Pagina 46 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

46 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 47
DFPTC
Op 10 oktober organiseerde FEDA in
samenwerking met de Vereniging Plat-
form Hydrauliek de tweejaarlijkse DFPTC:
de Dutch Fluid Power Transmission
Conference. Het thema van deze editie
luidde: Intelligente hydraulische aandrijf-
techniek en werd door de vele bezoekers
als actueel en interessant betiteld. Met
zowel plenaire als kleinere parallel sessies
is het bovendien een zeer interactieve
dag geweest. Het interactieve karakter
werd ondersteund door een praktische
app. Hiermee konden bezoekers zich
aanmelden voor een specifieke sessie,
(anoniem) vragen stellen, medebezoe-
kers en organisatoren vinden en nog veel
meer. De pauzes werden traditioneel
gebruikt voor het bezoeken van de Table-
Tops en onderling netwerken. Een echte
eyecatcher was de ‘slimme graafmachine
met gevoel’ die buiten ‘De Fabrique’ aan
praktisch alle deelnemers werd gede-
monstreerd.
Maintaining the Engineer
Een kleine maand eerder was FEDA
partner van het event ‘Maintaining the
engineer’; georganiseerd vanuit Auto-
matie/PMA. Centraal hierbij stond het
dreigende tekort aan kennis en kunde
binnen onderhouds- en andere techni-
sche afdelingen. Een tekort dat ontstaat
door minder beschikbare gekwalificeer-
de mensen die op de markt komen, maar
FEDA komt naar je toe!
tevens door ‘handelingsverlegenheid’
van medewerkers.
Onder andere FEDA leden Edress+Hau-
ser Group en VSE Industrial Automation
waren actief op deze dag. Ron Verleun,
Manager Sales & Marketing van VSE
Industrial Automation hield een lezing
waarbij hij inging op vragen als: ‘Hoe
ontwikkelt de rol van de systeemin-
tegrator zich, wat zijn de mogelijkhe-
den van digital twinning en adaptive
machining en wat betekent het om
performance te leveren in plaats van
machines. Endress+Hauser stelde smart
instrumentatie voor, als deeloplossing
voor een tekort aan mensen en kennis.
Met deze IIoT applicaties zijn bijvoor-
beeld assets automatisch te registre-
ren, te organiseren en te verbinden om
inzicht te geven in de conditie ervan.
Efficiënt aandrijven
Tot slot was FEDA betrokken bij het event
‘Efficiënt Aandrijven’ dat georganiseerd
werd door uitgeverij Mybusinessmedia
in samenwerking met verschillende part-
ners. Ook hier waren vele FEDA-leden
aanwezig waaronder Festo, Yaskawa,
SMC, Rexroth, ABB, Danfoss, DerTec,
Elsto, Kaeser Compressoren, Lapp Bene-
lux, Lenze en Weg.
Dagvoorzitter en hoofdredacteur van
Aandrijven & Besturen Robin Zander
3
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
geeft aan: “Efficiëntie in de hele
aandrijflijn heeft natuurlijk een recht-
streeks verband met het klimaat, maar
er zijn meer redenen te noemen om het
thema op te pakken. Wil de toekomsti-
ge generatie bijvoorbeeld nog wel voor
of met jou werken wanneer je de zaken
energetisch niet op orde hebt? Studen-
ten van nu houden zich op hogescholen
en universiteiten immers bijna uitslui-
tend bezig met aandrijvingen die geen
gebruik maken van fossiele brandstof-
fen maar van bijvoorbeeld elektriciteit
of waterstof. Middels een event als dit
hebben de verschillende relevante partij-
en de mogelijkheid elkaar te ontmoe-
ten, ideeën uit te wisselen en elkaar van
de laatste stand van zaken op de hoogte
te stellen – zowel op technisch vlak als
het gebied van regelgeving. Dat je daar-
bij optrekt met de branche en kennis-
partners en hun belangenbehartigers –
in dit geval FEDA en KEEA – is natuurlijk
logisch. We hebben het tenslotte over
‘efficiency’.”
De afgelopen maanden is FEDA zeer actief geweest op verschillen-
de symposia en congressen. Als medeorganisator van de ‘DFPTC’ en
als partner van ‘Maintaining the Engineer’ en ‘Efficiënt aandrijven’,
hebben we veel mensen, leden en potentiële leden gesproken en
geïnformeerd over onze activiteiten en mogelijkheden.
2 I
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt aarlijks zo’n 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s n a name?
Ne m nu de vakbeurs World of T chnology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vel industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te v el aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en gee vli gtuig vli gt zond r mechanische aandrijftechniek.
T aditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het r ndeme t van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er sam n met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jonger n w e op het n tvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kad r heb ik ve l vertrouwen in de aanpak an Atriu
Gr ep, waar FEDA haar secretariaat he ft o dergebracht.
Ook ons i itiatief om op d WoTS een inspirerend FEDA-
loung te creëren is belangrijk mdat we ons als aandrijf-
techniekbed ijve daar goed kun en pr filer n en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
be rijf en als brancheverenigin een goede relatie opbou-
wen met be lissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat h t vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar d arvoor hoeven de compon ten niet per e van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in lk disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van all s dat bew egt, zullen we di mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter n intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
busi ess’. Een mooi streven voor de komende jaren.
D nnis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Bre ini Ben lux
COLOFON
Redactie & tekst:
• F ank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• M randa van Wijk, secretariaat
FEDA
• J roen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretari t FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
FEDA Actueel is
een productie
van FEDA.
feda.nl
SW_FEDactueel_December_2019_DEF.indd 46 15-11-19 14:09
46 | AANDRIJVEN EN AUTO ATISEREN
B ide mannen hebbe een bela grij-
ke stempel gedrukt op de o tw k eling
van FEDA die in 2001 is ontstaan uit
h t samengaan van de VVA en de FHP.
In 2006 sloot de GTA zich hierbij aan en
even later ook Neratrans en VIP. Piet T k
kwam eind 2005 in het bestuur en werd
een jaar later penningmeester, w lke
taak eerder dit jaar al is ov rgenomen
door Ron Verl un. Rob H mmersen werd
in 2013 gekozen tot voorzitte , spe lde
samen m t Piet e belangrijke rol bij de
verstap naar Atrium groep n zorgde er
met zijn b stuur en het FEDA-team voor
dat FEDA zich met ‘producten en servi-
c s’ als FEDA Next en Busine s Intelligen-
ce (BI) k n ontwikkelen tot een dynami-
sche en eigentijdse branchevereniging.
Toegevoegde waarde
“De eerste jaren is veel energie gesto-
k in het samensmelten van vijf apar-
te verenigingen tot een h rmonieuze
FEDA,” aldus Piet Tak. “Aanvankelijk zag
je de verschillende disciplines terug in de
secties en later in de Technologiegroe-
pen. Maar analoog aa de technologi-
sche integraties ontwikkelde FEDA zich
meer en meer als geïntegreerd platform
waarin verschillende disciplines nauwer
gingen samenwerk n. Van productver-
kopers transforme rden veel FEDA-le-
d n langzaam maar zeker naar aanbie-
ders van integrale oplossingen. Klanten
n systeemintegratoren gingen n uwer
samenwerk n en ook FEDA-leden zijn
onderling vaker samen bezig. Het is leuk
om aan de ontwikkeling van die synergie
te hebben mogen bijdragen.”
“Belan rijk is dat we als FEDA toege-
voegde waarde blijven leveren,” bena-
drukt Rob Homm rsen. “Er oet dyna-
miek in d markt ontstaan en daari
speelt FEDA ee belangrijke rol. Wat ooit
begon als club van mensen die ne werk-
ten en een beurs gingen organiseren,
groeide uit tot een actieve branchever-
Twee scheidende bestuursleden blikken terug en kijken vooruit:
“FEDA is en wordt door een enthousiast
team heel erg goed op de kaart gezet!”
eniging die inmiddels events organiseert
n geavanceerde services levert zoals het
genere en van stuurcijfers in het kader
van het BI-pr gramma. Wat ik echter
jammer blijf vinden is dat het nog steeds
mo ilijk is om mensen bereid te vinden
om in de organisa ie te participeren, al
gaat da de laatste tijd wel wat beter.
Dit is belangrijk, want door participatie
stijgt de betrokkenhei en ontstaan er
makkelijker nieuw platforms waardoor
de backbone van FEDA st rker wordt.”
Connected n stry
“H t arbeidsethos verandert, het accent
in de techniek komt mee op softwa e
te liggen en activiteiten word n inter-
nationaler,” aldus Piet Tak ov r e n paar
actuele ontwikkelingen. “Men wil geen
stig uur in de week meer w rk n, we
hebben steeds meer t chneuten met
verstand van digitalisering, software en
IT nodig, terwijl ook kleinere bedrijven
internationaler opereren. Dat vereist een
andere kijk op werk, maar ook op marke-
ting. 90% van de FEDA-leden heeft
minder dan 35 medewerkers en grote
behoefte aan benchmarking en bredere
contacten. Ook onze scope als branche-
vereniging moet dus ruimer, wat eerder
al heeft geleid tot de stap om samen met
FHI de beurs WoTS te orga is ren.
Technologie, maar ook markten groeien
steeds meer naar elkaar toe en dat zou
met het onderwijs ook moeten. Die band
moeten we als FEDA blijven versterken.
Als bestuurslid heb ik hieraan altijd met
veel plezier en enthousiasme meege-
werkt en hoop en verwacht dat het
nieuwe bestuur het stokje met evenveel
thousiasme zal overnemen.”
“Me eens,” bevestigt Rob Hommersen.
“FEDA-leden worden steeds meer de
technologische ‘spin in het web’. Aandrijf-
techniek is vaak d kern die wordt omge-
ven door inte igente automatiserings- en
communicatietechnologie. Dat vereist
een toen mend mate van integratie wat
een grotere focus op samenwerking legt.
Ik zi FEDA in de toekomst vooral meer
samenwerken met andere disciplines en
andere brancheverenigingen, waardoor
ook een zinvol groeipad ontstaat. De rol
van de keten zal toenemen en spelers
daarin zullen meer verbonden worden.
Ik wens het vernieuwde FEDA bestuur
een mooie, interessante en succesvolle
‘connected toekomst’.”
AANDRIJVEN EN AUTO ATISEREN | 47
Tijdens de komende Algemene Ledenvergadering op 11 december a.s. in Eindhoven
staan belangrijke veranderingen in het FEDA bestuur op de agenda. Er wordt een nieu-
we voorzitter gekozen als opvolger van Rob Hommersen en ok stopt Piet Tak ermee
die veertien jaar bestuurslid is geweest.
M 3
at het ogelijk is o in eder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, be ijst
onder eer Scania in Z olle.
T ee technologiegroepe van
FE – ‘ ydraulic Solutions’ en
‘Electrical echanical otion
Solutions’ – hebben dit ind ei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en h t
volgen van de bijb horende
‘LE ’ orkshop.
Deze orkshop start e et een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
stee aarbij diverse aspecten rden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de eer dan 35 deeln ers vervolgens
kennis aken et ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, aarbij iedere nieu e oplossing aan-
leiding vor t voor een ni u e analyse
o nóg verder te verbeteren. Daarnaast
as er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en as de opzet zo-
danig gekozen dat deelne ers echt ko –
den beleven at een go de ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot a er
g legenheid voor het evalueren en ver-
diepen van al e aspecten en een begin te
aken et het vertalen van deze kennis
naar de eigen p aktijk.
artijn Brinks, business unit anager bij
E vond het geheel indruk ekkend.
“Je hoort al jaren in de spreek oorde-
lijke andelgangen d t Scania het LEAN
concept ver gaand heeft doorgevoerd,
aar dit in de erkelijkhei zien geeft
pas aan at het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vracht agens per dag
orden g produceerd as nieu voor
ij. Di realis ert het bedrijf door onder
ee h t continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in al e lagen
van het bedrijf en bij iedere in ividuele
ede erker in het bloed zit. Bov ndien
is de structuur van de organisat hele-
aal afgeste d op LEAN.”
LE bij E
“Het LEAN concept zelf s e natuurlijk
bek d,” vervolgt Brinks. “Bij E or-
d ereld ijd 60.000 otoren per dag
g aakt en ook hier aken e gebruik
van dit type structuren o o der eer
de k ali eit te handhaven. Een versc il
tussen beide bedrijven is el dat E
veel eer verschil ende soorten produc-
ten aakt en dat e bovendien de o-
gelijkheid il en behouden o flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
arkt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere ate oor ve schil ende
interne bedrijfsp ocessen. Het b zoek
aan Scania s at ij b treft een bevesti-
ging ge eest: Toepassing van LEAN
helpt o te kunnen blijven voldoe aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
ti alisatie van het producti proces.”
Ook bij EG ordt
het LEAN-concept
toegepast o het
productieproces
van de elektro o-
toren te v rbeteren
(foto: EG).
Zuidpool expedities blijven so ieso op e kelijk, aar de uitdaging
die ilco van Rooijen en Ed in te eld aangaan is el heel bijzon-
der. Zij il en in de inter van 2017 (h t is da r dan ‘zo er’) na elijk
et hun door zonne-energi a ngedreven ‘So r oyager’ terrein a-
gen 2.300 k over n arctica n a de geogra sche Zuidpool rijden.
FE lid pex yna ics leverde de reductoren voor de aandrij ijn
van het baanbreke e voertuig dat vol edig et ‘schone technologie’
ordt gebou d.
Naast zonnecel en voor de stroo op-
ekking ordt ook gebruikge aakt van
‘schone onderdelen’ di zijn gep int uit
kunststof afval. De t ee avonturiers noe-
en dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
oet er ook een oplossing orden ge-
vonden voor voedsel en drink ater,
ant op de Zuidpool kan het zo aar -90
°C orden. Dat is koud. Heel koud! Al e
syste en oeten onder deze extre e
o standigheden feil oos blijven erken,
ant even de egen acht bel en zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een agen op
zonne-energie. aar het is de enige
energiebron en daar oet al es ee
orden aangestuurd. ok de ver ar-
ing. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dyna ics dragen bij tot de hoge
dyna ische efficiencygraad, ant ze zijn
co pact, licht in ge icht en leveren een
groot koppel en een hoog rende ent.
Dankzij een paar aanpassingen, aaron-
der toepassing van een lo -te p s eer-
iddel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de bar e o standigheden
op de Zuidpool. Kijk op .Clean2An-
tarctica.co voor het laatste nieu s en
op .apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
2 I
ACTUEEL
ij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & echanical otion Solutions
(E S). Niks is ee, aar sa en et enkele andere leden vragen e ons af of de naa van onze
groep de lading nog el dekt. Als leverancier van echanische aandrijftechniek aren e jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschil ende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decenniu verbreed en vragen afne ers steeds eer o
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘ otion & Drives’, ‘ echatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar pri a bij aan.
De o zet van echanische aandrijftechniek (tand ielkasten, reductoren, lagers, ket ingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 iljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde o zet’ van circa 4 iljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
hat’s in a na e?
Nee nu de vakbeurs orld of Technology & Science ( oTS), aarvan ‘ otion & Drives’ onderdeel
uit aakt. D naa oTS o vat vel industrieën, zoals edisch, vliegtuigbou , far acie, voeding- en
genot iddelen, ch ie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. el icht ordt het
eer tijd voor een aparte beurs aar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts orden eggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussyste en.
ok vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan auto atisering, echatronica, robotica, vi-
sion n Industrie 4.0. Ter ijl echanische aandrijftechniek de basis is van vrij el al e be egende
constructies en co ponenten. een ophaalbrug be eegt, geen auto rijdt, geen achine produceert
en gee vliegtuig vli gt zon r echanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek ag dan el traditioneel in de oren klinken, toch is het een enor innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het r nde e t van tand ielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld et 30 tot
40 verbeterd. e oete er sa en et FEDA voor zorgen dat echanische aandrijftechniek bij
jonger n eer p het netvlies ko t te staan en erktuigbou eer een populaire studierichting
ordt.
In dat kader heb ik ve l vertrou en in de aanpak an Atriu
r ep, aar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
ok ons initiatief o op de oTS een inspirerende FEDA-
lounge te cr ëren is belangrijk dat e ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kun en profiler n en kunn
focussen op de bezoek rs. aar het o gaat is dat als
b rijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
en et beslissers i de arkt.
etensa en erking
Natuurlijk gaat het vaker over ultidisciplinaire oplossi gen.
aar daarvoor hoeven de co ponenten niet per se van één
leverancier te ko en. Het gaat ero dat en i elke disc –
pline de leverancier kiest et de b ste co ponenten en de
beste service. En o dat echanische aandrijftechniek altijd
de basis vor t v n al es dat be egt, zul en e dit ooie
vakgebied oeten blijv n pro oten en zul en e dit v oral
beter en in ensiever oeten doen dan nu geb urt. Bij deze
een opro p aan al e aandrijfcol ega’s: ‘Join us o boost our
business’. Een ooi streven voor de ko ende jaren.
D nnis van Arkel is anager
Sales & arketing bij Brevini Benelux
C L F N
Redactie tekst:
• Frank Senteur, S& Publicaties
• ing. . de it–Blok, hite-
Cube
• iranda van ijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
anage FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieu s:
Secretari t FEDA, info feda.nl
Al e artikelen in FEDA Actueel
val en onder verant oordelijkheid
van de FEDA. .feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
Piet Tak Rob Hommersen
SW_FEDactueel_December_2019_DEF.indd 47 15-11-19 14:09
_Basis-MM.indd 62 8 11 9 0 16