Algemeen
Sleegers Technique
Maar liefst 118 rvs servomotoren in combinatie met rvs tandwielkasten drijven de bijzondere productielijn van Sleegers Technique aan (foto: Paul Quaedvlieg)

Het zijn drukke tijden voor Sleegers Technique in Nieuwkuijk. Per 1 januari heeft het bedrijf zijn Experience Center geopend en tegelijkertijd ging het bouwen van de standaard machines ook door. Daarbovenop kwam de grootste order voor het Brabantse bedrijf. Een ‘Ready-to-eat bacon’ lijn voor een Canadese klant waar de stukken vlees aan de ene kant ingaan en de gebakken baconlapjes aan de andere zijde verpakt uitkomen. Een mega-klus, niet alleen vanwege de grootte en de zeer strikte hygiënische eisen van de klant, ook het aantal roestvaststalen servo-aandrijvingen is met 118 stuks niet mis. Het bedrijf kon daarbij terugvallen op SigmaControl dat de motoren, drives en besturingen leverde. Apex-Dynamics leverde voor deze mega-order de roestvaststalen tandwielkasten.

De machines van Sleegers kunnen losse modules zijn die één of meerdere handelingen uitvoeren of zoals in dit geval een complete productielijn van aan elkaar gekoppelde machines. Huub Sleegers, CEO en tevens oprichter van Sleegers Technique: “Deze machinelijn is voor een klant in Canada voor de bacon verwerkende industrie. Een grote order die van ontwerp tot uitlevering toch zo een jaar duurt. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de machines. Het gaat hierbij om twee vrijwel identieke lijnen.”

Sleegers geeft beknopt uitleg wat er allemaal in de lijn gebeurt: “De bacon wordt in de lijn gesneden, gebakken in een oven, gekoeld en daarna verpakt. Er zijn per machinelijn vier sporen. Het verpakken gebeurt in retail-verpakkingen of foodservice-verpakkingen. Kijk je naar de retailverpakkingen, daar gaat het bijvoorbeeld om vier plakken bacon met papier ertussen. Onze machines kun je daarop helemaal instellen dat de plakjes op gewicht zijn, de tussenlagen er netjes tussen liggen en dat er een goed uitziend product uitkomt wat een klant graag wil kopen. Dat is onze kracht.”

118 rvs IP69K servomotoren

Een van de bijzondere aspecten van deze machines is de toegepaste aandrijftechniek. Even wat getallen: er zitten in de machines 118 roestvaststalen IP69K-motoren, eveneens 118 rvs servo-tandwielkasten en in totaal 190 drives om alles aan te sturen. Want naast de 118 rvs motoren zitten er ook nog heel wat ‘gewone’ AKM-servomotoren in. Deze zitten goed en veilig ingesloten in rvs-kasten.

De 118 stuks IP69K Kollmorgen servomotoren zijn van het type AKMH41C en AKMH22C. De AKMH41C is daarbij gekoppeld aan de rvs AE090S 1traps overbrenging en de AKMH22C is gekoppeld aan de AE070S 1traps overbrenging, beide types tandwielkasten afkomstig van Apex Dynamics. “We hebben de motoren bij SigmaControl voorzien van de juiste afdichtingen, samengebouwd met de Apex-servoreductoren, getest en als complete motorreductoren aan Sleegers geleverd,” aldus Frank ten Velde, salesmanager bij SigmaControl.

“De rvs Kollmorgen motoren zijn wel het neusje van de zalm op foodgebied. De buitenzijde is geheel van RVS316. Daarbij is de buitenkant compleet gepolijst en heeft een oppervlakte ruwheid beter dan 0,8 µm. Ook voldoen alle afdichtingen en O-ringen aan de strengste hygiënische eisen. Zelfs het motortypeplaatje is met laser gegraveerd op de behuizing.” Behalve dat er bijna geen vuil aan blijft plakken zijn de motoren makkelijk te reinigen met 100 bar zonder dat er water in de motor komt.

Hygiënisch design prioriteit

De keuze voor deze motoren komt niet zomaar uit de lucht vallen voor Sleegers. “In de vlees- en visverwerkende industrie heb je te maken met hele natte omstandigheden. Een van onze verkoopargumenten is dat we hygiënische apparatuur te bouwen. Bij onze standaard machines zitten de motoren in een RVS-kast en steekt de as erdoorheen. Maar bij deze machine moest het anders en was zelfs IP67 niet voldoende meer. Gelukkig vonden we in SigmaControl de partner die IP69K motoren kon leveren.”

Sleegers Technique
De ready-to-eat-bacon lijn is geheel ontworpen volgens de nieuwste hygiënische eisen (foto: Sleegers Technique)

Sleegers en SigmaControl kennen elkaar al langer. Zo levert SigmaControl al jaren de S-Dias I/O modules, modulaire Dias Drives en de moderne HMI-bedieningspanelen van SigmaTek. Nu was de tijd rijp voor de rvs-motoren. “Toen wij met roestvaststalen motoren kwamen in IP69K zeiden we al, als één klant is die deze van ons moet kopen, moet het wel Sleegers zijn,” merkt Ten Velde op.

RVS servoreductoren

Speciale motoren vereisen speciale tandwielkasten. Ook de servoreductoren gekoppeld aan IP69K Kollmorgen motoren zijn speciaal. Thom van Oss van Apex Dynamics legt dat uit. “De tandwielkast mag wel een klein onderdeel zijn, het is wel een belangrijk onderdeel. Wij leveren al vanaf het begin rvs tandwielkasten. Met onze rvs AB-, AF, AE- en AT-series zijn we altijd sterk geweest in de food & packaging industrie.”

Echter heeft een rvs-tandwielkast nog altijd een deel staal en aluminium. Zo is de ingaande kant van de tandwielkast en de flens aan de motor van aluminium. Dat is omdat veel motoren nog van aluminium of (giet)ijzer zijn. Van Oss: “Echter is die markt flink aan het veranderen en zijn de afgelopen jaren veel motorfabrikanten uitgekomen met complete rvs motoren. We hebben daarom aangedrongen, ook vanuit Nederland, om de tandwielkast ook volledig van rvs te maken. Apex Dynamics heeft er toen voor gekozen om de AE-serie volledig van rvs te gaan maken.”

De AES serie zoals toegepast bij Sleegers is standaard voorzien van een food-grade smeermiddel, wat essentieel is voor de food industrie. “Het is mooi dat we, dankzij de samenwerking met SigmaControl, toch wel een unieke maar toch standaard aandrijving hebben mogen leveren aan Sleegers.”

Lees het complete artikel over de speciale ‘ready-to-eat bacon’ lijn van Sleegers Technique, de toepassing van de rvs-aandrijvingen en de uitdagingen als machinebouwer in de veeleisende foodindustrie in de nieuwste Aandrijftechniek.

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven