06
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | november 2020
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO / PAL-V
De in Nederland ontwikkelde en gebouwde PAL-V Liberty heeft onlangs de Europese testen
doorstaan en mag het voertuig de openbare weg op. Na het afronden van een zwaar en
uitgebreid testprogramma, waar PAL-V in februari 2020 mee gestart is, is het voertuig nu
volledig goedgekeurd. De komende maanden zal de Liberty duurtesten gaan uitvoeren,
waarbij het dus mogelijk is een vliegende auto op de snelweg tegen te komen. Sommige
mensen hebben dit al meegemaakt tijdens de fi lmopnames van de PAL-V in bijvoorbeeld
Rotterdam. De aankomende tijd zullen de duurtesten vooral plaatsvinden in de rest van
Nederland. Mike Stekelenburg, CTO van PAL-V, legt uit hoe hij deze reis beleefde: “Met de
herinneringen van het vliegen en rijden van ons proof-of-concept, de PAL-V ONE, keek ik
er naar uit om de Liberty te gaan testen. We werken al enkele jaren samen met de RDW
om deze mijlpaal te behalen en de ontlading in het team was daarom ook enorm. Het
was een hele uitdaging om met een ‘opgevouwen vliegtuig’ aan alle toelatingseisen op
de weg te voldoen.” Voor Stekelenburg is de essentie bij het succesvol maken van een
vliegende auto, om ervoor te zorgen dat het ontwerp voldoet aan zowel de lucht- als de
wegregelgeving. “Ik voel een enorme energie en motivatie in ons team om de volgende
stappen te zetten om de laatste paar mijlpalen te behalen en de Liberty gecertifi ceerd de
lucht in te krijgen.” Sinds 2015 is PAL-V bezig met de luchtvaartcertifi catie van het Liberty
design onder de begeleiding van EASA, de Europese luchtvaartautoriteit. De afronding
hiervan wordt in 2022 verwacht. De certifi cering van de PAL-V Liberty profi teert van de
opgedane certifi catie-ervaring van het eerdere vliegprogramma met de PAL-V ONE. Meer
dan twaalfhonderd testrapporten moeten worden aangeleverd voordat de Liberty zijn
laatste 150 vlieguren mag gaan maken.
06-07_fotospread.indd 6 16-11-20 15:20