Pagina 40 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | november 201940
in onze planningssoftware invoeren. Hoe meer variabelen, hoe
complexer de planning. Daar zijn we juist goed in.”
Smart & sustainable
In Shanghai heeft Dassault Systèmes diverse interessante
sprekers uit zowel China als daarbuiten. Interessant is de presen-
tatie van Ke Wang, Managing Director Industry X.0 greater China
bij Accenture en een toonbeeld van de moderne Chinese manager.
In perfect Engels en qua kledingstijl in casual business gaat hij
in op het thema ‘Get smart about sustainable manufacturing’.
“Een duurzame productie is van cruciaal belang zowel voor de
fabrikant zelf als voor het land waar de productie plaatsvindt. Als
fabrikant kun je de productie optimaliseren en efficiënter maken.
Kosten gaan omlaag en je wordt meer competitief ten opzichte
van je concurrent. Er ontstaan nieuwe business modellen en
dat je ‘groen’ produceert mag de hele wereld weten. Maar ook
voor het land waar je produceert is een duurzame productie van
belang. Denk aan een positieve sociale impact, het vertrouwen
opbouwen met aandeelhouders, klanten en je eigen werknemers.
En ook dat je als bedrijf innovatief bezig bent straalt uit naar
het land waarin je dat doet. Maar innoveer vooral ook om het
milieu te ontzien.”
Digitale transformatie in China
Wang gaat daarna verder hoe de status van ‘groen produ-
ceren’ in China eigenlijk is. Wij kennen alleen maar de verhalen
dat men het in China niet zo nauw neemt qua milieu. Wang
laat enkele cijfers zien naar aanleiding van een onderzoek van
Accenture Research: “Er is een sterke vraag naar een digitale trans-
formatie in China. Zo’n 73 procent van de bedrijven is enthousiast
als het gaat om smart manufacturing, de wil is er wel. Maar het
daadwerkelijk implementeren is wat lastiger, slechts 9,4 procent
van de bedrijven, de zogenaamde ‘Rotation Champions’, maakt
daadwerkelijk de keuze voor meer digitalisering en optimalisatie
van de productie.”
Dat smart & sustainable ook rendeert toont datzelfde onder-
zoek aan. “De bedrijven die de switch hebben gemaakt hebben
een inkomstengroei van 14,3 procent ten opzichte van 2,6 procent
van de bedrijven die nog op de ‘oude’ manier produceren,” legt
Wang uit. “Ook is de bruto winstmarge met 12,7 procent hoger
dan de 5,2 procent van de conventionele bedrijven. Een hogere
Productieoptimalisatie
Ook planning is een speerpunt op weg naar een duurzame
productie. Immers als je de planning optimaliseert kun je pro-
ductieprocessen veel beter op elkaar aan laten sluiten hetgeen
energie of materiaal kan besparen. We praten tijdens het event
bij met Jeroen Hanekamp, General Manager en wereldwijd ver-
antwoordelijk voor DELMIA Quintiq. “Binnen fabrieken zijn er
enorm veel processen die je kunt optimaliseren. Wat wij doen
is het optimaliseren van deze processen. Welke machines in
welke volgorde? Welke logistieke processen naar die machines?
Bijvoorbeeld in de metaalfabricage heb je grote rollen staal die
verhit moeten worden voor een volgende processtap. Voer je
die te vroeg door de machine dan verlies je een hoop warmte en
energie. Onze taak is om die processen zo optimaal mogelijk in
elkaar over te laten lopen. We moeten dus veel meten. Data is
key in onze business.”
Die data binnen een bedrijf verkrijgen gaat op meerdere
manieren. Volgens Hanekamp sturen veel bedrijven op zoge-
naamde KPI’s, oftewel Key Performance Indicators. “Het gaat
daarbij niet alleen om data via sensoren, maar ook om kennis die
bij de medewerkers zit. Vaak hebben mensen al 30 jaar ervaring
met bepaalde processen. Vanuit de sensoren krijgen we data,
maar vanaf de werkvloer horen we pas hoe het werkelijk gaat.
Die data en kennis combineren en vanuit daar de meest optimale
planning maken is onze specialiteit.”
Hanekamp legt uit dat zijn klanten vooral de grote bedrijven
zijn, niet het mkb. “Denk hierbij aan bedrijven als SKF, ASML,
ThyssenKrupp, AkzoNobel, Outokumpu of NXP. Dat zijn de bedrij-
ven die we optimaliseren met betrekking tot de planning van de
shopfloor, inventory planning et cetera. Hoe je iets produceert is
één ding, maar het moet daarna ook een plek in de fabriek krijgen.
Dat gaat van ruwe producten die binnenkomen tot eindproduct
dat de fabriek verlaat, zeg maar inbound en outbound. Je kunt
daarmee inspelen op vraag en aanbod en bepaalde variabelen
Guillaume Vendroux,
CEO DELMIA: “Innovatie
gebruiken om
productiesystemen te
veranderen”
Jeroen Hanekamp, DELMIA Quintiq: “Data is key in onze business”
38-39-40-41-42_productiechina.indd 40 18-11-19 10:15