Pagina 25 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2020

25
>
D
e meerwaarde van additive manufacturing moet
je niet per onderdeel bekijken, maar in het gro-
tere geheel van een machine of soms zelfs supply
chain, zo zeggen AM-experts altijd. De pilotcase
die WEMO samen met Additive Center heeft
gedaan, benadrukt dit. Het gaat hier om de zwenkarm in de pro-
ductielijn, zoals WEMO in Den Bosch die bouwt voor het buigen
van grote series metalen panelen, bijvoorbeeld voor distributie-
centra. Samen met Rein van der Mast van Additive Center, die
deze case presenteerde tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag
van Aandrijftechniek, zijn de vier losse onderdelen waaruit de
zwenkarm is opgebouwd geïntegreerd in één ontwerp. Topologie-
optimalisatie heeft tot een bionisch design geleid, dat 3D geprint
is. Naast het logistieke voordeel (minder onderdelen inkopen en
geen assemblage) levert vooral de gewichtsbesparing de machi-
nebouwer een doorslaggevend voordeel op.
Gewichtsbesparing
De zwenkarm wordt gebruikt om buiginzetstukken weg te
zwenken, zodat er ruimte ontstaat om een ander inzetstuk in
te schuiven. Hierdoor kunnen op de volautomatische machine
verschillende lengtes gebogen worden. De zwenkarm wordt
pneumatisch aangedreven. De bovenste luchtcilinder duwt het
inzetstuk uit de geleiding en de klem naar beneden en vervol-
gens wordt met een tweede cilinder het inzetstuk naar buiten
gezwenkt. De inzetstukken rijden met een spindelaandrijving
onafhankelijk van elkaar naar binnen of naar buiten (omdat er
asymmetrisch gebogen kan worden). Deze stukken worden naar
gelang ze nodig zijn naar binnen gezwenkt en omhoog getrok-
ken in de klemming. Door het nieuwe bionisch design van de
zwenkarm, weegt deze nog slechts 1,6 kg, tegenover 3,8 kg in het
oorspronkelijke ontwerp. Ardie van Oudheusden, design engi-
neer bij WEMO: “Omdat de zwenkarm ruim 2 kilogram lichter is,
hoeft de cilinder die het inzetstuk omhoog trekt minder kracht
te leveren. Hierdoor kunnen we voor een kleinere bouwgrootte
pneumatische cilinder kiezen.” Dat scheelt in de kosten.
Reductie van de cyclustijd
Zeker zo belangrijk is evenwel dat een kleinere cilinder minder
lucht nodig heeft om de arbeidsslag te maken. De zwenkarm kan
dus het nieuwe inzetstuk sneller op de juiste plaats zetten; de
cyclustijd wordt dus korter. “De cyclustijd is bij ons erg belangrijk
aangezien we vaak in de grotere seriegroottes zitten. En aan het
einde van de streep kan die tiende van een seconde, behoorlijk
wat opleveren,” verduidelijkt de engineer. Het derde voordeel dat
het nieuwe onderdeel oplevert, is een hogere nauwkeurigheid. Dat
komt doordat de nieuwe zwenkarm in één geheel wordt geprint
en daarna CNC nabewerkt voor de nauwkeurige aansluitvlakken.
“De losse onderdelen hadden een hogere opbouw van toleran-
ties,” aldus Van Oudheusden.
Hier is te zien hoe in de huidige situatie de bovenste cilinder het
inzetstuk uit de geleiding en de klem naar beneden drukt
||| SUBTHEMA OP NATIONALE
AANDRIJFTECHNIEKDAG
De 3D geprinte zwenkarm was één van de onderwerpen die
te zien was tijdens een presentatie van Additive Center op de
Nationale Aandrijftechniekdag, die op
6 oktober plaatsvond. De presentatie
door Rein van der Mast van Additive
Center is nog steeds terug te zien op
Youtube. Scan daarvoor de QR-code.
24-25-26-27_wemo.indd 25 16-11-20 15:16