Algemeen
Het 177 meter lange schip “AMV3” is het grootste en meest complexe schip voor diamantwinning ter wereld. Bakker Sliedrecht was verantwoordelijk voor de gehele elektrische systeemintegratie van het schip. (Foto: Bakker Sliedrecht)

Het nieuwe schip van De Beers Marine Namibia is opgeleverd. Dit gebeurde twee jaar nadat scheepsbouwer Damen en elektrische systeemintegrator Bakker Sliedrecht een overeenkomst tekenden voor de bouw ervan. Bakker Sliedrecht heeft de volledige elektrische engineering, elektrische systeemintegratie, inbedrijfsstelling en levering van ruim 150 meter schakelkasten gedaan.

Het 177 meter lange schip “AMV3” is het grootste en meest complexe schip voor diamantwinning ter wereld. Het schip werd door Damen gebouwd op zijn scheepswerf in het Roemeense Mangalia. Daar werd het na een proefvaart opgeleverd. Momenteel ligt de AMV3 in Kaapstad, Zuid-Afrika, waar de installatie voor het winnen van diamanten wordt geïnstalleerd.

Levering en integratie van elektrisch pakket

Bakker Sliedrecht was binnen het nieuwbouwproject verantwoordelijk voor de gehele elektrische systeemintegratie van het schip. Het engineerde vanaf de tekentafel alle elektrische installaties. Van de elektrische voortstuwing via dieselgeneratoren tot de schakelborden, van het distributienetwerk van hoogspanning naar laagspanning tot de integratie van complexe systemen zoals het Dynamic Positioning (DP2) systeem, dat gebruik maakt van zeven boegschroeven en zes generatoren. Daarnaast leverde Bakker Sliedrecht ruim 150 meter aan schakelkasten voor de laagspanning aan boord.

Bijzondere samenwerking projectengineering

De samenwerking tussen bouwer en systeemintegrator was op meerdere punten bijzonder. Tijdens de engineering van het schip werkten teams van Damen en Bakker Sliedrecht nauw samen, zelfs op elkaars kantoor. ,,Wij hebben open en transparant samengewerkt. Dat heeft voor beiden goed gewerkt en uiteindelijk bijgedragen aan een hogere kwaliteit, meer efficiëntie en kosteneffectiviteit”, zegt projectmanager Fred Hordijk van Bakker Sliedrecht. Bakker Sliedrecht reist binnenkort nog naar Kaapstad om ter plekke enkele schakelborden in bedrijf te stellen en wat kleine restpunten op te lossen. Daarna zal nog een proefvaart met het schip gemaakt worden.

Uitdagingen tijdens Covid-19 pandemie

,,Het project is kortgeleden succesvol afgerond, maar er zijn zeker uitdagingen geweest. We hebben bijvoorbeeld een behoorlijk aantal schakelkasten in een hele korte tijd, onder moeilijke omstandigheden, midden in de pandemie gebouwd en opgeleverd. Dat maakte het heel bijzonder”, zegt Hordijk. ,,Door ons flexibel op te stellen en de schakelkasten later af te bouwen op locatie, hoefde de bouw van het schip niet te stagneren en kon Damen de AMV3 op tijd opleveren.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven