Hirschmann MCS (Mobile Machine Control Solutions) levert veiligheidssystemen om overbelasting bij telescoop- en hijskranen te voorkomen. Daarnaast is de onderneming specialist in besturingen voor mobiele (bouw)machines. De redactie van Aandrijftechniek ging op bezoek bij de fabriek in Ettlingen (D).
Een lastmomentbegrenzingsysteem (LMB) zorgt er voor dat een kraan of een machine niet door overbelasting beschadigt en/of omvalt. Een dergelijk systeem berekent continu de last en vergelijkt deze met de door de fabrikant aangeleverde waarden van de draaglasttabellen. Bij nadering van de maximale waarde(n) uit deze tabellen komt een waarschuwing en bij overschrijding kan de last niet verder worden opgetild. Hoeveel last bijvoorbeeld een kleine telescoopkraan kan tillen hangt van een aantal factoren af:
a. De hoek van de kraan ten opzichte van het voertuig
b. De hoek van de giek ten opzichte van de kraan
c. Hoe ver is de giek uitgeschoven
d. De hoeveelheid aangebrachte contragewichten
e. Bij objecten met een grote oppervlakte kan ook de hoeveelheid wind invloed hebben
Een LMB systeem voor een kleine telescoopkraan bestaat uit een bedieningsdisplay, een besturing die alle waarden vergelijkt met die van de draaglasttabellen, hoeksensoren (a en b), een lengtemeetsensor (c) en een trekkrachtopnemer die de daadwerkelijke last meet die aan het uiteinde van de giek hangt. De hoeveelheid aangebrachte contragewichten van de kraan moet handmatig worden ingebracht. Alleen een goed LMB systeem is dus niet voldoende om ongelukken te voorkomen. Een kraan moet goed worden afgestempeld, de ondergrond moet voldoende solide zijn, de hijsuitrusting moet voldoen aan alle eisen en jaarlijks gecertificeerd worden en het bedieningspersoneel moet goed opgeleid en gecertificeerd zijn.
Lees het complete artikel over de LMB-systemen van Hirschmann in de komende AT-aandrijftechniek nr. 2.