Algemeen
ROVC Cetop FEDA
ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)

ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3. Hieronder valt het complete cursusaanbod Hydrauliek van ROVC. Met de erkenning toont ROVC aan dat ze voldoet aan de Europese normen en kwaliteitseisen die gesteld worden vanuit CETOP, de koepelorganisatie voor hydrauliek en pneumatiek in Europa. De erkenning sluit goed aan op het doel van ROVC om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het tekort aan kwalitatief hoogwaardige technici.

Voorafgaand aan een CETOP-erkenning vindt altijd een audit plaats. Bij ROVC is deze in het najaar van 2020 uitgevoerd door onafhankelijke auditeurs van FEDA, die de inhoudelijke kwaliteit en compleetheid van de cursussen hydrauliek beoordeelden.

Daarnaast moet een erkend opleidingscentrum beschikken over een practicum met door CETOP voorgeschreven hydraulische aandrijvingen, systemen en opdrachten. Veilig werken met hydrauliek moet als een rode draad door de (praktijk)opleidingen heen lopen.

Kennisoverdracht nieuwste technieken

Op basis van de resultaten uit de audit mag ROVC officieel gedurende één jaar het predicaat CETOP Approved Education Centre Hydraulics Level 3 voeren. Dit is het hoogste niveau, waarmee ROVC automatisch ook erkend is voor level 1 en 2. Na één jaar vindt opnieuw een audit plaats. Bij goedkeuring wordt de geldigheid van de erkenning met vijf jaar verlengd.

Arjan Coppens, voorzitter van FEDAcademie: “Ons doel vanuit FEDAcademie is om kennisoverdracht te bewerkstelligen, met name van de nieuwste technieken. We willen medewerkers in de aandrijftechniek en automatisering een leven lang laten leren. Met de CETOP-erkenning voor ROVC zetten we weer een grote stap in het certificeren van goed opgeleid personeel in onze branche. De noodzakelijke kwaliteit en veiligheid worden steeds beter gewaardeerd en, dankzij dit soort opleidingen, ook beter gewaarborgd.”

Kwalitatief goed opgeleide vakmensen

Waldo Linders, Manager Opleidingen & Trainingen bij ROVC: “Wij zijn heel trots op de CETOP-erkenning voor ons opleidingscentrum. Als opleider hechten we er enorm veel waarde aan om nu én in de toekomst samen met brancheorganisaties en bedrijven kritisch naar de inhoud van ons aanbod te blijven kijken.”

“Op deze manier hopen we een bijdrage te blijven leveren aan het bij- en omscholen van kwalitatief goed opgeleide vakmensen in de techniek. Daar draagt deze erkenning aan bij. We zien het als een onafhankelijke bevestiging van de kwaliteit van onze hydrauliek cursussen. Hiermee spelen we bovendien in op een groeiende behoefte in de markt om opleidingen te duiden en hier een kwaliteitsstempel aan te geven.”

Uitbreiding portfolio hydrauliek

Ondertussen werkt ROVC aan de uitbreiding van het portfolio. In samenwerking met de werkgroep CETOP van FEDAcademie wordt gekeken naar het ontwikkelen van theorie- en praktijkexamens voor hydrauliek, gericht op vakmensen die technisch inhoudelijk al goed zijn opgeleid, maar dit bevestigd willen zien in een CETOP-certificaat.

Linders: “Ons nieuwe TechCenter in Ede, waar inmiddels volop opleidingsactiviteiten worden ondernomen, is een praktijkruimte van ruim 3.000 m² gevuld met moderne practicuminstallaties waar ook veel FEDA-leden aan bijdragen. Dit vormt een zeer geschikte locatie om praktijkvaardigheid op te doen, zo ook op het gebied van hydrauliek.” Daarnaast treft ROVC voorbereidingen om de CETOP-erkenning voor het cursusaanbod pneumatiek te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus) Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

  • SMC D-013

    Nieuwe SMC luchtverzorgingsunit levert hoge persluchtkwaliteit

    De AC-D-serie luchtverzorgingsunits van SMC maakt persluchtkwaliteit volgens ISO8573-1:2010 mogelijk en draagt daardoor bij aan een hoge proceszekerheid in pneumatische toepassingen (foto: SMC) SMC introduceert nieuwe luchtverzorgingsunits (AC-D-serie) die zorgen voor stabiele en betrouwbare industriële processen. De veelzijdige modulaire productserie, bestaande uit een compacte ‘one-box’-constructie,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven