Pagina 44 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

PB
44 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
5
Verandering is de ‘constante factor’
binnen FEDA en daarom staat deze dyna-
mische branchevereniging altijd voorop
met het initiëren van activiteiten waar-
mee haar leden sneller en beter kunnen
reageren en anticiperen op conjunctu-
rele en technologische ontwikkelingen.
“Tijdens het ledenevent in Eindhoven
wordt onder andere in het kader van het
FEDA Next programma ingegaan op het
belang van meer in de keten integre-
ren,” zegt FEDA-branchemanager André
Braakman erover. “En wat dit belangrijke
onderwerp betreft kon de locatie van
het event natuurlijk niet beter gekozen
worden. Brainport Industries Campus
is immers hét voorbeeld van hightech
samenwerking en de allereerste locatie
11 december 2019 – Brainport Industries Campus
FEDA ledenevent op
spectaculaire locatie
waar hightech toeleveranciers samen
innoveren en produceren. De officiële
opening vond 3 oktober jl. plaats en
werd verricht door Koning Willem
Alexander. Op de Campus delen de
meest succesvolle bedrijven hoogwaar-
dige faciliteiten, zoals cleanrooms, flexi-
bele productieruimtes, magazijnen en
geavanceerde voorzieningen. Vanuit die
ketenintegratie gedachte werken bedrij-
ven in verschillende combinaties samen
voor (inter)nationale klanten. Dit sluit
natuurlijk naadloos aan op dat waar wij
als FEDA al jaren mee bezig zijn, namelijk
met het samenbrengen van partijen in
de keten.” Meer info over het FEDA
ledenevent via het secretariaat:
info@feda.nl
2 I
ACTUEEL
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
to aaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
da r prima bij an.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (t ndwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n 250 à 300 milj en. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Sci c (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat ele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemi , e c. Aandrijfte niek sp elt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
w er tijd voor een aparte b urs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en echts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aand cht bes eden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl m chanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug b weegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vli gt zo der m chanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevi i Benelux
COLOFON
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
Met op het programma onder meer de Algemene Ledenvergadering, een bijzondere
presentatie van Loulou van Ravensteijn e een aantal super inter ssante workshops,
is deelname aan het FEDA ledenevent op 11 december eigenlijk en must. Al was h t
alleen maar vanwege de locatie: de splinternieuwe en spectaculair Brainport Indus-
tries Campus in Eindhoven.
Nieuw FEDA-secretar s e
Het FEDA-secretariaat ver trekt
graag telefonisch of via e-mail
informatie over deelname aan
het l den vent, m ar natuurlijk
ook ver he FEDA-lidmaatschap
of bijvoorbeeld Technische Leer-
gangen. Sinds kort werkt Renate
Snijder als secretaresse bij FEDA.
“Ik onderhoud onder me r het
con act m t de leden, ikkel
correspondentie af, pl n en regel
vergaderingen, kortom ik doe alle
taken die bij et beheer van het
FEDA-secretariaat horen,” aldus
een enthousiaste Renat Snijder.
“Alhoewel ik nieuw ben bij FEDA,
heb ik ruim zeven jaar ervaring in
de verenigingswereld. Het bevalt
erg goed bij FEDA. Recent ben i
vo r het e rst betrokk n geweest
bij DFPTC en dat was enorm leuk.
Het is e n dynamisch organisatie
en het is erg interessant om kennis
te maken met de uiteenlopende
technische bedrijven die lid zijn
van FEDA.”
Keynote speaker Loulou V n Ravensteijn is mili-
eu ing nieur, bedrijf adviseur voor Big Data en
n urale netwerktechnologie en presenta or/
moderator. V uit haar belangs elling voor
‘t chnologi van d toekomst’, begon haar
studie aan d Universi it van Amsterdam met
een graad in Politicologie en Future Planet
Studies. Vervolgens deed ze een master in Urb n
Environmental Management (milieutechniek) en
Bedrijfskunde aan de Wageningen University en
het Imperial llege L o , t rwijl ze ook een
Climat KIC-alumni is van het European Institute
of Innovation and Technology. Ze heeft inmid-
dels gewerkt met toonaangevende tech-startups
in L nden (Entrepreneur First en Deep learning
Tech-b drijf Tr ctable) en heeft een passie voor
stadsdynamiek, luchtkwaliteitsmetingen en
duurzame industriële processen. Haar huidige
missie is een brug te slaan tussen technologische
experts, het bedrijfsleven en het grote publiek.
Brainport Industries Campus is de
ideale vestigingsplaats voor bedrijven die
samen willen d rzoeken, innoveren,
ondernemen en onderwijzen.
SW_FEDactueel_December_2019_DEF.indd 44 15-11-19 14:09
IJ
De lijn ‘Technische Leergangen’ van
FEDA doet het goed. De serie omvat
inmiddels elf titels en de editie ‘Askop-
pelingen’ gaat richting de afwerkende
f se. Auteur van deze leerga g Rob van
den Brink: “Askoppeling n is echt zo’n
typisch technisch onderwerp waarover
nog het nodige valt te leren. De tech-
nische l ergangen zijn hiervoor ideaal.
Compact en p ktijkgericht geschreven
en doorspekt van actuele informat e en
v orbeelden. Hierm e zijn de boeken
niet alleen geschik voor m nsen i het
be rijfsleven maar zeke ook voor het
(middelbaar) technisch onderwijs.”
Vanuit FEDA regelt Elsje den Hartog – zij
werkt sinds kort bij FEDA als projectco-
ordinator – het r ilen en zeilen rondom
d productie van de Technische L er-
gangen. “Ik ben 1 juli bij eze branche-
Technische Leergang Askoppelingen
vereniging begonnen en voel me hier
inmiddels uitstekend thuis. Ik ben dan
ook al elf jaar actief in de verenigingswe-
reld. Ik heb onder andere als secretares-
se gewerkt voor Veneca, VN, construc-
t urs, Inhuisjurist en KIKK-recreatie.
Onder KIKK heb ik me doorontwikkeld
tot projec coördinator en heb daarvoor
in 2018 d opleiding Opleidingskunde
gevolgd.”
“En nu zet ik dus mijn rvaring aan
kennis en ku d in voor FEDA. Onder
and re om alle processen rondom de
Technische L ergangen in goede banen
te leiden. De input voor eze uitgaven
w dt namelijk grotend els geleverd
d or FEDA-le en n da rnaast zijn de
contacten met bijvoorbeeld de uitgever
en de auteur van belang. Lekker dyna-
misch.”
Powerfl x introdu ert ‘Hose S rvices’
Als Eaton distributeur in slangen en
koppelingen, besloot Powerflex kortgele-
den gehoor te geven aan de toenemende
vraag vanuit de markt naar meer service
en onderste ning op l catie. Hierop volg-
de de oprichting van ‘Powerflex Hose
Services’ en is geïnvesteerd in een profes-
sioneel ingerichte servicebus. Hiermee
k nnen speciaal opgeleide medewerkers
slangsamenstellingen direct ter plaat-
se assembler , inm ten, adviseren en
desgevraag storingen oplossen.
lexible in Solutions
Michel Schutte is Manager Services &
Pr jects bij de nieuwe business unit en
kan bijna niet wachten tot de eerste
servicebus d weg op gaat. “Het is een
goede stap om nze diensten uit te brei-
den en ook en ogische. Hier is immers
zoveel kennis en ervaring aanw zig, dat
het gewoo z n i om daar niet me r
mee naar buiten te gaan! In pr ncipe gaan
we m t deze bus eerst 24/7 binn e n
straal van 50 km rond Amsterdam rijden,
maar een tweede bus is inmiddels opge-
nomen in de planning.”
Verder wil het bedrijf met deze service
ook additionele programma’s aanbieden
zoals Total Hose Management, Preventief
Onderhoud en Sl nginsp cties. Daarnaast
ontwikkelt Powerflex – als officieel trai-
ner voor d FEDA cursus ‘Veilig werken
met hydrauliekslangen en componen-
ten’ – regelmatig maatwerk trainingen.
Bijvoorbeeld over veilig en schoon werken
of h t testen van slangassemblages.
Michel Schutte: “De losse componenten
en assemblages kunnen immers gecerti-
ficeerd zijn, maar de uiteindelijke samen-
stelling blijft nog altijd mensenwerk!”
Save the date
De k m de periode wordt er hard
gew rkt aan h t i richten van en ni uw
Hose Center op de locatie in Weesp. Hier
kun en klant n t recht met hun defecte
slangen en a verwante componenten
en worden direct geholpen.
Michel Schutte: “De fees elijke opening
staat gepland voor 20-02-2020; alle
belangstellenden zijn van harte uitgeno-
digd om samen met ons deze opening
te vieren!”
Meer informatie op www.pflex.eu
T SE E
e
e
e
Benieuwd welke
Technische
Leergangen we
al hebben
ontwikkeld?
Kijk op
www.feda.nl/shop
SW_FEDactueel_December_2019_DEF.indd 45 15-11-19 14:09
_Basis-MM.indd 60 8 11 9 0 16