Algemeen
Daimler brandstofcelsystemen
Een ontwikkelingstest aan de aandrijving van de Mercedes-Benz GLC F-Cell in Kirchheim-Nabern. Onder meer wordt de koude start onder verschillende hellingshoeken van de krachtbron getest.

Daimler Truck en Volvo Group willen een joint-venture vormen om samen op grote schaal brandstofcelsystemen te produceren. Die brandstofcel moet de basis vormen voor de waterstoftrucks die Mercedes-Benz en Volvo in de toekomst op de markt willen brengen. Deze week is een intentie-overeenkomst getekend, die nog nergens toe verplicht. Beide partijen willen in het derde kwartaal een definitieve overeenkomst te tekenen.

In de joint-venture willen Daimler en Volvo brandstofcelsystemen voor vrachtwagens en andere toepassingen ontwikkelen, produceren en op de markt brengen. Daimler zal op haar ontwikkelingen rond brandstofcelsystemen in de joint-venture onderbrengen. Volvo Group betaalt 600 miljoen euro voor haar 50% eigendom in de joint-venture.

Brandstofcelsystemen

 “Transport en logistiek houden de wereld in beweging, en de behoefte aan transport zal blijven groeien. Echt CO2-neutraal transport kan worden gerealiseerd door middel van elektrische aandrijflijnen met energie uit accu’s of door waterstof aan boord om te zetten in elektriciteit. Voor vrachtwagens die zware ladingen en lange afstanden aankunnen, zijn brandstofcellen een belangrijk antwoord.

Daimler in de afgelopen twee decennia technologie een aanzienlijke expertise heeft opgebouwd door middel van zijn Mercedes-Benz brandstofcelunit. Dit gezamenlijke initiatief met de Volvo Group is een mijlpaal in het op de weg brengen van vrachtwagens en bussen met brandstofcellen”, zegt Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur Daimler Truck AG en lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG.

brandstofcelsystemen Daimler
Daimler Truck en Volvo Group willen in de toekomst gezamenlijk op grote schaal brandstofcelsystemen te produceren. (foto’s: Daimler Truck)

“Elektrificatie van het wegvervoer is een sleutelelement in het tot stand brengen van de zogenaamde Green Deal, een koolstof-neutraal Europa en uiteindelijk een koolstof-neutrale wereld. Het gebruik van waterstof als drager van groene stroom voor elektrische vrachtwagens in het langeafstandsvervoer is een belangrijk onderdeel van de puzzel, en een aanvulling op elektrische voertuigen op batterijen en hernieuwbare brandstoffen. De combinatie van de ervaring van de Volvo Group en Daimler op dit gebied om de ontwikkeling te versnellen is goed voor onze klanten en voor de maatschappij als geheel.

Door deze joint venture te vormen, laten we duidelijk zien dat we geloven in waterstofbrandstofcellen voor bedrijfsvoertuigen. Maar om deze visie werkelijkheid te laten worden, moeten ook andere bedrijven en instellingen deze ontwikkeling ondersteunen en eraan bijdragen, niet in de laatste plaats om de nodige brandstofinfrastructuur op te zetten”, zegt Martin Lundstedt, Volvo Group President en CEO.

Joint venture

De Volvo Groep en Daimler Truck AG zullen 50/50 partners zijn in de joint venture, die als een onafhankelijke en autonome entiteit zal opereren, waarbij Daimler Truck AG en de Volvo Groep op alle andere gebieden van het bedrijf zullen blijven concurreren. Door de krachten te bundelen zullen de ontwikkelingskosten voor beide ondernemingen dalen en zal de marktintroductie van brandstofcelsystemen in producten voor zwaar transport en veeleisende langeafstandsvervoer worden versneld.

In de context van de huidige economische neergang is samenwerking nog noodzakelijker geworden om de doelstellingen van de Green Deal binnen een haalbaar tijdsbestek te verwezenlijken.

Het gemeenschappelijke doel is dat beide bedrijven in de tweede helft van het decennium zware bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen voor veeleisende langeafstandsvervoerstoepassingen in serieproductie aanbieden. Daarnaast maken ook andere automotive- en niet-automobielgebruiksgevallen deel uit van het toepassingsgebied van de nieuwe joint venture. De joint venture zal de activiteiten in Nabern/Duitsland (momenteel de hoofdzetel van Mercedes-Benz Fuel Cell) met productiefaciliteiten in Duitsland en Canada omvatten.

Bron: TTM.nl

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven