33
>
E
en hydraulisch manifold wordt ook wel een
‘kleppenblok’ genoemd. Het is in veel gevallen dan
ook letterlijk een blok waarmee de verschillende
elementen in een hydraulisch systeem – zoals pompen
en actuatoren – via het aansturen van kleppen op
de juiste manier met elkaar worden verbonden. Zodanig dat de
gewenste bewegingen effi ciënt en veilig zijn uit te voeren. Hoe
complexer de systemen en besturingen, hoe complexer het
gangenstelsel in het manifold (fi guur 1).
3D printen voor productie
Waar complexiteit tijdens de ontwerp- en productiefase de
boventoon voert, is vaak behoefte aan een prototype. Een goedko-
per model waarmee testen zijn te doen om te onderzoeken of het
idee ook werkt zoals beoogd en hoe het staat met de maakbaarheid
van het product. In deze prototypefase ziet Valeria Tirelli speciaal
voor hydraulische manifolds de eerste voordelen van 3D printen.
“Met 3D printen – of eigenlijk breder: additive manufacturing –
kun je eenvoudig en snel een prototype maken wat vooral voor de
ontwikkelafdeling een handig hulpmiddel is om sneller te kunnen
ontwerpen. Je print een model, test dit, past het waar nodig is aan
en test het opnieuw.”
Dat er meer mogelijk was met 3D printen, ontdekte het bedrijf
toen zij proeven deed met het 3D printen van metalen in plaats van
de gebruikelijke kunststoffen. Tirelli: “We waren eigenlijk verbaasd
over de mechanische sterkte die hiermee te realiseren is, waardoor
we gingen nadenken over meer mogelijkheden met 3D printen dan
uitsluitend prototypen. Als het mogelijk zou zijn hiermee een echt
manifold te printen, dan kun je optimaal profi teren van de onbe-
perkte vormvrijheid met verschillende voordelen voor de productie
en de eigenschappen van het manifold zelf.”
Mogelijke innovaties
Een eerste voorbeeld van een optimalisatie is te zien in fi guur
2. Wanneer in het traditionele manifold de vloeistofstroom van
richting moet veranderen, dan ontkomt de ontwerper er vaak niet
aan om twee gangen te boren die elkaar kruisen. Twee nadelen zijn
hiermee verbonden: één zijde van de gang moet worden afgedicht
Figuur 4: Rondom het leidingstelsel wordt materiaal gemodelleerd. Waar geen materiaal nodig is
ontstaat een gewichtsbesparing tot enkele tientallen procenten
Figuur 3: Met 3D printen
zijn de leidingen op het
cruciale punt zodanig
te vormen dat het
doorstromingsoppervlak
gelijk blijft terwijl de
leidingen elkaar niet in
de weg zitten. Ook de
wanddikte kan volledig
naar wens worden
ingevuld
Figuur 2: Bij 3D
printen (rechts) is
het verloop van de
volumestroom te
optimaliseren
32-33-34-35-36-37_manifolds.indd 33 18-11-19 10:14