Algemeen
Vestas 15 MW windturbine
Vestas lanceert met de nieuwe V236-15.0 MW windturbine een nieuwe standaard in de branche (foto: Vestas)

Vestas lanceert met de nieuwe V236-15.0 MW windturbine een nieuwe standaard in de branche. Het bedrijf wil hiermee een volgende stap zetten in de ontwikkeling van offshore-windenergie. De nieuwe technologie moet een stevige basis én benchmark worden voor de windturbine-industrie op het gebied van prestaties en voortdurende kostenverlaging. Het eerste prototype zal naar verwachting in 2022 worden geïnstalleerd, terwijl serieproductie is gepland voor 2024.

Als technologisch vooraanstaand bedrijf, met 25 jaar ervaring in de offshore windenergie en een grote installed base, heeft Vestas een sleutelrol gespeeld bij het vergroten van de invloed van duurzame energie in het wereldwijde energiesysteem.

Deze groei wordt ondersteund door het streven naar volwassenheid in de duurzame-energiesector, waarbij het bedrijf haar expertise inzet om de industrienormen te verhogen en zo schaalvergroting te ondersteunen.

Bestaande turbineplatforms

De V236-15.0 MW windturbine maakt gebruik van de optimale ontwerpen van bestaande turbineplatforms, zoals de 9 MW- en EnVentus-platforms. Maar ook door de industrialisatie van het turbinedesign uit te breiden door middel van een modulaire benadering van schaalbare componenten.

Productie tot 80 GWh op jaarbasis

Met ’s werelds grootste slagoppervlak van meer dan 43.000 m2 levert de V236-15.0 MW windturbine toonaangevende prestaties. De windturbine de grenzen van de windenergieproductie tot ongeveer 80 GWh/jaar. Dat is genoeg om ongeveer 20.000 Europese huishoudens van stroom te voorzien en meer dan 38.000 ton CO2 te besparen.

Meer vermogen, minder windturbines

Door de combinatie van de grootste rotor in de windindustrie met het hoogste nominale vermogen is de nieuwe windturbine ontworpen om hoge prestaties te leveren. Tegelijkertijd kan het aantal turbines op parkniveau worden vermindert, hetgeen de project business case versterkt.

De wereldwijd toepasbare offshore windturbine biedt een 65 procent hogere jaarlijkse energieproductie dan de V174-9,5 MW. Dat betekent dat bij een windpark van 900 MW de productie wordt verhoogd met vijf procent en met 34 windturbines minder. De nieuwe windturbine biedt een uitstekende deellastproductie, wat resulteert in een stabielere energieproductie.

Sprong voorwaarts

Henrik Andersen, CEO van Vestas: “De introductie van ons nieuwe offshore-platform is een enorme prestatie voor iedereen bij Vestas. Het is een grote sprong voorwaarts in een belangrijk traject. Als toonaangevend bedrijf op het gebied van duurzame energie moet elke beslissing die Vestas vandaag neemt in dienst staan van de schaalvergroting van duurzame energie in de toekomst.”

“Alleen op die manier kunnen we zorgen voor een duurzamer energiesysteem. Offshore-windenergie zal een integrale rol spelen in de groei van windenergie. De V236-15.0 MW zal een stuwende kracht zijn in deze ontwikkeling door het verlagen van de genivelleerde energiekosten. Hierdoor kunnen onze klanten in de toekomst beter concurreren bij offshore-aanbestedingen”.

Solide basis voor de toekomst

Anders Nielsen, CTO van Vestas, zegt: “Met de V236-15.0 MW leggen we de lat hoger wat betreft technologische innovatie en industrialisatie in de windenergie-industrie. Door gebruik te maken van Vestas’ uitgebreide beproefde technologie combineert het nieuwe platform innovatie met toonaangevende prestaties.”

“Tegelijkertijd plukt het de vruchten van het voortbouwen op de toeleveringsketen van onze gehele productportefeuille. Het nieuwe offshore platform vormt een solide basis voor toekomstige producten en upgrades”.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC) ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus) Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven