De Nidec
frequentieregelaars
voor de AC/DC converter
met het DC bus
voorlaadcircuit
volgens Koese: “Met de nieuwe UK-205 kan, bij volle accu, een
kwartier geheel elektrisch gevaren worden. We kunnen de haven
dus volledig emissieloos binnenvaren of verlaten. Buiten de pier
worden dan de generatorsets opgestart. Maar ook in de haven
biedt het voordelen. Als je terugkomt van de vangst, worden
eerst nog wat klussen gedaan aan boord, zoals het repareren
van de netten. Daarna kan het schip in hotelbedrijf en hoeft het
in het weekend niet aan de dure walstroom, maar gebruik je de
energie uit het battery pack.”
Tevens kan het battery pack gebruikt worden om terug-
gewonnen energie op te slaan. Koese: “Op dit schip worden
de lieren niet meer hydraulisch aangedreven maar door een
elektromotor aangedreven. De regeling hiervan gebeurt door
Nidec frequentieregelaars die hun voedingsspanning trekken
uit de centrale DC-gelijkstroombus. Dit geeft de mogelijkheid
om de energie die vrijkomt bij het uitvieren van de netten terug
te voeden in het voedingsnet en niet verloren gaat als warmte
in de remweerstanden. De elektromotor van de lier werkt dan als
generator en geeft de opgewekte energie terug aan de DC-bus
waar het door andere energiegebruikers zoals bijvoorbeeld de
voortstuwing wordt hergebruikt of wordt opgeslagen in het bat-
tery pack.
Optimale bedrijfsvoering generatorsets
De generatoren leveren alle energie die nodig is aan boord
voor de voortstuwing, het visbedrijf en de overige systemen.
Afhankelijk van de energievraag zorgt een computergestuurd
powermanagementsysteem voor een optimale bedrijfsvoe-
ring van de generatorsets. Door middel van de Nidec statische
omvormers wordt het vermogen van de draaistroomgeneratoren
omgezet naar een 700 volt gelijkstroomsysteem (DC bus). De DC
Het elektrische en
voortstuwingsschema
van de Spes Nova
31
>
28-29-30-31-32-33_nidec.indd 31 19-11-18 17:14