Ga naar hoofdinhoud

Schaeffler focust op digitale services

Schaeffler presenteert nieuwe en specifieke oplossingen voor gedigitaliseerde productie en machinebewaking onder de naam Drive Train 4.0 (foto's Schaeffler)

Op de Hannover Messe van dit jaar zal Schaeffler nieuwe en specifieke oplossingen voor gedigitaliseerde productie en machinebewaking presenteren onder de naam Drive Train 4.0. De focus ligt op twee nieuwe digitale services voor elk type aandrijflijn: De berekening van de resterende looptijd van wentellagers gebaseerd op relevante belastingsspectra en geautomatiseerde wentellagerdiagnostiek. De nieuwe generatie van de FAG SmartCheck zal tevens zijn debuut maken.

Met het berekenen van de resterende looptijd van wentellagers gebaseerd op ware belastinggegevens welke tijdens bedrijf zijn opgenomen, biedt Schaeffler een efficiënte oplossing voor het reduceren van totale bedrijfskosten (TCO) evenals van productkosten. Voorwaarden voor het berekenen van de ware belastinggegevens tijdens bedrijf zijn: machines die uitgerust zijn met sensortechnologie die overeenkomt met de toepassing, gegevens uit het controlesysteem van de machine, een BEARINX-model van de machine, en een koppeling met de Schaeffler cloud.

Digitale services van Schaeffler zijn eenvoudig toegankelijk en verhogen de systeembeschikbaarheid: In het verleden moesten onderhoudstechnici informatie verzamelen van verschillende individuele systemen en kostte het veel tijd en moeite om dit te evalueren; Schaeffler biedt nu een software platform waar al deze data te bundelen, evalueren en interpreteren zijn.
Digitale services van Schaeffler zijn eenvoudig toegankelijk en verhogen de systeembeschikbaarheid: In het verleden moesten onderhoudstechnici informatie verzamelen van verschillende individuele systemen en kostte het veel tijd en moeite om dit te evalueren; Schaeffler biedt nu een software platform waar al deze data te bundelen, evalueren en interpreteren zijn.

Wanneer het belastingsspectrum beschikbaar is, wordt een automatische berekening van de nominale levensduur van het wentellager gemaakt door middel van Schaeffler’s BEARINX-berekeningstool via het cloudgebaseerd softwareplatform. Uit deze nieuw berekende levensduur, verminderd met de actuele bedrijfsduur, kan voor elk lager van een machine of installatie de nominale resterende looptijd afgeleid worden. Van deze complexe berekeningen merkt de exploitant niets, aangezien deze tijdens bedrijf cyclisch en automatisch uitgevoerd worden. De klant kan dan de resterende looptijd van elke individuele lagerpositie in de machine zien door het gebruik van een eindapparaat voorzien van internetaansluiting. Het continu berekenen van de resterende looptijd van wentellagers opent de volgende mogelijkheden:

  • Actieve controle op het benutten van de machinecapaciteit met het oog op predictief onderhoud
  • Betere capaciteitsbenutting van individueel toegepaste assen en machines in het geheel
  • Noodzakelijke onderhoudsintervallen op basis van ware belastinggegevens
  • Gebruik van ware veldgegevens en belastingsspectra voor de optimalisatie van constructies en re-engineering van machines door de producent.

Geautomatiseerde wentellagerdiagnostiek

Het gebruik van trillingsbewakingssystemen is de meest betrouwbare methode voor het monitoren van wentellagers en het waarnemen van beginnende schade aan lagers en andere machinecomponenten. Op dit gebied beschikt Schaeffler over een jarenlange ervaring. De hoeveelheid beschikbare meetgegevens stijgt constant aangezien sensortechnologie steeds vaker ingezet wordt. Door middel van de service ‘geautomatiseerde wentellagerdiagnostiek’ die in Hannover gepresenteerd wordt kunnen deze data automatisch en intelligent geanalyseerd worden. De resultaten worden dan in de vorm van aanbevolen acties aan de klant ter beschikking gesteld. De voorwaarde hiervoor is de nieuwe generatie van het FAG SmartCheck trillingsbewakingsysteem, welke voor het eerst gepresenteerd wordt in Hannover. Dit compacte meetsysteem registreert de ruwe data van elke constructie en draagt deze over aan de cloud. Ter verwerking van deze data staan actuele verbeterde calcuatie- en analyse-algoritmes ter beschikking op het software platform van Schaeffler, waar de klanten online toegang toe hebben zonder verdere software te hoeven installeren. “We hebben onze jarenlange ervaring gebruikt om een system te ontwikkelen dat in staat is automatisch een zeer grote hoeveelheid aan data te verwerken. Dit betekent, dat onze klanten analyses en aanbevolen acties ontvangen die voorheen voor elke individueel geval door onze experts uitgevoerd moesten worden”, verklaart Dr. Hans-Willi Keßler, Vice President of Service Products bij Schaeffler.

Het FAG SmartCheck diagnosesysteem detecteert lagerschade, slijtage, onbalans, uitlijnfouten, en diverse onregelmatigheden door wijzigingen aan trillingspatronen. Afhankelijk van het type systeem kunnen ook defecten aan verschillende andere componenten, bijvoorbeeld gebroken rotorstangen en schade aan tandwielkasten, gedetecteerd worden.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven