Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2020

43
>
L
agerschade of -uitval kan talloze oorzaken hebben.
Over het algemeen valt één derde uit als gevolg van
vermoeiing en een ander derde deel als gevolg van pro-
blemen met smering. Een zesde van alle lagerdefecten
is te wijten aan verontreiniging en de rest door andere
factoren zoals verkeerde behandeling en montage, zwaardere of
andere belasting dan verwacht en slechte passing.
Bij het voorspellen hoe – en nog belangrijker misschien –
wanneer een lager zal uitvallen moet rekening worden gehouden
met heel wat variabelen, zoals de toepassing waarvoor het zal
worden gebruikt, in welke omgeving het zal werken, de gebruikte
smeermiddelen en de belastingen waaraan het zal worden bloot-
gesteld, om er maar enkele te noemen. Bij het ontwikkelen van
nieuwe lagers kan het controleren van hun prestaties en hoelang
ze zullen meegaan dan ook een traag, duur en complex proces
zijn.
Resterende nuttige levensduur
SKF wil dit probleem oplossen in zijn Research and Technology
Development (RTD)-centrum in Houten. Het bedrijf is er begonnen
met de bouw van een experimentele testfaciliteit, dat bedoeld
is om zijn kennis van mechanismen die lageruitval veroorzaken
uit te breiden. Het zal de faciliteit, die de naam Bearing Rigs for
Accelerated Verification Experiments (BRAVE) krijgt, ook gebruiken
voor het ontwikkelen van methoden om de resterende nuttige
levensduur van deze kritieke componenten op een snelle, nauw-
keurige en herhaalbare wijze te kunnen voorspellen.
Urszula Sachadel, Team Leader for Bearing Steels, en Edwin
Tummers, Team Leader for Experimental Verification bij SKF staan
aan het hoofd van dit project. “We hadden een flexibele test-
faciliteit nodig waar we verschillende toepassingsomstandig-
heden konden simuleren en konden zien hoe een lagersysteem,
inclusief de materialen waaruit het is gemaakt en de gebruikte
smeermethode, presteert onder verschillende belastingen en bij
verschillende snelheden. We moesten dit ook kunnen doen op
een manier die ons in staat stelt om het systeem te onderzoeken,
zodat we kunnen bepalen hoe defecten ontstaan, hoe ze zich
ontwikkelen en hoelang het lager standhoudt voordat onderhoud
nodig is,” aldus Tummers.
Lageruitvalmodellen ontwikkelen
Na voltooiing van het project zal BRAVE een aantal test-
opstellingen hebben, specifiek ontworpen voor en afgestemd
op de specificaties van SKF, die onderzoekers kunnen gebruiken
om lageruitvalmodellen te ontwikkelen en experimenteel te con-
troleren. De functies van deze testopstellingen zullen worden
ingedeeld in de categorieën ‘contaminate’, ‘initiate’ en ‘propagate’
en zullen vaak achter elkaar worden toegepast. Sachadel legt
uit hoe het werkt: “Met de contaminate-opstelling bijvoorbeeld
kunnen we defecten zoals deuken, schuurplekken, elektrische
schade en corrosieschade in de lagers op verschillende manie-
ren genereren. We kunnen ook verschillende smeermiddelen
toepassen. In de initiate-opstelling kunnen we de lagers onder
bepaalde omstandigheden laten werken door ze initiële schade
toe te brengen. In de propagate-opstelling ten slotte kunnen we
dan bepalen welke invloed verschillende belastingen en toerental-
len hebben op de snelheid waarmee de schade zich verspreidt.”
De drie testopstellingen kunnen ook afzonderlijk of in een ‘mix-
Met BRAVE kunnen de reconditionerings-activiteiten van SKF bekeken worden welke invloed het proces heeft op de lagerprestaties
42-43-44_skf.indd 43 16-11-20 15:12