Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2020

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2020 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
H
et, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt bijna achter
ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik
hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar
het volgend jaar want slechter kan het haast niet worden
voor veel sectoren. Maar is dat zo? We kunnen gelukkig
niet in de toekomst kijken, maar wel realistisch zijn. Ook 2021 zal voor veel mensen, bedrijven en
economieën lastig blijven. Maar er zijn ook kansen. Kansen om te veranderen. Kijken we eens naar
het vakgebied aandrijftechniek. We hebben het al vaker gehad over digitalisering en connectiviteit.
Maar de aandrijving ‘an sich’, wat gebeurt daar? Momenteel is het de elektromotor waar het om draait.
Domweg wat ronddraaiend koper of aluminium in een magneetveld. Een aandrijving die al heel oud
is. Volgens Wikipedia zelfs al bijna 200 jaar! Want in 1821 was het de Britse wetenschapper Michael
Faraday (ja, die van de kooi) die elektrische energie omzette in mechanische energie door middel van
elektromagnetisme. En nu bijna 200 jaar later komt de ontwikkeling van de elektromotor pas in een
‘stroom’-versnelling. Want na de stoommachine en diverse varianten van de brandstofmotor zijn
we tot inkeer gekomen en omarmen nu massaal de elektromotor. Okay, er zijn nog altijd criticasters
die vasthouden aan fossiele brandstoffen en elk argument aannemen om de elektroaandrijving
inclusief fabricage van accu’s en waterstof in een negatief daglicht te zetten. Maar we moeten gewoon
ophouden die steenrijke oliesjeiks te blijven sponsoren. Die investeren zelf inmiddels ook in duurzame
energie en starten concurrenten op die het Tesla lastig willen gaan maken. De Volkswagen Group gaat
de komende vijf jaar 73 miljard euro (!) investeren in elektrificatie, hybride aandrijflijnen en digitale
technologie. Okay zult u denken, dat is automotive, maar ook dichter bij huis zien we die ontwikkeling.
Een bedrijf als Bosch Rexroth, groot geworden door hydraulische aandrijftechniek, gaat de wereld
van de mobiele machines transformeren. Hydrauliek blijft nog wel deels, maar de dieselmotor die de
hydrauliekpomp aandrijft kunnen ze vervangen door elektrisch. En van de hydraulische wielaandrijving
hebben ze een elektroversie. Ook op het gebied van kraan- en lieraandrijvingen en in de maritieme
sector vindt al veel elektrificatie plaats. En de eerste elektrische vliegtuigen vliegen al! Terwijl Airbus
leuk aankondigt om in 2035 een vliegtuig klaar te hebben dat op waterstof vliegt, laat de TU Delft
een drone vliegen op elektriciteit uit een brandstofcel. Maar we zijn er nog lang niet. Een start-up in
Minneapolis (VS) claimt een nieuw type elektromotor te hebben ontwikkeld met een eigen massa van
15 kg en een continuvermogen van 200 kW. Dit dankzij 3D geprinte koperen windingen, geïntegreerde
SiC vermogenselektronica en speciale koeling. Ontwikkeld voor de vliegtuigindustrie. De elektromotor
kon nog wel eens voor wat ‘reuring’ gaan zorgen. Het wordt tijd om dit type motor eens in het
zonnetje te zetten. Daarom roep ik hierbij 2021 uit tot het jaar van de elektromotor! Meer dan verdiend!
2021
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Mobiele machines 4.0 and beyond | Kortere cyclustijden met 3D geprinte zwenkarm | Remenergie effectief gebruiken
#8 | 2020
| Elektrificatie van lineaire
bewegingen, ook bij grote
krachten mogelijk
03_cover.indd 1 16-11-20 16:20
Met als doel vervanging
van hydrauliek keek NIJL
Aircraft Docking samen
met experts van AXIS &
Stuifmeel naar elektrificatie
van de aandrijving van
loopbruggen in het taildock
van widebody vliegtuigen
als de A380, B747, A330
en A340. Na bestudering
van verschillende
alternatieven werd de
ideale oplossing gevonden
in sterke, nauwkeurige
en energiebesparende
spindelhefelementen.
AXIS & Stuifmeel BV
Coenecoop 1
2741PG Waddinxveen
Tel.: (+31) 182 64 70 70
www.axis-stuifmeel.nl
info@axis-stuifmeel.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 16-11-20 16:21