Ga naar hoofdinhoud

Van Oord bouwt tweede windmolenpark ter wereld

Zo zal het Gemini Offshore Wind Project er na voltooiing uitzien (foto: Gemini Offshore Wind Project).

Er wordt al 3,5 jaar gewerkt aan het Gemini Offshore Wind Project, maar er staat nog geen enkele windmolen . Ingewikkelde offshore klussen waar geld, milieu en verschillende partijen een rol spelen, kosten veel tijd. Van Oord is als ‘Balance of Plant contractor’ verantwoordelijk voor het volledige ontwerp, de inkoop en de bouw van het gehele windpark inclusief de elektrische infrastructuur, waaronder een onshore hoogspanningsstation, twee offshore substations en alle kabels. Ook levert Van Oord het schip voor transport en installatie van de windturbines.

Het Gemini offshore wind park wordt geplaatst op zo’n 85 km uit de kust van Groningen op een locatie met uitstekende windcondities, beheersbare waterdieptes en een geschikte bodemgesteldheid. Het offshore wind park zal bestaan uit 150 turbines met een totale capaciteit van 600 MW. Hiermee is Gemini het grootste windpark op zee van Nederland en het tweede grootste van de wereld. Verschillende turbines zijn bekeken en uiteindelijk bleken Siemens 4 MW turbines het meest economisch voor dit project.

Windmolenpark

Oorspronkelijk was het de bedoeling om drie parken in het Nederlandse deel van de Noordzee te realiseren, namelijk Buitengaats, ZeeEnergie en Clearcamp. Voor twee van de drie windparken op zee heeft de Nederlandse overheid een subsidie verstrekt. Een consortium bestaande uit Northland Power (60%), Siemens (20%), HVC (10 %) en Van Oord (10%) investeert zo’n 500 miljoen euro in het project. Banken, export bevorderende instanties en kredietverzekeraars hebben leningen verstrekt voor ruim 2 miljard euro. In totaal gaat het om een investering van 2,7 miljard euro.

Met het project komt windenergie beschikbaar om het elektriciteitsgebruik van zo’n 785.000 huishoudens te dekken, alhoewel er ook industrieel gebruik van gemaakt zal worden. De Zeeuwse energiemaatschappij Delta neemt de stroom af en levert deze door aan haar klanten.

Het toegewezen gebied heeft een zanderige ondergrond en een diepte van 28 m tot 37 m, condities die gunstig zijn voor het aanbrengen van de fundaties. Niettemin moet voor elke turbine de fundatie moet berekend en ontworpen. Het windmolenpark is tijdens de bouw, maar ook daarna niet toegankelijk voor plezier- of beroepsvaart.

Materieel

Van Oord zet verschillend materieel in, waaronder een aantal nieuwe schepen. De Aeolus is een nieuw offshore installation vessel, een multifunctioneel vaartuig voor zowel het transport als de installatie van windturbines. De kraan is goed voor 990 ton. De Nexus is een nog in aanbouw zijnde kabellegger van 123 m x 27,5 m, met een carrousel van 5000 ton en een totaal vermogen van bijna 11.000 kW. Verder worden voor het baggerwerk de HAM 602 en de Jan Steen (voor het begraven van de kabels) ingezet.

Volgend jaar moeten de fundaties klaar zijn en de kabels aangelegd. In 2016 volgt de rest van de werkzaamheden, zodat het park begin 2017 stroom kan leveren. Een is ander is uiteraard ook afhankelijk van het weer: regen is geen belemmering, vorst en storm wel. Daarna verzorgt Siemens het onderhoud op de turbines; het overige onderhoud is nog niet toebedeeld.

Van Oord

Van Oord behaalde in 2013 een omzet van 1,6 miljard euro en een winst van 130 miljoen euro. Het aantal werknemers is ruim boven 4000. De groei is vooral zichtbaar in de offshore windactiviteiten. Het bedrijf is voor 78,5 %in handen van Merweoord, voor 10,75 % van Cobepa en voor 10,75 % van ConsOord. De onderneming heeft kantoren in dertig landen en is op dit moment in meer dan vijftig landen actief.

Het bedrijf heeft een ‘track record’ met andere parken, onder andere in België en Engeland. Ook heeft het grote project uitgevoerd in het Midden-Oosten en Nederland. Het is een van de weinige bedrijven die zo’n complexe klus in zijn geheel aan kunnen en ook het risico kunnen nemen. Van Oord heeft niet alleen het materieel maar ook de kennis en de diverse disciplines die elkaar versterken.

Bron: Japies Journaal.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven