Pagina 49 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

49
Effi ciënt en CO
2
-neutraal
elektrische auto’s bouwen
D
e productiestart van de elektrische ID.3 luidt een
nieuw tijdperk in voor het door dieselschandalen
getergde Volkswagen. Volgens eigen zeggen is
de nieuwe elektrische VW qua belang voor het
merk vergelijkbaar met de introductie van de
iconische Kever en Golf. Het bedrijf is de eerste volumefabrikant
die een grote autofabriek voor conventionele auto’s volledig
ombouwt naar een productiefaciliteit voor elektrische auto’s. Als
de gefaseerde transformatie van de fabriek, die begon in 2018,
is voltooid in 2021, is Zwickau de grootste en meest effi ciënte
fabriek voor elektrische auto’s in Europa.
De productiestart is om verschillende redenen een mijlpaal.
De ID.3 is het nieuwe boegbeeld van de nieuwe toekomst van het
merk waarin elektrisch rijden bereikbaar wordt voor iedereen. Een
belangrijk element van de elektrische strategie van Volkswagen is
het beschikbaar maken van elektrische auto’s in grote aantallen,
tegen bereikbare prijzen.
Aanpassingen productieprocessen
De conversie van de fabriek in Zwickau is twee jaar geleden
begonnen. Sindsdien zijn de verschillende productieprocessen
grondig gemoderniseerd en aangepast voor het nieuwe tijdperk.
Met zo’n zeventienhonderd robots, autonome transportsystemen
en volledig geautomatiseerde productieprocessen wordt Zwickau
het symbool van de grootschalige én klimaatneutrale productie
van elektrische auto’s. De transformatie van de fabriek in Zwickau
is afgerond in 2021. Het enorme project, dat een investering van
1,2 miljard euro vergt, ligt op schema en als het is afgerond, kan
deze fabriek 330.000 elektrische auto’s per jaar produceren.
CO
2
-neutraal
De ID. Family, de nieuwe generatie elektrische auto’s van
Volkswagen, is ontworpen om in de gehele keten volledig CO
2
–
neutraal te zijn. In veel Europese landen is het al mogelijk om
op groene stroom te rijden, en de fabriek in Zwickau gaat de
ID-modellen CO
2
-neutraal bouwen. Alle energie van externe leve-
ranciers komt uit hernieuwbare bronnen. De fabriek is uitgerust
met de nieuwste technologie om enerzijds zelf energie op te
wekken en anderzijds het energieverbruik drastisch te verlagen.
Deze benadering vermindert voortdurend de vraag naar energie
en water. De emissies van het gehele productieproces die (nog)
onvermijdelijk zijn, worden gecompenseerd door ondersteuning
van verschillende klimaatprojecten.
De Volkswagen Group zet de elektrifi catie in een nóg hogere
versnelling. De groep is van plan om de komende tien jaar bijna
zeventig nieuwe elektrische modellen te lanceren in plaats van
de vijftig die eerder waren gepland. Het door de Volkswagen
Group verwachte aantal te produceren elektrische auto’s stijgt
hiermee in het komende decennium van 15 tot 22 miljoen. De
uitbreiding in e-mobiliteit is een belangrijke bouwsteen op weg
naar een CO
2
-neutrale balans in 2050. De Volkswagen Group
zet zich hiermee volledig in voor de klimaatdoelstellingen die
in Parijs zijn vastgesteld.
Individuele mobiliteit
Dr. Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG: “Volkswagen
neemt zijn verantwoordelijkheid aangaande de belangrijkste
ontwikkelingen van de toekomst; en dan met name op gebied van
klimaatbescherming. We nemen hierbij de in Parijs vastgestelde
doelstellingen als maatstaf. We gaan productie en andere fasen in
de waardeketen systematisch afstemmen op CO
2
-neutraliteit. Dat
is ons aandeel in het beperken van de opwarming van de aarde.
Volkswagen streeft de komende jaren naar individuele mobili-
teit voor miljoenen mensen. Individuele mobiliteit die veiliger,
schoner en volledig verbonden is. Om de enorme investeringen
– die nodig zijn voor dit elektrische offensief – te dragen, gaan we
onze effi ciëntie en prestaties op alle gebieden verder verbeteren.”
De Volkswagen Group heeft een reeks doelstellingen vastge-
steld om in 2050 volledig CO
2
-neutraal te zijn. De maatregelen
zijn gebaseerd op drie principes: 1) effectieve en duurzame CO
2
–
reductie, 2) overstap naar hernieuwbare energiebronnen voor
stroomvoorziening en 3) compensatie van resterende, onver-
mijdbare emissies. Om de CO
2
-balans van auto’s gedurende hun
complete levenscyclus te verbeteren, heeft Volkswagen bijvoor-
beeld al een begin gemaakt met de toeleveringsketen. Er valt
bijvoorbeeld bijzonder veel winst te behalen in de productie van
staal en aluminium.
In Zwickau staan straks zo’n zeventienhonderd robots
VW rekent op dertienduizend trainingsdagen voor het personeel >
De eerste Volkswagen
ID.3 loopt van de band in
Zwickau, de grootste en
meest effi ciënte fabriek
voor elektrische auto’s
in Europa
48-49-50_vwfabriek.indd 49 18-11-19 10:17