Algemeen

Nog even en we vliegen elektrisch

Airbus Siemens elektrisch vliegen
De schematische weergave van de werking van het E-Fan X hybrid concept (beeld: Airbus)

Nog niet eens zo heel erg lang geleden verbaasden Robbert en Rudolf Das de luchtvaartwereld met hun futuristische concepten. Daarvan lijkt er nu een aantal in rap tempo te worden uitgewerkt. Zo zou het zo maar eens kunnen, dat we ons in de niet eens zo verre toekomst met een elektromotor-aangedreven ‘Uber luchttaxi’ laten afzetten op Schiphol Plaza. Om vervolgens in een honderdzitter ‘hybride’ verder te vliegen naar een Europese bestemming…

Om met de hybride techniek te beginnen, vliegtuigfabrikant Airbus, motorfabrikant Rolls-Royce en elektronicaconcern Siemens gaan gezamenlijk een hybride elektrisch verkeersvliegtuig ontwikkelen. De voorloper daarvan wordt in eerste instantie als E-Fan X hybrid-demonstrator ingezet. De uiteindelijke productievariant moet plaats gaan bieden aan honderd passagiers. Het E-Fan X concept wordt uitgewerkt in het kader van de door de Europese Commissie uitgestippelde ‘Flightpath 2050 Vision for Aviation’. In dat jaar zou de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) met 75% moeten zijn afgenomen en de uitstoot van stikstofoxide (Nox) zelfs met negentig procent. Ook met de door de luchtvaart gegenereerde geluidsoverlast met twee derde zijn teruggedrongen.

Boeing en JetBlue Airways gaan de Amerikaanse nieuwkomer Zunum Aero helpen bij de ontwikkeling van een elektromotor-aangedreven regionaal passagiersvliegtuig. Het tweemotorige toestel zal tussen de tien en vijftig passagiers moeten gaan vervoeren over afstanden van 1.300 km. Door de voortschrijdende accu-ontwikkelingen behoort volgens het bedrijf een vliegbereik van 1.850 km tot de mogelijkheden Volgens Zunum kan hun concept toegepast worden op bijna 5.000 Amerikaanse regionale en general aviation-vliegvelden. Doordat de toestellen goedkoop in gebruik zijn, zouden de ticketprijzen zelfs veertig tot tachtig procent lager uit kunnen vallen. Boeing zal binnen het project participeren via hun HorizonX ‘innovation cell’ terwijl JetBlue dochterbedrijf Technology Ventures in de strijd werpt. Zunum werkt al langer samen met meerdere Amerikaanse universiteiten en heeft meerdere patenten in huis.

Maar er zijn meer fabrikanten bezig met elektrisch vliegen en er zijn inmiddels al proefvluchten uitgevoerd. Piloot en Vliegtuig berichtte hier al eerder over, maar nu is het ook te lezen in het maartnummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven