Algemeen
Conti elektrische asaandrijving
Continental heeft met de eerste volledig geïntegreerde asaandrijving voor productie in grote aantallen een nieuwe mijlpaal bereikt. (foto's: Continental)

Continental presenteert op de IAA 2019 (12-22 september in Frankfurt am Main) de derde generatie van zijn elektrische asaandrijflijn voor elektrische auto’s. De nieuwe sterke en compacte asaandrijving zal nog dit jaar in verschillende elektrische modellen van meerdere Europese en Chinese fabrikanten op straat verschijnen.

Het concern wil met op de toekomst gerichte technologieën nieuwe mobiliteitsoplossingen bevorderen. De elektrische aandrijvingen zijn een centrale componenten in deze voertuigen van zowel gevestigde fabrikanten als start-ups.

Met de nieuwe elektrische aandrijving neemt de divisie Powertrain als technologieleverancier een pioniersrol voor in hoge mate geïntegreerde elektrische asaandrijvingen voor de massamarkt. In hoge mate geïntegreerd betekent in dit geval dat de nieuwe hoogspanningsaandrijving de elektromotor, vermogenselektronica en vertragingskast in één behuizing onderbrengt. Continental kan daarmee een complete elektrische aandrijflijn uit één hand aanbieden.

Ervaring met asaandrijving

Reeds in 2011 begon bij het concern de ontwikkelingswerk aan een elektrische aandrijving. Deze werd vanaf 2011 in een elektrische auto van Europees fabricaat in gebruik genomen. De derde generatie van deze asaandrijving is niet alleen het resultaat van over de jaren opgebouwde competentie op het gebied van elektrische aandrijving, maar ook op de ervaring uit een jarenlang dagelijkse praktijk van deze technologie.

De ingenieurs van de divisie Powertrain konden hierdoor het samenspel tussen elektromotor, vermogenselektronica en tandwieloverbrenging verder verbeteren en optimaal op elkaar afstemmen. Hierdoor konden inbouwruimte en gewicht worden geoptimaliseerd.

Eigenschappen

De nieuwe asaandrijving heeft een massa van minder dan 80 kg. In de overbrenging werd als nieuwtje de functie van elektrische parkeerrem geïntegreerd. De asaandrijving biedt volgens de fabrikant niet alleen het nodige rijplezier maar ook een laag kostenniveau. Door de combinatie – lees: integratie – konden bijvoorbeeld talrijke kabels en connectoren vervallen.

Continental biedt de geïntegreerde asaandrijving aan in twee vermogens: 120 kW en 150 kW. De versie van 150 kW met een maximaal draaimoment van 310 Nm is vergelijkbaar met een conventionele 2.0 liter turbodieselmotor. Elektromotor en vermogenselektronica van het nieuwe systeem worden door vloeistof gekoeld.

Concrete toepassing

Door zijn omvang, prestaties en karakteristiek past de asaandrijving in verschillende voertuigklassen en -concepten. Concreet wordt de aandrijfmodule nog die jaar in een kleine Europese auto en in verschillende compacte SUV’s van Aziatische producenten op de markt gebracht.

Behalve deze nieuwe elektrische voertuigen van gevestigde fabrikanten brengt de nieuwe technologie van Continental ook het elektrische voertuig Sion van de Duitse startup Sono Motors in beweging. Dit is het eerste in serie gebouwde elektrische voertuig waarin zonnecellen in de carrosserie zijn geïntegreerd. Daarmee produceert de auto zelf elektrische energie, wat de actieradius vergroot.

elektrische asaandrijving Sono Motors
De elektrische aandrijving is een belangrijk onderdeel voor nieuwe voertuigen van zowel gevestigde fabrikanten als nieuwe partijen op de markt. Dit is de Sion van Sono Motors.

De productie van deze auto, waarvan de elektronica-architectuur is voorbereid voor innovatieve deelconcepten, zal het komend jaar beginnen. De partnerovereenkomst tussen Continental en Sono Motors geldt voor de totale levenscyclus van de Sion. De auto wordt overigens gebouwd in Trollhättan (Zweden) – als die naam u wat zegt …….

Bestaande aanbieders en startups

Zoals het voorbeeld van Sono Motors aantoont positioneert het concern zich met zijn technische kennis als stimulator van milieuvriendelijke aandrijf- en mobiliteitsconcepten. Ook op dit gebied worden dus in een vroeg stadium praktijkervaringen verzameld en speciale competenties opgebouwd. Daarmee ondersteunt Continental met zijn producten jonge ambitieuze ondernemingen net zoals het de gevestigde producenten in de auto-industrie helpt.

elektrische asaandrijving in China
De serieproductie van de derde generatie asaandrijvingen van Continental zal nog dit jaar in China van start gaan.

De serieproductie van de nieuwe voor de wereldmarkt bedoelde asaandrijving zal in derde kwartaal van 2019 aanlopen in de Continental-fabriek in Tianjin, direct ten zuidwesten van Beijing. De reden voor productie in China is enerzijds de nabijheid van de momenteel grootste en snelst groeiende markt voor elektrische voertuigen, anderzijds de sterke leveranciersketen die Continental in het land heeft opgebouwd.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven