Algemeen
Met de MegaWatt snellaadinfrastructuur van ABB kunnen 20 tot 25 vluchten per vliegtuig worden gepland in het regionale netwerk van Lilium. (Foto: Lilium)

ABB E-mobility en Lilium hebben aangekondigd dat ABB laadinfrastructuur zal leveren voor het hogesnelheidsnetwerk voor regionale luchtvaart van Lilium. De commerciële lancering staat gepland voor 2024.

Lilium heeft aangekondigd dat er netwerken zullen worden gelanceerd in Florida, Duitsland en Brazilië. Als onderdeel van de overeenkomst zal ABB de MegaWatt snellaadinfrastructuur ontwikkelen, testen en leveren. Deze infrastructuur is nodig voor de snelle doorlooptijden die nodig zijn voor de elektrische luchtvaart.

Tachtig procent in vijftien minuten

De oplaadpunten van ABB zijn ontworpen om batterijen in ongeveer dertig minuten volledig op te laden en tot tachtig procent in vijftien minuten. Hierdoor kunnen er 20-25 vluchten per vliegtuig per dag worden gepland via Lilium’s wereldwijde vertiport-netwerk. Het initiële bereik van een 7-Seater Lilium Jet zal naar verwachting 155 mijl (250 kilometer) zijn met een kruissnelheid van 175 mph (281 km/u).

Weg vrij naar elektrificatie

“Het combineren van de missie van Lilium om duurzame luchtvaart te laten groeien met ABB’s expertise op het gebied van e-mobiliteit en laadinfrastructuur is een overwinning voor het milieu en een overwinning voor passagiers”, zegt Frank Muehlon, President van ABB’s E-mobility Division. “Bovendien zien we deze geplande samenwerking als een belangrijke verbintenis tot alle relevante laadnormen die door meerdere fabrikanten van elektrische voertuigen worden toegepast. Door de nieuwe MegaWatt-laadstandaard te ondersteunen, maakt ABB E-mobility de weg vrij voor de elektrificatie van alle vervoerswijzen, van auto’s en vrachtwagens tot zeeschepen, mijnbouwvoertuigen en nu de luchtvaart.”

CO2-uitstoot

In 2019 bedroeg de wereldwijde CO₂-uitstoot van alle commerciële luchtvaartactiviteiten 918 miljoen ton, een stijging van 29 procent sinds 2013. Met passagiersvervoer dat verantwoordelijk is voor 780 miljoen ton, of 85 procent, van de totale uitstoot van luchtvaartactiviteiten, is het koolstofvrij maken van vervoer een essentiële stap in de richting van de bestrijding van klimaatverandering en het opbouwen van een duurzamere toekomst.

Urgent en onvermijdelijk

Daniel Wiegand, CEO en mede-oprichter van Lilium: “Wij geloven dat het koolstofvrij maken van de luchtvaart zowel urgent als onvermijdelijk is. Het zorgen voor de juiste laadinfrastructuur zal een cruciale rol spelen bij het mogelijk maken van ons regionale hogesnelheidsluchtnetwerk door snel en efficiënt laden mogelijk te maken. We zijn er trots op samen te werken met ABB, die tientallen jaren ervaring heeft in elektrificatie en software, om de standaard in de oplaadindustrie voor elektrische luchtvaart te zetten.”

Interoperabiliteit

Het regionale luchtnetwerk zal bestaan ​​uit een reeks vertiports met meerdere parkeervakken en krachtige oplaadpunten. Het MegaWatt Charging System (MCS), de infrastructuur die in het kader van deze geplande samenwerking zal worden ontwikkeld, zal gelijkstroom (DC) laden tot 1000 kW mogelijk maken en kan ook worden gebruikt voor elektrische zware voertuigen, zoals vrachtwagens en bussen. Bij de ontwikkeling van de MCS willen ABB en Lilium zich houden aan de relevante standaarden die interoperabiliteit ondersteunen.

Kijk hieronder hoe het elektrische vliegtuig van Lilium opstijgt en landt. Elektrisch vliegen is dichterbij dan we denken.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven