Ga naar hoofdinhoud

50 miljoenste duwband bij Bosch Transmission

Laag verbruik en geringe CO2-uitstoot stimuleren de vraag naar CVT-systemen (foto: Bosch)

Bij Bosch Transmission Technology in Tilburg rolde onlangs de 50 miljoenste duwband van de productielijn. De productie van duwbanden bij de marktleider in de ontwikkeling en massafabricatie voor stalen duwbanden voor Continu Variabele Transmissie (CVT) blijft toenemen, gestuwd door een sterke vraag in Azië en de Verenigde Staten. Maar ook in Europa wint de CVT aan populariteit. 

“Steeds meer autoproducenten bieden vanwege het lage verbruik en de geringere CO2-uitstoot hun modellen ook in een CVT-versie aan. Dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de productie hier in Tilburg. In 2010 werd de 10 miljoenste duwband gevierd en in 2012 volgde al de 25 miljoenste. Nu hebben we 50 miljoen geproduceerde duwbanden op de teller,” zegt Han-Hein Spit, Vice President van Bosch Transmission Technology B.V.

Hart van CVT-systeem

Bosch Transmission Technology ontwikkelt en produceert duwbanden, het hart van een CVT-systeem. Een duwband bestaat uit honderden individuele, speciaal ontworpen stalen elementen die bij elkaar worden gehouden door twee pakketten van stalen snaren van een hoogwaardige legering. Dat maakt de duwband gemakkelijk aan te passen. Er hoeft geen volledig nieuwe duwband voor elk nieuw automodel worden gemaakt. Een paar aanpassingen aan het standaardmodel volstaan.

Patrick Incoletti, Han-Hein Spit, Peter De Troch van Bosch Transmission Technology (foto: Bosch)

Bij een Continu Variabele Transmissie vindt er tijdens het schakelen geen onderbreking van de trekkracht plaats. De besturingseenheid van de CVT selecteert automatisch de beste verhouding tussen toerental en het vereiste koppel voor de gewenste rijprestaties. Met CVT accelereert de auto soepel. Door deze soepele en dynamische versnelling is rijden met CVT gemakkelijk en comfortabel. CVT komt daardoor uitstekend tot zijn recht in stedelijk stop-en-go- verkeer. Omdat de motor voortdurend op zijn meest efficiënte punt werkt, is een CVT zeer zuinig, met een lage CO2-uitstoot. CVT is geschikt voor aandrijflijnen met benzine- en dieselmotoren en voor hybride aandrijflijnen.

In 2016 werden wereldwijd 12 miljoen CVT-systemen geproduceerd. Verwacht wordt dat dit in 2020 tot ruim 18 miljoen zal oplopen. De wereldwijde verkoop van auto’s blijft de komende jaren stijgen, met daarbij een toenemend aandeel van auto’s met een automatische schakeling. De comfortabele en efficiënte CVT is hiervoor een uitstekende oplossing.

Tilburg als “center of competence”

Bosch Transmission Technology heeft zowel een productieafdeling als een engineeringafdeling. Beide werken heel nauw samen. In Tilburg is het ‘center of competence’ van de business unit CVT ondergebracht. Daarin wordt onderzoek gedaan naar de verbetering van de duwband, maar ook van de productietechnieken. Tilburg is ook de ‘lead plant’ van Bosch voor de productie van duwbanden. In de afgelopen jaren werd fors geïnvesteerd in nieuwe productietechnieken, een ultramodern machinepark en de uitbreiding van de productieoppervlakte.

De productie van de duwbanden blijft stijgen, Tilburg is klaar voor de toekomst (foto: Bosch)

De onderzoeksafdeling van Bosch Transmission Technology analyseert hoe de efficiëntie, duurzaamheid en het comfort van de duwband, bijvoorbeeld de geluidsreductie, verder verbeterd kunnen worden. Zo ontwikkelde Bosch de duwband van de toekomst, de Single Loopset Belt. Deze nieuwe duwband bestaat uit honderden speciaal ontworpen stalen elementen die door slechts één enkel pakket snaren van hoogwaardig staal bij elkaar worden gehouden. Het nieuwe bandontwerp vergroot de efficiëntie en leidt tot een verdere brandstofbesparing. De duwband van de toekomst zal vanaf 2020 in productie gaan.

Naast Tilburg heeft Bosch Transmission Technology ook een productieafdeling in Ho Chi Minh City, Vietnam en een assemblageafdeling in San Luis Potosi, Mexico voor de productie van duwbanden.

Historiek duwband:

1958                De Variomatic, de voorloper van de huidige Continu Variabele Transmissie (CVT),

wordt in alle DAF personenauto’s geïnstalleerd.

1965-1971     Ontwikkeling van de stalen duwband wordt gestart.

1972                Oprichting Van Doorne’s Transmissie B.V.

1985                Start massaproductie stalen duwbanden (voor Subaru Justy).

1995                Overname van Van Doorne’s Transmissie B.V. door Robert Bosch GmbH.

Productiestart van de tweede generatie duwbanden.

2007                In Tilburg rolt de 10 miljoenste duwband uit de fabriek.

2009                Bosch Transmission Technology B.V. wordt de nieuwe naam voor Van Doorne’s

Transmissie B.V.

2011                In Ho Chi Minh City, Vietnam wordt een tweede productielocatie in gebruik

genomen.

2012                Productie van de 25 miljoenste duwband.

2014                Uitbreiding van de fabrieken in Tilburg en Vietnam.

2015                Productie van de 40 miljoenste duwband.

In San Luis Potosi, Mexico wordt gestart met de assemblage van duwbanden.

2017                Productie van de 50 miljoenste duwband.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven