Algemeen
Bosch rexroth simulator
Renault heeft Bosch Rexroth uitgekozen voor de ontwikkeling van een geavanceerd motion platform voor het testen van toekomstige auto’s (beeld: Bosch Rexroth)

Renault heeft Bosch Rexroth uitgekozen voor de ontwikkeling van een geavanceerd motion platform voor het testen van toekomstige auto’s. Het complete systeem, de nieuwe Renault Dynamic Driving Simulator, zal opgebouwd en geïmplementeerd worden door het bedrijf A.V. Simulation.

Het nieuwe motion platform bestaat uit een high-performance hexapod en een roterende klemtafel, bovenop een dynamische doch stijve X-Y constructie. Het platform omvat de nieuwste aandrijftechniek met onder andere lineaire motoren. Hierdoor wordt het mogelijk om de 6.000 kg aan payload dynamisch te kunnen laten bewegen met hoge snelheden en snelle acceleraties. De simulator kan tot 1G accelereren in combinatie met snelheden tot 9 m/s in zowel longitudinale als laterale richting. De opbouw bij Renault begint derde kwartaal 2019, op het eind van dat jaar moet de simulator in bedrijf worden genomen.

Cruciale factor

“Renault leverde zeer gedetailleerde specificaties over de simulator die ze nodig hadden en het Rexroth-systeem paste daar volledig bij”, aldus Olivier Anselme, commercieel directeur A.V. Simulation. “Hun jarenlange ervaring op dit gebied was ook een cruciale factor. We werken al vele jaren samen met Rexroth.” A.V. Simulation (Autonomous Vehicle Simulation) is een nieuwe joint-venture tussen Groupe Renault en Oktal, een dochterbedrijf van Sogeclair, een Franse luchtvaart- en simulatiespecialist in Toulouse.
Rik de Swart, Sales Manager Motion Simulation Technology bij Bosch Rexroth: “We leveren dit soort systemen al sinds 2003. Onze allereerste simulator was destijds voor Renault. We zijn dan ook erg blij dat we aan de eisen van Renault kunnen voldoen met onze nieuwste technologie.”

Autonoom simulatie Renault Bosch Rexroth
Simulatietechnieken worden de komende jaren steeds belangrijker mede door de ontwikkeling van de autonome auto’s (foto: Renault)

Lineaire motoren

Terwijl eerdere XY-bewegingssystemen gebaseerd waren op een tandheugelaandrijving, zorgen de hoge snelheden en versnellingen ervoor dat Bosch Rexroth nu lineaire motoren toepast in het nieuwe platform. Deze zijn zeer stil en nagenoeg trillingsloos. Hierdoor kan de simulator zeer nauwkeurig en snel aangestuurd worden, zelfs wanneer een zware lading op hoge snelheid wordt verplaatst.

Safety-on-board

Het voltooide motion platform wordt geïnstalleerd door AV Simulation en uitgerust met een simulatiekoepel met projectoren. De koepel biedt verder onderdak aan een testauto en biedt plaats aan bestuurders en passagiers. Het bewegingsplatform beschikt over een hoog niveau van ingebouwde veiligheidssystemen. Er worden zowel mechanische als software motion-veiligheidsfuncties gebruikt, zodat het systeem de geprogrammeerde limieten niet kan overschrijden. Zo zijn de besturingen uitgerust met Bosch Rexroth ‘Safety on Board’-technologie die aanvullende veiligheid biedt, waaronder een gegarandeerde veilige stop. Een hoge dynamiek bij hoge snelheden eist veel van het elektrisch vermogen. Dankzij de 4EE technologie van Rexroth wordt het energieverbruik verminderd doordat energie die vrijkomt bij het vertragen wordt opgeslagen en hergebruikt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven