Algemeen
VDL ECT order AGVs
VDL en ECT sluiten de derde grote order voor de levering van AGV's (foto: VDL-Groep)

VDL Groep blijft zijn positie versterken in de ‘slimme’ mobiliteit. VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 maar liefst 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), één van de leidende en meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. In 2011 is de eerste order gegund. De eerdere leveringen bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De basis voor de nieuwe order is gelegen in de ervaringen met de eerder geleverde voertuigen én het vertrouwen tussen de partijen dat in de afgelopen jaren verder is gegroeid. De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s.

Autonoom en hybride-elektrisch

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld, geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze AGV’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

De kennis en expertise van VDL Groep in de automotive, op het gebied van veiligheid, design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom en mobility as a service, zal ook op de nieuwe AGV’s worden toegepast. De modulaire opbouw van de voertuigen maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties – bijvoorbeeld een volledige elektrische aandrijflijn – eenvoudig te integreren zijn.

Navigatiesysteem

Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen state of the art navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag: doordat AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd.

AGV ECT Rotterrdam
Enkele AGV’s in actie op de ECT Delta Terminal (foto: ECT)

Een ander voordeel van de AGV’s van VDL is dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandling-voertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Hoogwaardig vervoer

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “De afgelopen dagen is andermaal bewezen dat Nederlandse bedrijven gespecialiseerd zijn op en rond het water. Wij zijn enorm trots dat ECT en VDL elkaar opnieuw hebben gevonden en dat medewerkers van beide bedrijven deze vorm van hoogwaardig vervoer opnieuw een stapje verder gaan brengen. VDL is Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer en trendsetter op het gebied van automatische voertuigen. Deze AGV’s passen uitstekend in het bevestigen én uitbouwen van deze positie.”

Investeren in equipment

Leo Ruijs, CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam: “Wij blijven continu investeren in onze terminals en dus ook in ons equipment. Samen met VDL werken wij eraan om onze AGV-vloot verder te moderniseren voor een efficiënte containerhandling. De modulaire opbouw ondersteunt ook onze doelstelling om door toepassing van nieuwe technieken steeds duurzamer te werken.”

1 reactie op “VDL krijgt order voor 77 AGV’s voor Rotterdamse haven

  1. Jankievit schreef:

    Waar kan vdl om inde landbouw sector bv tractoren mobiele graafmachines voor oplossingen bieden om aan de klimaat accoordenvan Parijs te voldoen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven