Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 8 – 2019

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2019 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
U
heeft het vast wel meegekregen. Onze nationale
vliegmaatschappij KLM had een feestje, ze bestaan 100
jaar. Iets om trots op te zijn. Nu is vliegen op zich ook een
feestje, tenminste als je vliegen leuk vindt. Het afgelopen
jaar heb ik best wat gevlogen, niet alleen met KLM, ook
met andere maatschappijen. Kostelijk vond ik de entree in een hagelnieuwe
Airbus A350 van China Eastern. Met de bruine stoffering, de lieve Chinese stewardessen en de Chinese
achtergrondmuziek waande ik me meteen bij de lokale Chinees. Alleen de geur van Babi Pangang
ontbrak nog.
Maar hoe lang is vliegen nog leuk, als je na elke vlucht met rode wangen moet rondlopen van
vliegschaamte en je door de hele buurt wordt nagekeken? Nee, dat is natuurlijk kolder, maar waarom
kan vliegen niet duurzamer? Als je het aan de specialisten vraagt, dan zeggen die dat vliegen al
veel duurzamer is dan pakweg 40 jaar geleden. Toen kwamen er nog enorme rookpluimen uit de
vliegtuigturbines van een DC-9. Okay, dat klopt, maar er moet nog steeds fossiele brandstof in.
Als je 20 jaar geleden had gezegd dat elektrisch vliegen de toekomst was, werd je in een dwangbuis
afgevoerd en opgesloten. Maar niets is minder waar. Waarom opent Airbus anders een testcentrum
in Duitsland speciaal voor elektromotoren en andere alternatieve aandrijvingen? Waarom komen er
steeds meer vooral kleinere concept-vliegtuigen die – in theorie – elektrisch vliegen? Eerst voor de
kleine afstanden, maar dusdanig serieus dat straks Amsterdam – Londen goed te doen is.
Maar het gaat niet alleen om de aandrijvingen, ook de vliegtuigvorm zou wel eens drastisch
kunnen veranderen. Kijk maar eens naar de Flying-V, een ontwerp van een vliegende vleugel die door
Delftse industrieel ontwerpers van de TU is bedacht. Bij dit staartloze toestel zijn de passagierscabine,
vrachtdek en brandstoftanks geïntegreerd in de vleugel. De twee straalmotoren (dat is dan weer
jammer) zijn achteraan op de vleugel gemonteerd, maar het ontwerp zorgt wel voor een 20 procent
betere efficiency ten opzichte van de eerder genoemde Airbus A350. KLM zorgde voor de nodige
financiële middelen om het ontwerp vanuit tekentafel (CAD-systeem) naar een model schaal 1 op
20 te maken waarmee onderzoek gedaan gaat worden. Ook werd een deel van de romp schaal 1 op 1
gemaakt, zodat de andere stoelopstelling getest en ervaren kon worden. Natuurlijk heeft dit ontwerp
wel wat haken en ogen, maar het is wel iets disruptiefs, iets nieuws, iets wat we niet gewend zijn. En
dat is wel wat we nodig hebben om ook het vliegen duurzamer te maken.
Flying-V
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| ifm focust meer op software | 3D printen hydraulische manifolds omarmd | Hoe duurzaam produceert China?
#8 | 2019
| B&R automatiseert
volautomatische
CNC-bewerkingslijn voor
stalen constructiebalken
03_cover.indd 1 15-11-19 09:28
B&R heeft een machine vision-
oplossing ontwikkeld als een
integraal onderdeel van haar
besturingssysteem. Vision-
toepassingen kunnen nu
sneller en tegen lagere kosten
worden geïmplementeerd.
Voor de eerste keer komen
besturingstechnologie en
machine vision voort uit
één enkele oplossing en zijn
er geen componenten van
derden vereist.
B&R Industriële
Automatisering BV
Hoge Schouw 1
4817 BZ Breda
Tel.: (076) 571 53 03
office.nl@br-automation.com
www.br-automation.com
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 18-11-19 10:09