Ga naar hoofdinhoud

Drie nieuwe reuzenkranen voor ECT

De Chinese fabrikant heeft drie nieuwe reuzenkranen afgeleverd bij de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte (foto: ECT).

Na een zeereis van ruim twee maanden zijn drie nieuwe reuzenkranen vanuit Shanghai op de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte gearriveerd. De kranen zijn onderdeel van een ambitieus investeringsprogramma. Vorig jaar werden onder meer geïnvesteerd in vijf nieuwe kranen, hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), stapelkranen (ASC’s), operationele systemen en de verbreding van de Amazonehaven.

De nieuwe kranen hebben een hijshoogte van 50 m onder de spreader en een reikwijdte van 24 containers breed. Daarmee kunnen ze de allergrootste containerschepen (20.000 TEU en groter) laden en lossen. Bovendien zijn de kranen ingericht om vanuit de Proces Control Room op afstand (remote control) door kraanmachinisten van ECT te worden bediend.

Geautomatiseerde ECT terminal

De ECT Delta Terminal is sinds de opening in 1993 de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld. Met de opening van de Euromax Terminal Rotterdam in 2008 werd de volgende generatie automatische terminal geïntroduceerd. Door continu te blijven investeren is de ECT Delta Terminal nog net zo modern en vooroplopend als ruim 20 jaar geleden

Sinds begin deze maand wordt een kadekraan op de zogenoemde ULCS kade (Ultra Large Container Ships) aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal bij wijze van test op afstand bediend. Deze bediening door kraanmachinisten van ECT vindt plaats terwijl de volledige operatie doorloopt.

Met het meest recente investeringsprogramma kan ECT onder praktisch alle omstandigheden op de Maasvlakte meerdere 20.000 TEU+ schepen tegelijkertijd afhandelen. Per week behandelt ECT zo’n 36 deepsea-schepen, 170 feederschepen en bijna 500 binnenvaartschepen aan haar kades. Daarnaast worden nog 120 treinen en 22.000 trucks gelost en geladen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven