Algemeen

Seriematig diesel eruit, elektrische as erin

Door het ombouwen van diesel naar elektrisch wordt zero emission mogelijk voor oudere voertuigen die nog dagelijks in bedrijf zijn (foto: BPW)

Sommige bedrijfsvoertuigen hebben een easy life. Alleen rijden als het strikt noodzakelijk is. Deze bedrijfswagens, vaak in dienst van de gemeente, politie of brandweer rijden niet meer dan 100 km per dag en gaan dus lang mee. Maar een oude diesel in de stad, liever niet.

Om deze voertuigen niet voortijdig op de schroothoop te laten belanden, maar nog steeds binnen de gemeentegrenzen te kunnen laten rijden, start de Duitse vrachtautofabrikant Paul Nutzfahrzeuge met het seriematig ombouwen van gemeentelijke bedrijfsvoertuigen. Volgens Walter Pötzinger, bedrijfsleider van Paul Nutzfahrzeuge, lopen veel Duitse gemeentes het gevaar dat een groot deel van hun vloot niet meer inzetbaar wordt door het rijverbod dat ze zelf hebben ingesteld ten aanzien van oudere diesels. “Door de ombouw naar een elektrische aandrijving kunnen de speciale voertuigen nog jarenlang inzetbaar blijven zonder meteen te investeren in dure nieuwe voertuigen. Daarbij biedt een elektrische aandrijving het voordeel van minder energie- en onderhoudskosten.”

Elektrische as

Maar is zo’n ombouw niet complex om alles passend te maken? Niet als er toeleveranciers zijn die daarop inspelen. Het Duitse BPW, van oudsher bekend om zijn voertuig- en trailerassen heeft sinds kort een elektrische as in de aanbieding. Deze komt in de plaats van de traditionele mechanische as met differentieel. Dat betekent dat ook de dieselmotor, de versnellingsbak, de cardanas en de uitlaat naar de oud ijzerboer kunnen. En de plek waar de dieselmotor en versnellingsbak zaten wordt opgevuld met accu’s en elektronica.

Twee motoren

Wordt zo’n voertuig dan niet extra zwaar? Volgens de ombouwers is dat niet het geval omdat de zware dieselmotor en andere componenten zelfs zwaarder zijn dan het accupakket. Het voertuig wordt zelfs gemakkelijker om mee te rijden, temeer omdat de elektrische as twee elektromotoren heeft en een hoger koppel. De wielen kunnen zelfs onafhankelijk aangedreven worden. Daardoor is, dankzij ‘active steering control’, een kleinere draaicirkel mogelijk.

Vario

Paul Nutzfahrzeuge toont een voorbeeld van zo’n lang inzetbaar en populair bedrijfsvoertuig, de Mercedes-Benz Vario. De eerste Vario verliet in 1986 de fabriek, de laatste in 2014. Het is daarom nog steeds een veelvoorkomende verschijning op de Duitse wegen mede dankzij een hoog laadvermogen, grote betrouwbaarheid en grote cabine. Markus Schell, bedrijfsleider van BPW Bergische Achsen: “De seriematige ombouw van diesel naar elektrisch is een belangrijk signaal en niet alleen voor gemeentes en hun bedrijfswagenvloot. Het is een mijlpaal voor de elektromobiliteit in het algemeen.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven