Algemeen
Het nieuwe TRX-systeem van igus bespaart ruimte op de derde robotas en zorgt voor een terugtreklengte van tot wel 40%. (foto: igus)

Om te waarborgen dat kabels op industriële robots bij beweging veilig, gemakkelijk en compact geleid kunnen worden, heeft igus nu de vier-dimensionale triflex TRX kabelrups ontwikkeld. De nieuwe ontwerpstudie vervangt de klassieke robotslangpakketten en terugtreksystemen. Speciaal kenmerk: 40% terugtreklengte gewaarborgd door een uniek telescoopmechanisme binnenin de kabelrups. Hierdoor kunnen gebruikers ruimte besparen op de derde as van hun robot, tot wel 83% gewicht en hoge kosten voor terugtreksystemen.

Vier-dimensionale kabelrups

De drie-dimensionale triflex R kabelrupsen van igus worden breed ingezet in de industrie, voor de faalveilige geleiding van kabels en slangen op robots. Retractie systemen zijn tot nu toe ontwikkeld op de derde as, om er voor te zorgen dat er geen lussen worden gevormd tijdens de beweging van de kabelrups, die de robot zouden kunnen hinderen. “Echter, de assen op de robots bieden steeds minder ruimte en dus was een nieuwe oplossing nodig”, zegt Jörg Ottersbach, hoofd van de kabelrups business unit bij igus. Zo gezegd zo gedaan, werd het triflex TRX-systeem ontwikkeld op basis van de triflex R kabelrups. Dit is een vier-dimensionale kabelrups waarin het terugtreksysteem al in is geïntegreerd.

Ruimtebesparend

“Met TRX, hebben we een ruimtebesparende kabelrups gemaakt, die direct en compact op de derde as kan worden bevestigd. De energietoevoer draait in zichzelf, wordt spiraalvormig tot wel 40% langer en korter als in een telescopisch uittreksysteem”, aldus Ottersbach. Voor dit doel vertrouwt igus op een schroefverbindingssysteem in het unieke mechanisme alsmede op een geïntegreerde resetband. De band brengt de kabelrupsschakels steeds weer terug naar hun startpunt en zo kan de terugtrekkracht worden aangepast. De kabels worden in de kabelrups geplaatst in de vorm van een spiraal en worden veilig geleid in de beweging met behulp van de kabelrups. Daarnaast worden de kabels en slangen op hun plek gehouden in het midden van de TRX zodat ze hun positie niet verlaten wanneer aan de kabelrups wordt getrokken.

Gewichtsbesparing

Vergeleken met andere terugtreksystemen bespaart de gebruiker tot wel 83% aan gewicht en vraagt slechts de helft van de ruimte. Op deze manier kunnen de prestaties van de robot verder worden verbeterd en worden de kosten gereduceerd door een extra terugtreksysteem achterwege te laten. TRX kan gemakkelijk worden aangesloten op bestaande TRE serie triflex R kabelrupsen. Net als bij de triflex R, kunnen de kabels snel in de kabelrups worden gedaan vanaf de buitenzijde.

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven