren en ze zetten daardoor onderscheidende machines op de markt.”

Lees het complete artikel, inclusief de invloed van software, elektronica en elektrificatie van de aandrijflijn, in de nieuwste editie van Aandrijftechniek.

1 reactie op “‘Denken vanuit de hydraulische aandrijflijn’

  1. Peter Leenders schreef:

    Tobroco-Giant is inderdaad een schitterend Nederlands bedrijf om trots op te zijn. Door continue innovatie maar bovenal ook door kwaliteit te leveren, staan zij aan de top van hun markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven