Pagina 42 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | november 201942
je kijkt naar elektrische voertuigen, ze hebben een fundamentele
andere opbouw dan een auto met verbrandingsmotor. Het aantal
onderdelen van een EV is veel minder en de batterijtechnologie
is nog steeds aan verandering en ontwikkeling onderhevig. Dat
betekent nog al wat voor je productie. De OEM-ers moeten op
zoek naar nieuwe en andere assemblageprocessen dan voorheen.
Ook komen er meer varianten, kortere product life cycles en is er
in bepaalde regio’s een tekort aan personeel.”
Robots maken robots
Gelukkig hebben we daar technologie voor om deze uitda-
gingen aan te kunnen. “Op het gebied van manufacturing wordt
er straks meer samengewerkt. Ook door de digitalisering en de
flexibiliteit in de productie kunnen we dit soort problemen tacke-
len. Robots gaan daar een grote rol in spelen,” verwacht Larsson.
Tevens licht hij een tipje van de sluier op rondom de ‘factory
of the future’ die in de regio Shanghai door ABB momenteel wordt
gebouwd. “Onze nieuwe fabriek in Kangqiao, nabij Shanghai,
gaat gebruik maken van de nieuwste productieprocessen zoals
machine learning, digitale en collaboratieve oplossingen. Het
wordt de meest geavanceerde, geautomatiseerde en flexibele
fabriek in de robotica-industrie wereldwijd; een fabriek waar
robots, robots maken. Het huisvest ook een R&D-center dat zal
bijdragen aan het versnellen van innovaties op het gebied van AI.”
Wordt China groener?
Na twee dagen van alles te hebben gehoord over ‘sustainable
manufacturing’ is het duidelijk dat grote OEM-ers in China volop
bezig zijn met smart manufacturing en digitalisering van hun
productiefaciliteiten. Althans, men praat er over. En dat is al heel
wat in een land wat jaren geleden bekend stond als één van de
grootste vervuilers van moeder aarde. Het is China de afgelopen
jaren voor de wind gegaan en gezien het feit dat er momenteel
meer ingezet wordt op elektrische mobiliteit dan waar ook ter
wereld zegt ook al iets. Bovendien als China inziet dat er met sus-
tainable manufacturing ook geld verdiend kan worden gaat het ze
vast lukken om hun productiefaciliteiten efficiënter, duurzamer
en slimmer te maken. Het is dan wel zaak dat de VS, Europa en
de rest van de wereld ook die kant op gaan, want alleen op die
manier wordt de aarde een beetje leefbaarder! <
www.3ds.com
||| SKF OPTIMALISEERT MASTER-PRODUCTIEPLANNING
SKF gaat de DELMIA Quintiq-applicaties van Dassault Systèmes in gebruik
nemen om zijn productieplanning te optimaliseren. In eerste instantie
wordt de software geïmplementeerd in een fabriek in Göteborg. Daarna
staat een wereldwijde uitrol op de planning. De lagers die SKF maakt
vormen een cruciaal onderdeel voor iedere machine en installatie waarin
zich bewegende onderdelen bevinden. Belangrijke afnemers van SKF
zijn bedrijven in de lucht- en ruimtevaart, transportsector, industriële
installaties en machines, hightech- en consumentenproducten. Industriële
bedrijven zoals SKF kunnen met DELMIA-applicaties een virtuele wereld
creëren die identiek is aan de fysieke installatie of productielijn, voor het
modelleren en simuleren van alle businessprocessen. Deze aanpak biedt
als voordeel dat het gebruik van de eigen capaciteit en van toeleveranciers
integraal kan worden geoptimaliseerd op het gebied van productie,
logistiek, transport, services en medewerkers.
De nieuwe ABB robotfabriek in Shanghai wordt de meest geavanceerde, geautomatiseerde en flexibele fabriek in de robotica-industrie wereldwijd; een fabriek waar
robots, robots maken (GRAPHIC: ABB)
38-39-40-41-42_productiechina.indd 42 18-11-19 10:15