Algemeen
Airbus e-aircraft systems house EAS
Grazia Vittadini, CTO van Airbus (links), opent samen met Ilse Aigner van de deelstaat Beieren het Airbus E-Aircraft Systems House (foto: Airbus)

Het Airbus E-Aircraft Systems House werd onlangs in Taufkirchen-Ottobrunn (D) officieel geopend. Het testcentrum zal ruimte gaan bieden aan research en development voor alternatieve aandrijfsystemen en energiebronnen – zoals elektromotoren, hybride aandrijfsystemen en waterstoftechnologie. Het gebouw, dat de integratie en het testen van complete systemen mogelijk maakt, is wereldwijd het eerste testcentrum in zijn soort.

Het testcentrum werd geopend door Grazia Vittadini (CTO Airbus) en Dirk Hoke (CEO Airbus Defence and Space) samen met Ilse Aigner, voorzitter van het Beierse Staatsparlement. Vittadini “Het E-Aircraft Systems House geeft Airbus een voorsprong op de concurrentie. Met 3.000 vierkante meter testoppervlak beschikken we nu over de infrastructuur en ruimte om de overgang naar emissieneutraal vliegen in een nog hoger tempo te laten verlopen.”

In slechts anderhalf jaar tijd is in recordtijd een moderne, high-tech faciliteit uit de grond geschoten. NASA in de VS is de enige andere organisatie ter wereld die vergelijkbare faciliteiten aanbiedt. Zo kan Airbus nu de nieuwste elektromotoren en hybride-elektrische motoren direct op eigen terrein testen en eigen alternatieve voortstuwingstechnologie met lage emissies ontwikkelen.

Alternatieve voortstuwingen

In het gebouw zal ruimte zijn om rompen en vleugels, voortstuwingsunits, kabels en avionica te assembleren en te testen. “Hier worden de motoren op proefstands geplaatst”, legt Martin Nüsseler, hoofd van E-Aircraft Systems, uit. “We kunnen alles testen, van elektrische motoren voor onbemande vliegende taxi’s tot hybride elektrische motoren voor de commerciële vliegtuigen van de toekomst.”

e-aircraft systems house
Met 3.000 vierkante meter testoppervlak beschikt Airbus over de infrastructuur en ruimte om de overgang naar emissieneutraal vliegen in een nog hoger tempo te laten verlopen (foto: Airbus)

In het EAS-House is geïnvesteerd voor een bedrag van 50 miljoen euro met één duidelijk doel: het ontwikkelen van de diepgaande expertise op het gebied van alternatieve voortstuwingstechnologie die nodig is om de eerste generatie commerciële vliegtuigen zonder uitstoot vanaf 2030 te laten vliegen.

Hybride elektrische E-Fan X

In het E-Aircraft System (EAS) House gaat Airbus de alternatieve ‘milieuvriendelijke’ voortstuwings-technologieën tot het uiterste testen. Hier wordt onder andere de elektromotor van de E-Fan X onderworpen aan strenge tests ter voorbereiding van de eerste vlucht in 2021. Airbus ontwikkelt de E-Fan X om de vooruitgang op het gebied van hybride-elektrische technologie te versnellen en om de eisen voor de toekomstige certificering van commerciële vliegtuigen met een emissievrije uitstoot vast te stellen.

airbus e-fan-x
Airbus ontwikkelt de E-Fan X om de vooruitgang op het gebied van hybride-elektrische technologie te versnellen (foto: Airbus)

2 MW Rolls-Royce elektromotor

Begin 2020 zal Rolls-Royce de elektromotor leveren die een van de vier gasturbines op het testvliegtuig – een BAe 146 – zal vervangen. De elektromotor krijgt een vermogen van 2 MW. Zodra de elektromotor in Ottobrunn arriveert, zal deze aan strenge tests worden onderworpen. Dit begint met de montage van de elektromotor op een van de EAS-testbanken, het toepassen van de vereiste sensoren en het installeren van camera’s om de voortgang te controleren. De tests zullen uitgebreid maar noodzakelijk zijn om de levensvatbaarheid van de mogelijkheden van de elektromotor aan te tonen ter voorbereiding van de eerste vlucht van de E-Fan X, die gepland staat voor 2021.

“Is 2 MW genoeg vermogen? Hoe zullen hoogte en snelheid dit vermogen beïnvloeden”, vraagt Olivier Maillard, E-Fan X Demonstrator Lead. “We moeten antwoorden vinden voor al dit soort vragen en de kennis en de testfaciliteiten van het E-Aircraft Systems House gaan ons daarbij helpen.”

Kantelpunt luchtvaartindustrie?

Als de opeenvolgende elektrificatieprojecten van Airbus het bedrijf hebben geholpen om geleidelijk aan van gedachten te veranderen over het potentieel van elektrisch vliegen, hoopt Airbus dat het EAS-House een ‘kantelpunt’ zal markeren voor de luchtvaartindustrie om alternatieve aandrijvingen te zien als een serieuze en levensvatbare technologie die op den duur op grote schaal kan worden toegepast.

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

  • Artificial Intelligence in Onderhoud

    Woensdag 19 mei 10.00 – 10.45 uur Het verbinden van machines met de cloud is een eerste stap in het inzichtelijk maken van big data. U bepaalt echter de waarde ervan. Machine Learning-algoritmen identificeren anomalieën binnen de enorme hoeveelheden gegenereerde gegevens. Door Machine Learning te… Lees verder →

  • Parker instrumentatiecatalogus

    Parker presenteert nieuwe instrumentatiecatalogus

    Parker heeft een nieuwe catalogus voor zijn uitgebreide programma instrumentatie uitgebracht. (foto: Parker) Met de meest recente uitvoering van de H-serie focust Parker op veiligheid, betrouwbaarheid, efficiënt gebruik en verminderde lekkage. Dit alles wordt gecombineerd met de opgebouwde expertise op het gebied van corrosiebestendige legeringen.… Lees verder →

  • Lovato frequentieregelaars

    Nieuwe compacte Lovato frequentieregelaars

    De nieuwe VT1-frequentieregelaars zijn verkrijgbaar in vermogens van 0,2 kW tot 2,2 kW. (foto: Lovato Electric) De eenvoudige, compacte en veelzijdige VT1-frequentieregelaars van Lovato Electric zijn een oplossing voor talloze industriële en service toepassingen. Ze zijn ontworpen om driefase motoren aan te sturen, bijvoorbeeld pompen,… Lees verder →

  • Baumüller Sesto mobiele robot

    Baumüller breidt programma uit met mobiele robots

    Baumüller breidt zijn productassortiment voor gedigitaliseerde productie uit met autonome mobiele robots. (foto: Baumüller) Baumüller kondigt een samenwerking aan met Sesto Robotics in Singapore. Het bedrijf uit Neurenberg versterkt daarmee zijn systeem en oplossingsactiviteiten via Baumüller Anlagen-Systemtechnik uit met autonome mobiele robots (AMR’s) voor de… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven