Ga naar hoofdinhoud

De strategie van Apex Dynamics

Arthur Kuo (CEO), Eric Megens, Robin Chang (president) en Thom van Oss (foto: Apex Groep)

Hoe wordt je een succesvol op het gebied van spelingsarme tandwielkasten? Ter gelegenheid van de IPO (Initial Public Offering – Beursgang) van de Apex Groep – de holding waaronder de fabriek van Apex Dynamics valt – vertelt oprichter en eigenaar Robin Chang over de ontwikkeling en toekomst van Apex Dynamics op internationaal gebied.

“Destijds heeft de concurrentie ons onderschat. En onze doelstelling om binnen drie dagen te leveren heeft hen ertoe gebracht de levertijd te verkorten tot twee à drie weken. Terwijl wij nu in staat zijn om binnen 24 uur uit te leveren.” Met deze uitspraak, die Robin Chang met een glimlach doet, benadrukt hij een belangrijk deel van het onderscheidend vermogen van Apex Dynamics: levertijd. Zijn analyse wees uit dat het juist de lange levertijden van de concurrentie was waar zijn kansen lagen. De Taiwanese fabriek ging daarom grote hoeveelheden spelingsarme tandwielkasten op voorraad houden zodat deze direct aan klanten konden worden geleverd. Dit bleek een gouden zet.
Ook de internationale vestigingen hanteren deze strategie. Apex Dynamics BV levert – ook in tijden van schaarste in de rest van de markt – nog altijd een groot deel van het programma uit voorraad. Klanten weten dat ze niet alleen snel een offerte in huis hebben maar dat bij opdracht de tandwielkasten, tandheugels en rondsels snel worden geleverd.

Onderzoek en ontwikkeling

Chang begon Apex Dynamics in eerste instantie als producent van cartesische (of lineaire) robots. Rond 1990 was hij een van de eerste Taiwanese ondernemers die zich hier aan waagde. Het belangrijkste component waren de spelingsarme tandwielkasten die hij met veel moeite van de voornamelijk Duitse en Japanse firma’s kocht. Een markt dus die rijp was om op zijn kop gezet te worden. “Er waren wereldwijd maar een paar bedrijven die de benodigde spelingsarme tandwielkasten konden maken en wij, als kleine speler uit Taiwan, moesten minimaal 4 tot 6 maanden wachten op onze levering. Die markt wilde ik transformeren maar daar was een significant kapitaal voor nodig. R&D capaciteit en hoogwaardige Duitse of Zwitserse machines zijn hiervoor noodzakelijk. Pas in 2007, toen de groepsomzet hoog genoeg was, waren we in staat om de benodigde investeringen te doen.”

Toekomst: marktaandeel verdrievoudigen

Al meer dan 10 jaar is Apex Dynamics actief in de verschillende Europese, Amerikaanse en Aziatische markten en het merk heeft inmiddels ook een stevige positie in onder andere de US, Japan, Korea en de Benelux. Maar Chang is nog niet tevreden: “Volgens een internationaal onderzoeksrapport bedraagt ons aandeel nu ongeveer 10%. Dan denk ik dat we nog kunnen groeien tot zo’n 30%. We hebben het helemaal in eigen hand. Onze strategie blijft draaien om levertijd en betrouwbaarheid, niet prijs.” En hij blijft zijn programma uitbreiden. Ook andere componenten van de robotica hebben namelijk de aandacht van Chang. Eind volgend jaar hoopt hij de eerste resultaten te zien van het ontwikkelen van andere sleutelcomponenten. Zijn doel is om steeds dichter bij een compleet aanbod te komen voor servo-mechanische systemen.

Ook interessant: Holle as tandwielkasten op een rij door Apex Dynamics

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven