AANDRIJFTECHNIEK | november 201934
we te maken met een zogenaamde ‘impossible crossing’ zoals
beschreven in het kader. Een situatie die ontstaat wanneer je op
exact delfde locatie twee doorgangen wilt creëren in een hydrau-
lisch manifold. Met conventionele technieken is dat moeilijk te
realiseren, maar met 3D printen was het mogelijk om de leidingen
op het cruciale punt zodanig vorm te geven dat het doorstromings-
oppervlak gelijk bleef terwijl de leidingen elkaar niet in de weg
zitten. Dezelfde vormvrijheid betekent dat we ook de wanddikte
Figuur 5: Dit voorbeeld
geeft aan dat het
ontwerp wezenlijk kan
veranderen; links gemaakt
met een conventionele
productietechniek en rechts
de geoptimaliseerde vorm op
basis van 3D printen
met een plug én de overgang van de ene naar de andere gang heeft
altijd een (scherpe) hoek. Deze constructie draagt in principe bij
aan een verstoring van de volumestroom en hiermee een verlies
van energie. Bij 3D printen vervallen deze twee nadelen waarmee
het verloop van de volumestroom is te optimaliseren.
Adri Overbeeke van Hydrauvision vult aan: “Het is één van
de voordelen die wij ook ontdekten toen we op zoek waren naar
een oplossing voor een applicatie op een zeilboot. Hier hadden
||| IMPOSSIBLE CROSSING
De aanleiding voor Hydrauvision om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om hydraulische manifolds te vervaardigen middels 3D printen, ligt in de ‘impossible crossing’.
De drie figuren geven achtereenvolgens aan wat de gevolgen zijn wanneer met conventionele methoden de twee boringen
moeten worden verenigd, en vervolgens de 3D-printoplossing.
Machine Barstdruk [bar]
IFAM SLM >1585
3D printing 908
IFAM SLM (enclosed) 1044
DTI SLM F1412
Testresultaten impossible crossing-ontwerp op verschillende machines
32-33-34-35-36-37_manifolds.indd 34 18-11-19 10:15