Algemeen
MCA Linear motion robotics
Marco Vreeke (rechts) en Bart te Braak: “We zijn door het nieuwe ‘linear motion robotics’ gezamenlijk in staat om turnkey oplossingen te leveren waarbij we ‘alles’ kunnen” (foto: Hissink)

Begin 2019 gingen Motion Control Automation in Varsseveld en Stamhuis Lineairtechniek uit Twello samen onder de naam MCA linear motion robotics. Negen maanden later tekenen zich langzaam de contouren af van de eerste resultaten die de fusie bevestigen. De blik op de toekomst liegt er bovendien ook niet om met een focus op robotica aangestuurd op basis van vision en AI, logistieke AGV’s en het streven naar ‘ontzorging’.

Ongeveer vier jaar geleden werd Stamhuis Lineairtechniek opgenomen in de Rubix Group. Hier kwam het bedrijf organisatorisch in contact met MCA die op dat moment al een jaar onderdeel was van deze groep.

Van twee naar één

In eerste instantie deden de bedrijven afzonderlijk waar zij van oudsher al goed in waren. Stamhuis Lineairtechniek richtte zich puur op lineaire transport- en bewegingssystemen en kon daarbij gebruik maken van een speciaal kenniscentrum lineairtechniek. Hiermee had het bedrijf uitgebreide mogelijkheden om onderzoek te doen naar de meest efficiënte manier om een lineair systeem te ontwikkelen, op te bouwen en te onderhouden.

Zowel creatief als technisch

Marco Vreeke, product engineer: “Dit kenniscentrum is een belangrijke stap geweest in de verdere ontwikkeling van onze activiteiten. Om de beste oplossing voor een specifiek project te vinden is immers kennis, inzicht en ervaring nodig. Dat vereist zowel een creatieve als technische inslag van onze mensen en dus moet je mogelijkheden hebben om ideeën te testen en te optimaliseren. Alles in het kader van maatwerk voor de klant en in het kader van ‘ontzorgen’.”

Mechatronica en servo

MCA deed haar naam eer aan door op het vlak van motion control en automation kleine en grote projecten uit te voeren. Met het dealerschap van Yaskawa met een programma van onder andere mechatronica producten, servosystemen en motion controllers, speelde het bedrijf vaak een adviserende rol. Tevens werd er steeds meer de nadruk gelegd op robotica met een eerste robotproject in 2000 en een uitbreiding van de activiteiten richting projectmatig werken.

Herorganisatie

Bart te Braak, technical manager: “Op een gegeven moment werd het punt bereikt dat een herorganisatie van alle activiteiten op zijn plaats was. Dit zou de duidelijkheid naar de markt ten goede komen en bovendien efficiënter zijn. Beide bedrijven werken namelijk – ook al vóór de overname – voor een belangrijk deel bij dezelfde klanten en leverden regelmatig gezamenlijk een totaal project af.”

“Hoeveel efficiënter en prettiger zou het dan zijn wanneer je binnen één groep deze samenwerking kunt realiseren en daarbij de ‘best of both worlds’ kunt aanbieden? Met dit idee in het achterhoofd is uiteindelijk MCA linear motion robotics opgezet.”

Turnkey-oplossingen

Hierin heeft iedereen overigens ruim vertrouwen aangezien al langer duidelijk is dat de twee partijen goed met elkaar door één deur kunnen. Dit blijkt onder andere uit de diverse projecten die de afgelopen maanden zijn uitgevoerd. Vreeke: “We zijn door het nieuwe ‘linear motion robotics’ gezamenlijk in staat om turnkey oplossingen te leveren waarbij we ‘alles’ kunnen.”

MCA linear motion robotics
MCA linear motion robotics is opgezet met het idee de ‘best of both worlds’ te combineren van Stamhuis Lineairtechniek en MCA (foto: MCA linear motion robotics)

“Dus alle mechanische onderdelen maar ook de bijbehorende besturing, automatisering, softwareontwikkeling, programmering, kastenbouw enzovoorts. Richting de klant is dit een voordeel omdat hij nu met één aanspreekpartner te maken heeft. Voor ons is het een voordeel omdat we nu gewoon alles in huis hebben om echt een totaaloplossing neer te zetten. Dit prikkelt ook de creativiteit van mensen. Alsof je er een kist bouwblokken bij hebt gekregen.”

Lees het complete artikel over de ontwikkelingen bij MCA linear motion robotics in het komende nummer van Aandrijftechniek.

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven