Pagina 39 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

39
Hoe ‘sustainable’ is
produceren in China?
TEKST / FOTO’S / Paul Quaedvlieg
Tijdens het event ‘Manufacturing in the Age of Experience’ in Shanghai, georganiseerd door DASSAULT
SYSTÈMES, draait alles om ‘sustainable manufacturing’. Want het moet anders, in fabrieken, op
productielijnen, in machines en ook in China. Duurzaamheid is de nieuwe gamechanger en moet
bovenaan ieders agenda komen te staan. Ook de agenda van CEO’s van grote OEM-ers. Het gaat niet meer
alleen om geld verdienen, maar vooral hoe je dit geld verdient, en hoeveel je als fabrikant kunt betekenen
om moeder aarde leefbaar te maken en te houden. Ook Aandrijftechniek schuift in China aan.
D
assault Systèmes kiest al een aantal jaren voor
Shanghai als locatie voor hun ‘Manufacturing
event’. Waarom mag duidelijk zijn. Shanghai is een
wereldstad en het technologisch en economisch
middelpunt van de manufacturing industrie in
China. Veel hoogbouw, de op twee na hoogste wolkenkrabber ter
wereld, de nodige nieuwbouw en oude wijkjes die langzaamaan
uit het centrum verdwijnen. Groei, vernieuwing en vooruitgang
zijn belangrijk in deze stad. Op het gebied van mobiliteit lopen
ze ook voor. Niks geen tweetaktbrommers of scooters meer, alles
zoemt je elektrisch voorbij, net als de diverse stadsbussen. De
dagen dat we daar zijn kunnen we gewoon ademhalen en was
er relatief schone lucht. Daarnaast is er veel cameratoezicht en
staan diverse politiebusjes zichtbaar op straat. Een ‘gemaakte’
veiligheid maakt dat je je veilig voelt.
Het ‘Manufacturing event’ vindt plaats in een industriële
omgeving aan de oever van de rivier Huangpu die dwars door
de wereldstad stroomt. In totaal zijn er zo’n tweehonderd deci-
sion makers en influencers uit de wereldwijde industrie, maar
vooral uit Azië. Thema dit jaar ‘Make it sustainable in the Industry
Renaissance’. Mooi gekozen naam, maar wat betekent het nu
werkelijk? Bedrijven zijn er vooral om één ding: geld verdienen
en winst maken. Dat geldt net zo goed voor Dassault Systèmes
als voor elke willekeurige OEM-er. Maar omdat duurzaamheid
tegenwoordig zo ‘hot’ is, kan met dat thema ook geld verdiend
worden. Daar worden niet alleen de bedrijven beter van die duur-
zaam produceren, maar ook de planeet.
Workforce
“There is no planet B,” zegt Guillaume Vendroux in zijn
openingsspeech. Vendroux is CEO van DELMIA, een merk en
bedrijfsonderdeel van Dassault Systèmes. “We moeten innova-
tie gebruiken als middel om de productiesystemen te verande-
ren.” Volgens Vendroux zijn er drie speerpunten hoe fabrikanten
duurzaamheid kunnen implementeren: workforce, planning en
profit. “Personeel is een belangrijk onderdeel in een duurzame
productieomgeving. Als bedrijf moet je je personeel een veilige
werkomgeving geven. Ook de samenwerking onderling moet
goed zijn. Als je ze dan ook nog een stuk autonomie geeft, is er
meer voldoening in hun werk en zijn ze meer committed naar hun
werkgever.” Zeker de jongere generaties zijn meer met het onder-
werp duurzaamheid bezig en het is tegenwoordig als werkgever
een pluspunt als je je als bedrijf inzet voor een beter milieu. En
in de ratrace voor personeel kan dat absoluut een voordeel zijn.
In totaal kwamen zo’n tweehonderd decision makers en influencers uit de
wereldwijde industrie, maar vooral uit Azië naar het ‘Manufacturing event’ van
Dassault Systèmes
>
‘Duurzaamheid wordt voor bedrijven belangrijker,
ook om nieuwe mensen aan te trekken’
38-39-40-41-42_productiechina.indd 39 18-11-19 10:15