Trefwoord archief: verbrandingsmotor

  • Fraunhofer IWS zuiniger motoren

    Zuinigere brandstofmotoren door minder wrijving

    In samenwerking met de automobielindustrie hebben onderzoekers van het Fraunhofer-Institut für Werkstoff- und Strahltechnik (IWS) in Dresden de laatste jaren gewerkt aan methoden om oppervlakken te creëren die de wrijving van motoronderdelen verlagen. Nu moeten door verdere ontwikkelingen in de oppervlaktetechniek de emissie van kooldioxide… Lees verder →

  • testen schone verbrandingsmotor

    TU München op weg naar schone verbrandingsmotor

    Auto’s met verbrandingsmotoren die geen emissies veroorzaken zouden denkbaar zijn met synthetische brandstoffen zoals oxymethyleenether. Onderzoekers aan de Technische Universität München (TUM) hebben getest hoe zo’n brandstof zich in de motor gedraagt en hebben een geoptimaliseerde verbrandingsmethode ontwikkeld. Komt er toch nog een schone verbrandingsmotor.… Lees verder →

  • IMES statusindicator

    Statusindicator voor verbrandingsmotoren

    IMES is specialist op het gebied van verbrandingsdruksensoren en elektronische motorindicatiesystemen. Op Europort 2017 introduceert het bedrijf de EPM-XP plus, een verdere ontwikkeling van de elektronische indicator EPM-XP. Het instrument maakt een uitgebreide analyse van de status van de motor mogelijk. Net als zijn voorganger… Lees verder →

  • diamant-achtige lagen

    Diamant-achtige lagen besparen brandstof

    Als componenten van motoren worden voorzien van een coating van harde koolstof, vermindert de wrijvingscoëfficiënt tot bijna nul. Wereldwijd zouden hiermee elk jaar miljarden liters brandstof kunnen worden uitgespaard. Een nieuw laserproces maakt nu het coaten in serie mogelijk. Een werkstuk voorzien van een diamantvormige… Lees verder →

  • Ross zuigermotor 4-takt

    Nieuwe ontwikkeling in het 4-takt motorprincipe

    Werktuigbouwkundig ingenieur Andreas Roß van de vak-hogeschool Lübeck heeft een veelbelovende ontwikkeling bedacht, de ‘Inline-dubbelzuiger motor’. Een eenvoudig maar tegelijkertijd geniaal idee om het rendement van het thermische kringproces met circa 6-14% te verhogen. Het is begonnen, toen Roß zich in zijn vrije tijd bezig… Lees verder →

  • kwalificatiedossier

    Kwalificatiedossier Verbrandingsmotortechniek gereed

    De afgelopen jaren heeft de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV) hard gewerkt om het onderwijs op gebied van verbrandingsmotortechniek op het peil te krijgen van de huidige technische status.  Het nieuwe kwalificatiedossier is met een aantal kleine wijzigingen door de zogeheten gebruikerstest gekomen en… Lees verder →

  • Aardgas-diesel hybridemotor

    Wetenschappers van het Instituut voor Dynamic Systems and Control aan de ETH Zürich hebben een gas -diesel hybride verbrandingsmotor ontwikkeld die slechts 56 gram CO2 per kilometer uitstoot in een voertuig (Golf) en daarmee … Lees verder →

  • VIV organiseert symposium over brandstoffen

    Op 10 oktober organiseert branchevereniging VIV zijn tweede symposium dat de titel ‘Brandstof tot nadenken’ heeft gekregen. De steeds strengere milieuwetgeving is van grote invloed op de bouw van verbrandingsmotoren en alles wat daar omheen hangt, inclusief de ….. Lees verder →

  • Minder wrijving in verbrandingsmotoren

    Onderzoekers van vijf Fraunhofer-Instituten hebben een proces ontwikkeld, dat wrijving en slijtage in de motor al tijdens de productie van de onderdelen kan reduceren. Het brandstofverbruik en de CO2 emissies kunnen door de ….. Lees verder →

  • Reich heeft wereldwijde ambities

    Begin vorig jaar startte koppelingsfabrikant Reich een eigen dochteronderneming in Nederland. Behalve de eigen koppelingen brengt de in Assen gevestigde vestiging in Nederland ook koppelingen van ….. Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven