Algemeen
Faulhaber holle as motor DM66200H
De holle-asmotor DM66200H biedt een compleet nieuwe aandrijfoplossing voor toepassingen waarvoor een grote opening nodig is (foto: Faulhaber)

Als directe aandrijving is de nieuwe holle-asmotor DM66200H van Faulhaber spelingsvrij en kan deze bijzonder eenvoudig worden geïntegreerd in verschillende toepassingen. De diameter van de grote opening bedraagt 40 mm. De aandrijving wordt gekenmerkt door een laag gewicht en een slank ontwerp. Dankzij de minimale slijtage – uitsluitend aan het lager – is hij ideaal voor onderhoudsvrij continubedrijf.

De holle-asmotor DM66200H biedt een compleet nieuwe aandrijfoplossing voor toepassingen waarvoor een grote opening nodig is. De rotor draait om de opening en drijft het mechaniek rondom de opening direct aan. Er is geen overbrenging nodig. Er wordt gebruik gemaakt van de beproefde stappenmotortechnologie van Faulhaber. Dankzij het ontwerp is hij extreem energie-efficiënt en is er geen rem en geen encoder nodig.

Dynamisch koppel en hoge resolutie

Ondanks de grote opening blijft de bewegende massa van de rotor klein, waardoor toerentallen tot 2000 omw/min mogelijk zijn. De motor haalt een dynamisch koppel tot 180 mNm en kan navenant zware lasten verplaatsen. Met een hoge resolutie van 1,8° in volledige-stapmodus kan hij zeer nauwkeurige positioneringen uitvoeren bij een open regelkring.

Uiteenlopende toepassingen

De holle-asmotor DM66200H is oorspronkelijk ontwikkeld voor precisie-optische toepassingen en is geschikt voor uiteenlopende toepassingsgebieden. Hij is overal te gebruiken waar kabels – of gassen, vloeistoffen of lichtsignalen – door de opening moeten worden geleid.

Hij is toepasbaar in de optica – bijvoorbeeld voor het instellen van microscopen, diafragma’s en zoomlenzen, het richten van laserstralen en meer – en kan worden gebruikt voor impellers en protheses, zowel in de robotica als voor vele andere bedienings- en positioneringstaken. Andere mogelijke toepassingen zijn draaitafels, antennes en lucht- en gasextractors.

Nieuwe aanpak

Er zijn vele andere aandrijftechnologieën met centrale opening die in principe geschikt zijn voor dezelfde toepassingen. Maar deze hebben allemaal bepaalde nadelen:

  • Bij conventionele motoren met een holle as is de grootte van de opening beperkt. Hij kan meestal niet groter zijn dan 11 mm.
  • Koppelmotoren kunnen geen hoge toerentallen bereiken door hun grote bewegende massa. Ze zijn relatief duur en blijken moeilijk te integreren in toepassingen.
  • Draaitafels met een centrale opening vereisen een overbrenging en complexe mechanica. De speling die daar onvermijdelijk uit voortvloeit, moet met uitgebreide maatregelen worden gecompenseerd voordat dit type motor kan worden gebruikt in zeer nauwkeurige toepassingen. Dit verhoogt ook de kosten en moeite die nodig zijn voor systeemintegratie. Bovendien zijn er veel slijtonderdelen, waardoor er hoge eisen aan het onderhoud moeten worden gesteld.
  • Hybride stappenmotoren met reluctance-technologie hebben aanzienlijk meer volume en gewicht nodig om vergelijkbare prestatiewaarden te bereiken.

De nieuwe DM66200H aandrijving heeft geen van deze nadelen. Dankzij de stappenmotortechnologie is het mogelijk om met een minimum aan gewicht en volume een optimale toerental-koppelbalans te bereiken.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven