Algemeen
3D-printer
De tonnen zware stalen behuizingen van tandwielkasten voor de scheepvaart worden tot nu toe gegoten. In de toekomst moeten ze met behulp van een grote 3D-printer worden vervaardigd. (foto: Reintjes)

Onderdelen voor behuizingen voor scheepsvoortstuwing komen in de toekomst uit de 3D-printer in plaats van uit de gieterij. Onderzoeksinstituten en bedrijven in Nedersaksen ontwikkelen gezamenlijk een 3D-printer die stalen onderdelen van enkele tonnen kan produceren. In vergelijking met gieten bespaart 3D-printen middelen: de onderzoekers gaan ervan uit dat aanzienlijk minder materiaal nodig is.

De tandwielkasten voor de voortstuwing van grote schepen zijn unieke systemen. Het gieten van de behuizingsdelen vereist speciaal gemaakte gietvormen. Als de onderdelen additief worden vervaardigd, dat wil zeggen gedrukt in plaats van gegoten, zijn die afzonderlijke vormen niet nodig.

Ook het gewicht van de afzonderlijke onderdelen kan worden verminderd, omdat bij printen andere constructies mogelijk zijn dan bij gieten. Er kunnen bijvoorbeeld holtes of honingraatstructuren worden toegepast. Een stalen behuizing voor een tandwielkast via 3D-printen hoeven daarom niet meer dan 10 ton te wegen; als ze wordt gegoten halen ze een gewicht van 13 ton.

3D-printer

Er is een grote gietmachine nodig om tonnen zware onderdelen voor tandwielkasten te vervaardigen. Het inwendige van de 3D-printer die de onderzoeksinstellingen en bedrijven uit Nedersaksen samen willen ontwikkelen, is 6 m lang, 3 m breed en 1,5 m hoog. Dit maakt de printer bijna net zo groot als een vrachtcontainer.

Bij het printen van de stalen onderdelen voor de tandwielkast vertrouwen de onderzoekers van Laser Zentrum Hannover (LZH) op lasergestuurd booglassen. In dit additieve productieproces wordt staaldraad laag voor laag aan elkaar gesmolten en aan elkaar gelast. Het doel van het onderzoek is om tot 5kg/u staal toe te passen.

Om de kwaliteit van de componenten te waarborgen, ontwikkelen de ingenieurs van het Institut für Integrierte Produktion Hannover (IPH) een inline meettechnologie. Hierdoor kunnen tijdens het afdrukken fouten worden herkend en gecorrigeerd. Hiervoor wordt het printproces continu bewaakt; indien nodig worden printparameters tijdens het proces automatisch aangepast. Als bijvoorbeeld in één stap te veel materiaal is aangebracht, kan er in de volgende stap minder worden toegepast of vice versa.

Omdat een deel van het materiaal nog steeds heet is tijdens het printen en een deel al is afgekoeld, kan krimp van het materiaal leiden tot kromtrekken tijdens het koelen. Dit is een hindernis die de projectpartners nog willen overwinnen.

Projectpartners

Behalve het IPH zijn vier andere bedrijven en instituten bij het onderzoeksproject betrokken. De leiding van het project is in handen van Reintjes in Hameln, fabrikant van tandwielkasten voor de scheepvaart. Het bedrijf wil in de toekomst 3D-printen gebruiken bij de productie van grote producten. Eilhauer Maschinenbau in Langenhagen (bij Hannover) neemt de constructie van de XXL 3D-printer voor zijn rekening. Het Laser Zentrum Hannover werkt aan lasergestuurd booglassen. Tewiss Technik und Wissen in Garbsen (bij Hannover) is verantwoordelijk voor de constructie en besturing van de printkop.

  • Zevende as van Rollon: extra maten voor kleine robots

    Rollon heeft zijn assortiment zevende assen uitgebreid met twee extra maten voor automatiseringstaken met een lager laadvermogen (foto: Rollon) Met de productlijn Seventh Axis biedt Rollon een uitgebreid portfolio van modulaire aluminium assen voor robottoepassingen. Nu is het assortiment uitgebreid met twee extra maten in… Lees verder →

  • ABB breidt met overname portfolio flexibele automatisering uit

    ABB neemt ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) overnemen. Hiermee kan ABB een compleet portfolio aanbieden voor de volgende generatie van flexibele automatisering. (foto’s: ABB) ABB heeft aangekondigd dat het de ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) zal overnemen, fabrikant van autonome mobiele robots (AMR). Hiermee wordt… Lees verder →

  • ABB introduceert geavanceerd HMI-scherm

    Met de Lite Panel introduceert ABB een geavanceerd HMI-scherm om tot 28 verschillende elektrische ABB-componenten te monitoren en besturen. (Foto: ABB) Met Lite Panel introduceert ABB een veilige, tijdbesparende en eenvoudig te installeren oplossing om tot 28 elektrische componenten te monitoren en besturen. Elektronische componenten,… Lees verder →

  • Voxan en Max Biaggi plannen nieuwe wereldrecordpoging

    Voxan en Max Biaggi bereiden een nieuwe recordpoging voor. (Foto: Venturi) Motorfietsfabrikant Voxan, onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen, maakt zich op voor het veroveren van een nieuw snelheidsrecord. Na het vestigen 11 nieuwe records in november 2020, wordt de elektrische motorfiets Voxan Wattman… Lees verder →

  • Huisman schaalt 3D-printen van kraanhaken op

    De 3D-geprinte kraanhaken wegen elk 1700kg en hebben een hijsvermogen van 350mt (foto: Huisman) Huisman, leverancier van step-changing technische oplossingen, heeft geslaagde tests uitgevoerd met vier nieuwe 3D-geprinte 350mt kraanhaken op basis van strenge eisen en onder toezicht van de onafhankelijke certificerende autoriteit Lloyd’s Register.… Lees verder →

  • Schaeffler start productie van 2in1 elektrische assen in China

    De 2in1 elektrische as van Schaeffler integreert de reductietransmissie en de elektromotor in één compacte eenheid. (foto's: Schaeffler) Schaeffler begint met de productie van 2in1 elektrische assen in haar productiefaciliteit in Taicang, China. Het elektrische assysteem bestaat uit een elektromotor en een transmissie. De productiestart… Lees verder →

  • Siemens breidt motorportfolio voor procesindustrie uit

    Simotics XP-motoren van 0,25 tot 460 kW beschikbaar in gasgroepen IIB en IIC (foto: Siemens) De explosieveilige laagspanningsmotoren van de Simotics XP-serie van Siemens zijn nu beschikbaar in het gehele vermogensbereik van 0,25 tot 460 kW in gasgroepen IIB en IIC. Met hun premium efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven